Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda Superb st.vogn, Style utgave, 1,8 TSi 180 hk DSG (2016)


Anbefalte innlegg

Vurderer denne bilen her (med en del tilleggsutstyr), men er det noen av medlemmene her som har denne bilen og kan dele litt med seg av erfaringer og synspunkter om den?

 

Altså tester har jeg lest mange av, og har jo selv min egen oppfatning og mening av den etter å ha prøvet den. Men det er jo forskjell på å prøvekjøre noe, og hvordan det er å eie/bruke den over tid. Tenker litt mer på driftssikkerhet, opplevet kvalitet eller evt. manglende kvalitet, kjøreopplevelse, etc.

Behøver jo ikke være av samme utstyrsutgave, motor eller stasjonsvogn, er mer interessert i hvordan det er å eie og benytte denne bilen i det daglige.

 

Setter pris på alle tilbakemeldinger/brukererfaringer som kommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har den motoren i Octavia'n min. Greit fraspark :)

 

Sjekk ut suberb-delen på briskoda forumet. Mange erfaringer der. Og i stor grad er de positive.

 

 

http://www.briskoda.net/forums/forum/299-skoda-superb-iii/

 

 

Takk for svar og link :)

 

Jeg synes også det virker som en grei motor dette her, i Superb så har den jo også et høyere dreimoment enn hva den har i Octavia, ikke mye med noe er det jo. Synes det er litt utrolig at de tar flere forskjellige dreimomenter av den samme motoren avhengig av hvilken bil og girkasse den blir montert i. Den motoren har jo 250nm, 280nm og 320nm i de forskjellige kombinasjonene.

Nå blir den jo ingen racer i Superb, men en får i hvert fall en litt sterkere og kvikkere motor/bil enn hva jeg har fra før av.

 

Men når en legger på det utstyret en ønsker, så stiger totalsummen fort. Har også veldig lyst på Columbus Navi, men det ser dessverre ut til at det er noen ting som det er tvang til å ta med her om en velger den, og det fordyrer det valget merkbart........

Lenke til kommentar

Nå har jo den nye Amundsen og Bolero fått 6,5" skjerm. Så hoppet opp til Columbus er ikke så stort som før. Bare pass på å kryss av for smartlink slik at du får android auto og CarPlay.

 

Men hva enn du gjør, så kjøp adaptiv cruisecontroll(om det ikke er standard). Det er fantastisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kollega vurderer den om dagen, rimelig i utgangspunktet men etter kryss på tilbehøret blir den kostbar.

 

Uten tvil en flott bil, kost på deg utstyret, glede i hverdagen er viktig.

 

Lykke til.

 

 

Takk for det :)

 

Joda bilen virker meget bra, og jeg har nok så godt som bestemt meg for Superb.

Har krysset ganske godt av i utstyrslisten, men enkelte ting som jeg blir pålagt og velge pga av et bestemt valg synes jeg ikke så mye om.......

 

 

Man kan ikke gå feil med Superb. Man kan kanskje ikke sammenligne den med de heftigste av premiummerkene i samme klasse, men jeg vil si at det er få store stasjonsvogner som gir så mye kvalitet for pengene.

 

 

Superb er noe av det bedre jeg har prøvet i dette prissegmentet her, men litt etter Premium merkene er den jo på enkelte ting, men prismessig så ligger den jo et godt stykke foran.

Plass og kvalitet får en ganske mye av i Superb synes jeg det virker som, så jeg er nok ganske nære et valg her nå.

 

 

Nå har jo den nye Amundsen og Bolero fått 6,5" skjerm. Så hoppet opp til Columbus er ikke så stort som før. Bare pass på å kryss av for smartlink slik at du får android auto og CarPlay.

 

Men hva enn du gjør, så kjøp adaptiv cruisecontroll(om det ikke er standard). Det er fantastisk!

 

 

Columbus Navi koster 10.000,- ekstra, og Amundsen Navi er standard på Style utgaven for Superb.

 

Men når jeg også velge dette her,

 

  • Handsfree Premium med rSAP, WiFi, SIM-kort slot/ og evt Phonebox i tillegg så blir det mye for en litt større skjerm. For dette koster henholdsvis 4.000,- uten Phonebox og 6.300,- med Phonebox.......
  • Media Command Smart app, mulighet for fjernstyring av navigasjon og infotainment til 800,-

så begynner det å bli en litt vel høy pris for 1,5" større skjerm synes jeg........ men på en annens ide så velter jo ikke akkurat budsjettet mitt av 7.100,- fra eller til, når det har passert 520.000,- totalt med vinterhjul og alt annet jeg har krysset av for o utstyrslisten. Men en kan jo ikke fortsette å tenke slik heller, for da blir det ganske kostbart i lengden.........

 

 

Smartlink er ikke et eget valg på Superb, men det ser jeg det er på utstyrslisten til Octavia.

