Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda Superb st.vogn, Style utgave, 1,8 TSi 180 hk DSG (2016)


Anbefalte innlegg

Soltak er ikke noe for meg, men det er selvfølgelig ikke fasiten for andre.

 

 

Jeg velger heller,

 

  • Vinterpakke
  • Businesspakke 2
  • Baksetepakke
  • Bagasjeromspakke
  • Canton Lydanlegg
  • Oppvarmet frontrute
  • Innfellbart tilhengerfeste
  • Reservehjul i full str.
  • Knapp for nedfelling av bakseter
  • Met.lakk

 

 

Det er litt interessant å høre hva folk prioriterer forskjellig. Enig med deg i det med soltak. Synes det ofte blir litt for lyst faktisk (ofte vil jo barna sove i bilen, for oss som har små barn). Det er også irriterende å kjøre i en tunnel med soltak - det liksom "blinker" fra lysene i taket inn i bilen.
 
- Hva er poenget med oppvarmet frontrute hvis man har parkeringsvarmer (den tiner jo isen på vinduene).?
 
- Kessy key-less ville jeg prioritert - fint å slippe å finne frem nøkkelen, feks når man skal åpne bagasjerommet og legge i varer. Forøvrig, den sensoraktiverte bagasjeromsåpneren har jeg hørt og sett tester om fungerer dårlig...
 
- Innholdet i Businesspakke 2 er Columbus navigasjon, DCC, Ryggekamera, 3-soners klimaanlegg og Trafikkskiltgjenkjenning).
Man har jo navigasjon som standard i Style, DCC er iflg. tester ikke noe poeng (med mindre man absolutt vil ha en stivere bil ved aktiv kjøring, men hvem kjører aktivt med en Superb?). Ryggekamera er ikke noe poeng når man ha ryggesensorer. Trafikkskilgjenkjenning er også unødvendig. Tre soners klima gir en helt marginal forskjell i komfort. For meg høres denne pakken helt unødvendig ut, og man kan spare 17 000 på å droppe den!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil gå ned litt i pris så kan man jo spare litt på motoren:

180 hk er f.eks. bare 0,5 - 0,7 sekunder raskere enn 150 hk. Riktignok en del mindre dreiemoment...

 

Så hvis man dropper Businesspakke 2 og går ned bittelitt i ytelser så sparer du 40 000 kr. Men det vet du vel ;)

Lenke til kommentar
Hvis du vil gå ned litt i pris så kan man jo spare litt på motoren:

180 hk er f.eks. bare 0,5 - 0,7 sekunder raskere enn 150 hk. Riktignok en del mindre dreiemoment (320 vs 250)..

 

Så hvis man dropper Businesspakke 2 og går ned bittelitt i ytelser så sparer du 40 000 kr. Men det vet du vel  ;)

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

Det er litt interessant å høre hva folk prioriterer forskjellig.

 

 
DCC er iflg. tester ikke noe poeng (med mindre man absolutt vil ha en stivere bil ved aktiv kjøring, men hvem kjører aktivt med en Superb?). 
 
Ryggekamera er ikke noe poeng når man ha ryggesensorer.
 
Trafikkskilgjenkjenning er også unødvendig.
 
Tre soners klima gir en helt marginal forskjell i komfort.
 
For meg høres denne pakken helt unødvendig ut, og man kan spare 17 000 på å droppe den!

 

 

IKKE hør på ham.

 

Ryggekamera er gull verdt, stor bil. EOD.

 

DCC på store sies å være fornuftig, men kostbart. Prøv gjerne begge deler hvis du vil være kjip.

 

Trafikkskiltgjenkjenning er vel inkl. siden du allerede har kamera som ser forover. Er den koblet mot speedo slik at den piper når du går over grensen?

 

Litt utstyr gjør kjøregleden større.

 

Lykke til igjen.

Lenke til kommentar

 

Det er litt interessant å høre hva folk prioriterer forskjellig. Enig med deg i det med soltak. Synes det ofte blir litt for lyst faktisk (ofte vil jo barna sove i bilen, for oss som har små barn). Det er også irriterende å kjøre i en tunnel med soltak - det liksom "blinker" fra lysene i taket inn i bilen.