Men det er kanskje Media Command Smart app, som tilsvarer Smart link som Octavia har???

 

 

Adaptiv Cruise Control er standard på Style utgaven for Superb. 

Lenke til kommentar

Jeg ordla meg litt knotete, mente at Columbus er ikke verdt pengene nå som de Amundsen har blitt oppgradert.

 

Kjenner ikke til smart command app, men ut ifra beskrivelsen virker den mer som det som kalles smartgate på Octavia.

Men sjekk det ut. Android auto og CarPlay er sikkert kjekt å ha. Vet bare at Columbus har det som standard og at tilvalget heter smartlink på Octaviaen.

Lenke til kommentar

Jeg ordla meg litt knotete, mente at Columbus er ikke verdt pengene nå som de Amundsen har blitt oppgradert.

 

Kjenner ikke til smart command app, men ut ifra beskrivelsen virker den mer som det som kalles smartgate på Octavia.

Men sjekk det ut. Android auto og CarPlay er sikkert kjekt å ha. Vet bare at Columbus har det som standard og at tilvalget heter smartlink på Octaviaen.

 

 

For de summene det ser ut til å bli her, så er jeg helt enig med deg.

 

Jeg har 6,5" utgaven i VW Golf fra før av og kunne godt tenkt meg en større skjerm, men som nevnt når det blir så store tillegg som dette, så vurderer jeg også om det er verdt det.

 

 

Smartlink ser ut til å være std på både Amundsen -og Columbus Navi når det gjelder Superb.

Det var godt gjemt i brosjyren, og var ikke nevnt i det hele tatt på utstyrs/prislisten jeg har fått.

Lenke til kommentar

Sikkert OK biler dette, men herremin så kjedelige biler.

Mitt siste bekjentskap var en 3 år gammel Scout der blant annet vinduene gikk opp og ned som det passet seg selv.

Etter å ha hatt denne bilen i 3 år som firmabil er en ting sikkert: Det blir ikke flere Skoda på meg.
Har sett på 2016 modellen, men ga meg ingenting. Ble annen bil.

 

Kanskje jeg var uheldig med MIN bil. Alt fungerte dog i ca ett år, før det var mer på verksted enn på veien.

 

Håper at kvaliteten er høyere på den nye Superb'en. 

Mine erfaringer:
+ Motorer som går OK, god DSG kasse

- Kjedeligste bilen jeg har hatt
- Mye feil
- Et 4X4 system som mildt sagt er skuffende
- Dårlig lydisolering
 

Lenke til kommentar

Du får veldig mye bil for pengene når du kjøper en Superb, og jeg synes det siste utgavene har vært direkte tøffe og pene å se på. Det som trekker veldig ned er at det  i bunn og grunn er en Skoda. Ja, den er bygget på samme plattform som andre modeller fra VW og Audi, men det blir bare aldri det samme (med viten og vilje antar jeg). Den opplevde kvaliteten er rett og slett skuffende, og jeg ser for meg at dette er en bil det vanskelig å glede seg over å eie i lang tid fremover. Det som har slått veldig imot meg de gangene jeg har satt meg inn i disse nye Skodaene er at forventningene til hvordan den skal se føles og oppleves innvendig fort blir knust i det man åpner døra og setter seg inn. Likevel, om du skal laste inn unger, bikkje og full pakke så kan det være like greit at interiøret ikke er for fint til å brukes.

Endret av TLande
Lenke til kommentar

Sikkert OK biler dette, men herremin så kjedelige biler.

Mitt siste bekjentskap var en 3 år gammel Scout der blant annet vinduene gikk opp og ned som det passet seg selv.

Etter å ha hatt denne bilen i 3 år som firmabil er en ting sikkert: Det blir ikke flere Skoda på meg.

Har sett på 2016 modellen, men ga meg ingenting. Ble annen bil.

 

Kanskje jeg var uheldig med MIN bil. Alt fungerte dog i ca ett år, før det var mer på verksted enn på veien.

 

Håper at kvaliteten er høyere på den nye Superb'en. 

 

Mine erfaringer:

+ Motorer som går OK, god DSG kasse

 

- Kjedeligste bilen jeg har hatt

- Mye feil

- Et 4X4 system som mildt sagt er skuffende

- Dårlig lydisolering

 

 

 

Jeg synes faktisk at Skoda Superb har blitt en ganske så grei bil, og plassmessig i forhold til kjøpesummen, så er det jo ingen andre i nærheten engang.

 

Men når sant skal sies, så frykter jeg litt om kvaliteten holder over tid. I tillegg så vurderer jeg mer og mer om jeg faktisk vil bruke såpass mye penger som dette på en bil. Har virkelig behov for en bil med god benplass i baksetet og så stort som mulig bagasjerom i en stasjonsvogn. I hvert fall merkbar bedre benplass i baksetet enn hva det er i min 2014 VW Golf stasjonsvogn, lasterommet er forsåvidt stort nok som det er.