 
- Hva er poenget med oppvarmet frontrute hvis man har parkeringsvarmer (den tiner jo isen på vinduene).?
 
- Kessy key-less ville jeg prioritert - fint å slippe å finne frem nøkkelen, feks når man skal åpne bagasjerommet og legge i varer. Forøvrig, den sensoraktiverte bagasjeromsåpneren har jeg hørt og sett tester om fungerer dårlig...
 
- Innholdet i Businesspakke 2 er Columbus navigasjon, DCC, Ryggekamera, 3-soners klimaanlegg og Trafikkskiltgjenkjenning).
Man har jo navigasjon som standard i Style, DCC er iflg. tester ikke noe poeng (med mindre man absolutt vil ha en stivere bil ved aktiv kjøring, men hvem kjører aktivt med en Superb?). Ryggekamera er ikke noe poeng når man ha ryggesensorer. Trafikkskilgjenkjenning er også unødvendig. Tre soners klima gir en helt marginal forskjell i komfort. For meg høres denne pakken helt unødvendig ut, og man kan spare 17 000 på å droppe den!

 

 

 

Poenget med oppvarmet frontrute er at det ikke er bestandig en bruker drivstoff varmeren, f.eks. ved korte kjøreturer og en ‹‹bare›› skal ut en snartur til butikken e.l. Drivstoff varmeren bør ikke brukes lenger enn de minuttene en skal kjøre, gjør en det så tapper en etter hvert batteriet for strøm.

 

Key-less har jeg ikke særlig behov for, for om jeg tar opp nøkkelen først og så åpner døren, eller bare åpner døren med key-less har ingen betydning for meg. Jeg har hatt det på en bil tidligere, og det var ikke det jeg savnet mest etter at jeg byttet ut den bilen. Men der prioriterer jo alle forskjellig.

 

Med en så stor bil som Superb, så er for meg et ryggekamera gull-verdt (så lenge det er rent i hvert fall). Ryggesensorer gir et varsel, men jeg synes det er greit å ha et visuelt bilde av det i tillegg. Det er noe jeg savner mer på min nåværende bil, enn at den ikke er key-less.

 

DCC er en del av denne pakken, og det er ‹‹mye å spare›› på å velge pakken fremfor enkelt komponentene. DCC gir et merkbart strammere understell i fartshumper og på svingete vei, og det var merkbart mer behagelig enn at den var ‹‹myk og duvende›› slik den er i Comfort eller Normal. Ellers til kjøring på f.eks. E6, så er Normal en fin innstilling etter min mening/oppfatning av bilen vi har prøvet så langt. Det er std. med Amundsen Navi og 6,5" skjerm, som jeg også har i dag, mens Columbus har 8" skjerm som jeg liker bedre.

Trafikkskiltgjenkjenning har jeg absolutt ikke behov forjeg helt enig med deg i.

 

Det er noe en kan kutte i av utstyr her selvfølgelig, men har egentlig ikke så lyst til å kutte ut noe her, for det har litt med min opplevelse av bilen å gjøre også.

 

 

 

 

Hvis du vil gå ned litt i pris så kan man jo spare litt på motoren:
180 hk er f.eks. bare 0,5 - 0,7 sekunder raskere enn 150 hk. Riktignok en del mindre dreiemoment (320 vs 250)..
 
Så hvis man dropper Businesspakke 2 og går ned bittelitt i ytelser så sparer du 40 000 kr. Men det vet du vel   ;)

 

 

Ja det er jeg klar over, og de tallene med tanke på akselerasjonen er med kun føreren i bilen, det blir noe helt annet når en har med seg noe(n) i bilen.

Men i en bilen av denne str. så vil ikke jeg ha en 1,4L 150hk og 250nm. Til det er den altfor stor og tung, og det blir fort merkbart om en er 4-5 personer og har litt i bagasjerommet, eller skal dra på en henger med litt last i.

Jeg har prøvet VW Passet st.vogn med den motoren, og bestemte meg fort for det er ikke noe jeg ønsker meg.

 

Den fungerer bra i min Golf st.vogn, men Passat og Superb er biler i en helt annen str. og vekt, og jeg velger en bil i denne str. fordi jeg har behov for plassen og hva jeg kan få med meg.

 

Så i en Superb så er 1,8L 180 hk og 320nm en motor som passer best for mine behov og ønsker, skulle gjerne valgt en av de to større motorene også jeg, men det tillater i hvert fall ikke budsjettet mitt.......   ;) 

 

 

 

 

Det er litt interessant å høre hva folk prioriterer forskjellig.

 

 
DCC er iflg. tester ikke noe poeng (med mindre man absolutt vil ha en stivere bil ved aktiv kjøring, men hvem kjører aktivt med en Superb?). 
 
Ryggekamera er ikke noe poeng når man ha ryggesensorer.
 
Trafikkskilgjenkjenning er også unødvendig.
 
Tre soners klima gir en helt marginal forskjell i komfort.
 
For meg høres denne pakken helt unødvendig ut, og man kan spare 17 000 på å droppe den!

 

 

IKKE hør på ham.

 

Ryggekamera er gull verdt, stor bil. EOD.

 

DCC på store sies å være fornuftig, men kostbart. Prøv gjerne begge deler hvis du vil være kjip.

 

Trafikkskiltgjenkjenning er vel inkl. siden du allerede har kamera som ser forover. Er den koblet mot speedo slik at den piper når du går over grensen?

 

Litt utstyr gjør kjøregleden større.

 

Lykke til igjen.

 

 

 

Takk for det :)

 

Ryggekamera skal jeg ha på en så stor bil, det er det ingen tvil om.

Men akkurat på denne årstiden her, så blir det jo fort ‹‹tett og gjenngrodd›› av snø/skitt, men en får heller tørke ved anledning, for en har jo uansett ryggesensorene i tillegg.

 

 

Har nå prøvet både med og uten DCC, og jeg er helt sikker på at det er noe jeg ønsker, og da er det mest fornuftig å velge pakken det ligger i. Selv om en får med noe jeg ikke helt har behov for, som f.eks. Trafikkskiltgjenkjenning......

 

 

Helt enig, å velge det utstyret en helst vil ha med hever både trivsel og kjøregleden for min del. Så det blir med valgt utstyr om jeg skal ha Superb, ellers så får en begynne på nytt å se etter noe annet......

Lenke til kommentar

Ryggekamera er gull verdt, selv med sensorer. En liten sveip med fingeren over linsen før du setter deg inn i bilen så får du iallfall nytte av kameraet da. Nå har vi rett nok litt større/høyere biler enn vanlig stasjonsvogn, men å rygge ut fra en parkeringsluke ved barnehagen er rett og slett ikke noe kjekt uten ryggekamera. Ikke mer enn et par år siden sist det var en liten tass som ble påkjørt av en ryggende stasjonsvogn ved vår bhg. Fyren som rygget hadde ikke nubbetjangs å se ungen. Heldigvis gikk det bra.

 

MEN, om du kun får kamera med i en diger pakke som du ikke vil ha, så kan jeg tipse om at f.eks Pioneer har dobbel-DIN stereo med ryggekamera som fungerer (minst) like bra som originale kameraer. Ca 5.000 for en DAB-radio/DVD med kamera.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Foreslår at du finner et forum med Skoda-eiere som vil gi bedre råd enn oss synsere her.

 

 

Godt forslag  :thumbup:

Men nå er jeg nok ganske nærme en løsning på det hele :)

 

 

Ryggekamera er gull verdt, selv med sensorer. En liten sveip med fingeren over linsen før du setter deg inn i bilen så får du iallfall nytte av kameraet da. Nå har vi rett nok litt større/høyere biler enn vanlig stasjonsvogn, men å rygge ut fra en parkeringsluke ved barnehagen er rett og slett ikke noe kjekt uten ryggekamera. Ikke mer enn et par år siden sist det var en liten tass som ble påkjørt av en ryggende stasjonsvogn ved vår bhg. Fyren som rygget hadde ikke nubbetjangs å se ungen. Heldigvis gikk det bra.

 

MEN, om du kun får kamera med i en diger pakke som du ikke vil ha, så kan jeg tipse om at f.eks Pioneer har dobbel-DIN stereo med ryggekamera som fungerer (minst) like bra som originale kameraer. Ca 5.000 for en DAB-radio/DVD med kamera.

 

 

Helt enig, ryggekamera er gull verdt, så det skal jeg ha.

Joda ryggekamera kan kjøpes helt separat til Superb, men jeg skal ha den pakken som inkluderer ryggekamera (om det er bilen vi ender opp med).

Lenke til kommentar

Nå er det egentlig bare litt forhandlinger igjen før det ser ut til at det blir en Skoda Superb for vår del.

 

Når det gjelder valg av farge så har stort sett jentene/damene her i huset bestemt seg for farge, og da ser det ut til at det blir Moon White metallic. Har ikke hatt hvit bil tidligere heller, så det ser bra ut med mørke vinduer og med linjene på denne bilen.

 

Men når det gjelder felger så synes jeg da at det gjør seg med litt kontraster til den hvite fargen, tenker da litt på en høyglans polert felg med mørkegrå/sorte detaljer.

Det gjør da at vi vil ende opp med 2 sett 18" hjul, og det gjør meg litt betenkt med tanke på 18" på vinter. Dem.vogna vi kjørte hadde 18" med 235/45-18" piggfrie dekk, og det gikk jo meget bra, men nå var det hverken snø, slaps eller is der vi kjørte, kun helt bare -og litt våte/saltede veier.

 

Er det noen som har erfaring med bruk av en slik dekkdimensjon for vinterdekk?

Alternativt 225/50/18" i stedet (om det blir riktig rulleomkrets?)

 

Jeg bor litt syd for Oslo, så det er ikke ofte det er snø her, men underkjølt regn og isete veier forekommer ganske ofte.

 

Jeg kan kun velge mellom to forskjellige sølvfargede felger i 18" til denne bilen fra fabrikk, så skal jeg ha noe annet i 18" som sommerhjul, så må de kjøpes i tillegg og så legge over de medfølgende dekkene på de felgene jeg vil ha. Dermed så ender jeg jo opp med et ekstra sett 18" felger, som jeg da må legge om vinterdekkene på.

 

Jeg har bestandig lest at vinterdekk bør være så smale som mulig for optimalt grep, men dekk i en slik str. er jo alt annet enn det.......

 

 

Her er forresten et bilde (hentet på nettet) av hvordan bilen da vil bli seende ut med de valgte felgene og sommerdekk.

 

post-360398-0-23000800-1454864861_thumb.png

Endret av fotonisse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke 18" men har hatt 225/45-17 på piggfritt. Gikk relativt fint på is og annet hardt underlag, men på mye slaps evt løs snø var det alt annet enn bra. Jeg gikk ned til 195/55-17 (eller var det 60-profil, husker ikke i farten), og det var en helt annen verden, alt ble betydelig bedre bortsett fra grep på fast underlag som våt asfalt hvor jeg synes de var litt vel blaute. Det var samme type dekk (Conti). Forresten oppdaget vi på vår forrige bil at de to piggfrie dekkene som er testvinnere på NAF-testen nå (Hakka R2 og Goodyear Ultraice2) er to veldig forskjellige dekk. Hakkaene er ekstremt blaute og takler dårlig å stå på en bil med litt vekt. De var gode på snø og annet løst, ikke bra på hardt underlag, henimot farlige på våt vei når de ble presset over grensen. Goodyear var vi mye mer fornøyd med: Langt stivere slik at de faktisk fungerte på våt vei og annet hardt underlag, men jaggu var de mye bedre på løst også, ikke den irriterende understyringen som var på Hakkaene. Dette var rett nok på en helt annen bil med helt andre dimensjoner/vekter enn din bil, men kan likevel være verdt å ta med seg. Jeg snakket med flere dekkforhandlere her i Bergensområdet som alle sa det samme; at Goodyear var langt bedre egnet til vestlandsk vinter / byvinter enn Hakkaene. Hakkaene var forresten brukt opp på 15.000KM med temmelig sedat og ordinær kjøring, så de varte ikke videre lenge heller.

Lenke til kommentar

Godt valg, hvit er bra.

 

 

Jo takk, synes selv den ser bra ut også :)

 

 

Kjører med 235/35-19 på vinteren, og jeg opplever ingen problemer i det heletatt.

Eneste gangene bilen slipper for meg er når jeg provoserer frem en sladd.

 

 

Fint å få noe brukererfaringer med tanke på vinterføre og slike dekkdimensjoner.

Kan jeg spørre hvilken type bil du benytter de på, om du har forhjul, bakhjul eller firehjulstrekk på den bilen?

 

 

 

Ikke 18" men har hatt 225/45-17 på piggfritt. Gikk relativt fint på is og annet hardt underlag, men på mye slaps evt løs snø var det alt annet enn bra. Jeg gikk ned til 195/55-17 (eller var det 60-profil, husker ikke i farten), og det var en helt annen verden, alt ble betydelig bedre bortsett fra grep på fast underlag som våt asfalt hvor jeg synes de var litt vel blaute. Det var samme type dekk (Conti). Forresten oppdaget vi på vår forrige bil at de to piggfrie dekkene som er testvinnere på NAF-testen nå (Hakka R2 og Goodyear Ultraice2) er to veldig forskjellige dekk. Hakkaene er ekstremt blaute og takler dårlig å stå på en bil med litt vekt. De var gode på snø og annet løst, ikke bra på hardt underlag, henimot farlige på våt vei når de ble presset over grensen. Goodyear var vi mye mer fornøyd med: Langt stivere slik at de faktisk fungerte på våt vei og annet hardt underlag, men jaggu var de mye bedre på løst også, ikke den irriterende understyringen som var på Hakkaene. Dette var rett nok på en helt annen bil med helt andre dimensjoner/vekter enn din bil, men kan likevel være verdt å ta med seg. Jeg snakket med flere dekkforhandlere her i Bergensområdet som alle sa det samme; at Goodyear var langt bedre egnet til vestlandsk vinter / byvinter enn Hakkaene. Hakkaene var forresten brukt opp på 15.000KM med temmelig sedat og ordinær kjøring, så de varte ikke videre lenge heller.

 

 

Bilen jeg kjørte hadde som nevnt 235/45-18" og piggfrie Nokian dekk, jeg opplevde det som meget bra på den turen jeg hadde med den bilen, men som nevnt så var det helt bare veier i + grader. Satt ikke igjen med noe inntrykk av de dekkene var for myke eller hadde dårlig grep på våt asfalt, men nå provoserte jeg de heller ikke på noen som helst måte.

 

Jeg hadde egentlig tenkt til å velge Continental dekk uansett hvilken dimensjon det nå vil bli, men kanskje en skulle velge type Good Year eller Michelin i stedet, som kanskje er mer beregnet til den type føre vi har mest av her på Østlandet, altså mye bar asfalt, saltede veier og en del underkjølt regn som fryser på bakken.......?

Jeg har sett på noen ‹‹dekk-kalkulatorer›› og ved å gå til 225/50-18" så forandrer jeg rulle-omkretsen med ca 2,1%, og det er jo godt innenfor grensene til forandring av rulle-omkretsen. Men om det blir noen særlig forskjell på fremkommelighet, grep og bremseegenskaper med den forandringen vet jeg ikke, og jeg tenker også mest på ‹‹slapseføre››, med slike dekkdimensjoner så er jeg redd at det bare ‹‹flyter oppå›› (slik du beskrev dette) og ikke vil gi noe særlig grep i det hele tatt.......

 

Flott med bruker erfaringer, selv om forskjellige biler oppfører seg ganske forskjellig på forskjellige underlag, så er det likevel en del ting som blir ganske så likt, og dårlig grep på slaps og is er jo to av dem.

Lenke til kommentar

VW Golf R, 4-motion.

 

 

Da har du jo en helt annen fremkommelighet uansett, og en helt annen str. og vekt på bilen, men hva det evt. vil ha å si for grep på Superb i forhold til din Golf vet jeg ikke.

Du tar deg garantert bedre frem, men for styring i slaps og bremse-egenskaper, har jo ikke 4 motion noe særlig å si.

Kjenner jeg er litt skeptisk og betenkt med tanke på bredden og str. her, siden jeg aldri har hatt noe bredere enn 205/55-16" på vinterhjul

Lenke til kommentar

Blir det fremhjulstrekk på Superben, fotonisse?

 

 

Ja det gjør det.

 

 

For 4x4 tillater ikke mitt budsjett, for da måtte det for min del ha blitt Superb 2,0 TSi 280hk 4x4 DSG 6 (trinn), og den koster den ‹‹‹nette sum›› av 611.700,- + det utstyret jeg ønsker, og da når den ca 700.000,- tilslutt.....

 

1,4 TSi motoren har jeg i dag i min Golf, og den synes jeg blir for liten til en så stor og tung bil som Superb er, kanskje ikke til bare kjøring med meg selv i bilen, men det gjør jeg stort sett aldri.

Lenke til kommentar

Da har du jo en helt annen fremkommelighet uansett, og en helt annen str. og vekt på bilen, men hva det evt. vil ha å si for grep på Superb i forhold til din Golf vet jeg ikke.

Du tar deg garantert bedre frem, men for styring i slaps og bremse-egenskaper, har jo ikke 4 motion noe særlig å si.

Kjenner jeg er litt skeptisk og betenkt med tanke på bredden og str. her, siden jeg aldri har hatt noe bredere enn 205/55-16" på vinterhjul

At drift på alle fire hjelper på veigrep ved akselerasjon er ingen hemmelighet. Men når det kommer til vekt og størrelse kan dette faktisk tale deg til gode når det kommer til veigrep pga mer vekt på hjulene vil bidra til mer friksjon. Til en viss grad naturlig nok.

 

 

Uansett så før Golfen kjørte jeg en Ford Ranger med 265/65-18 piggfritt hvor firehjulsdriften bare var koblet inn ved rekreasjonskjøring. Med andre ord jeg kom frem med bakhjulsdrift på en bil med lett bakdel uavhengig av føret over 4 vintersesonger.

Lenke til kommentar

Ikke 18" men har hatt 225/45-17 på piggfritt. Gikk relativt fint på is og annet hardt underlag, men på mye slaps evt løs snø var det alt annet enn bra. Jeg gikk ned til 195/55-17 (eller var det 60-profil, husker ikke i farten), og det var en helt annen verden, alt ble betydelig bedre bortsett fra grep på fast underlag som våt asfalt hvor jeg synes de var litt vel blaute. Det var samme type dekk (Conti). Forresten oppdaget vi på vår forrige bil at de to piggfrie dekkene som er testvinnere på NAF-testen nå (Hakka R2 og Goodyear Ultraice2) er to veldig forskjellige dekk.

At de to dekkene er ganske forskjellige bør ikke overraske, det fremgår også av testen.

 

Selv kjører jeg forresten på 245/45-17 på min E-klasse, det er standarddimensjon og passer bilen bra.

Fremkommeligheten er topp, men det kan jo også skyldes 4Maticen.

 

 

Hakkaene er ekstremt blaute og takler dårlig å stå på en bil med litt vekt. De var gode på snø og annet løst, ikke bra på hardt underlag, henimot farlige på våt vei når de ble presset over grensen.

Vel, nå kjører jeg med Hakka R2 på min E-klasse, slik den står akkurat nå veier den vel ca 2,2 tonn tenker jeg.

Det er dekk som funker godt på min bil.

De er gode på vinterføre, mindre gode på sånt føre vi har nå om dagen.

 

Hakkaene var forresten brukt opp på 15.000KM med temmelig sedat og ordinær kjøring, så de varte ikke videre lenge heller.

Forrige sette Hakka R2 brukte jeg i 20kkm, jeg kunne vel tynt ut 5kkm til tenker jeg.

Min kjøring er ikke temmelig sedat og ordinær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...