 

Har også vurdert Skoda Octavia, men her blir det altfor mye penger for noen svært sparsomme cm i ekstra beinplass i baksetet, og de 5ltr den er større i lasterommet, er det jo ingen som merker likevel.......

 

 

Jeg har tidligere hatt Opel og det ser jo nesten ut som du har opplevd den samme manglende kvaliteten på din Skoda som det jeg hadde med Opel. En arb.kollega sliter med en del verkstedbesøk med sin Skoda, og i tillegg så har en venninde aldri hatt så mye trøbbel med en bil noengang som det hun hadde med sin Octavia. Alt dette ble jo ordnet på garantien, men det er jo både irriterende og tidkrevende å kjøre frem og tilbake til et bilverksted, for ting som virkelig burde holdt lenger enn hva det har gjort for dem. 

Men slik er det jo flere merker og modeller som har også på sine 2015/2016 modeller.

 

Så jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal velge enda.

 

Mulig jeg skal se litt nærmere på Mondeo stasjonsvogn, men om kvaliteten har blitt bra og om det er en lite spennende bil gjenstår jo å se. Har ikke kjørt den enda, men kun sittet i den i butikken og da synes jeg at midtkonsollen var altfor bred. Jeg fikk ikke plassert høyrebeinet i en komfortabel posisjon, for kneet mitt la seg inntil midtkonsollen på en ubehagelig måte. Men det kan jo være annerledes når en kjører bilen, og ikke bare prøver seg litt frem i butikken.........

 

 

 

Du får veldig mye bil for pengene når du kjøper en Superb, og jeg synes det siste utgavene har vært direkte tøffe og pene å se på. Det som trekker veldig ned er at det  i bunn og grunn er en Skoda. Ja, den er bygget på samme plattform som andre modeller fra VW og Audi, men det blir bare aldri det samme (med viten og vilje antar jeg). Den opplevde kvaliteten er rett og slett skuffende, og jeg ser for meg at dette er en bil det vanskelig å glede seg over å eie i lang tid fremover. Det som har slått veldig imot meg de gangene jeg har satt meg inn i disse nye Skodaene er at forventningene til hvordan den skal se føles og oppleves innvendig fort blir knust i det man åpner døra og setter seg inn. Likevel, om du skal laste inn unger, bikkje og full pakke så kan det være like greit at interiøret ikke er for fint til å brukes.

 

 

Mye bil får en jo, men det koster også sine kroner. Med valgt utstyrsliste for min del, så har jeg passert 525.000,- nå med alt sammen. Vinterhjul, h.feste og alt annet ekstrautstyr....... Så jeg vil være ganske så forsiktig med både bil og interiør, selv om det bare er en Skoda.......

 

Kvalitet over tid er noe som bekymrer meg litt, og faktisk gjør meg litt skeptisk til den.

Bilen virker meget fast og fin i dag, men hvordan det holder seg over tid er det jo ikke så lett å si. For den har jo ikke vært så mange mnd på det norske markedet enda, så det er ingen lett avgjørelse dette her.

 

Vil også vurdere en tur i Mondeo før jeg evt. går videre med Superb, men om den nye Mondeoen er kvalitetsmessig bedre eller mindre kjedelig er jo en helt annen ting. Fronten har jo blitt ganske bra (etter min mening), mens bakparten på stasjonsvogna synes jeg så absolutt at de kunne gjort noen designmessige forbedringer på. Er for lik de tidligere modellene her til at de kan si den er ny, ser jo forskjellene, men jeg ser også i høyeste grad likheten med tidligere modeller........

 

Koster sine kroner den også, men en merkbar høyere innbyttesum og en mindre total nybilsum, gjør jo mellomlegget merkbart mindre for min del. Men om det skiller nok i penger, og at den oppleves bedre på veien og i kvalitet gjenstår jo å se. Den skal jo i hvert fall ha blitt betydelig roligere (mindre støy), og det er jo også noe som teller ganske mye for min del. Men om bakseteplassen er noe særlig større, må en jo prøve ut litt mer først.

Lenke til kommentar

 

Sikkert OK biler dette, men herremin så kjedelige biler.

Mitt siste bekjentskap var en 3 år gammel Scout der blant annet vinduene gikk opp og ned som det passet seg selv.

Etter å ha hatt denne bilen i 3 år som firmabil er en ting sikkert: Det blir ikke flere Skoda på meg.

Har sett på 2016 modellen, men ga meg ingenting. Ble annen bil.

 

Kanskje jeg var uheldig med MIN bil. Alt fungerte dog i ca ett år, før det var mer på verksted enn på veien.

 

Håper at kvaliteten er høyere på den nye Superb'en. 

 

Mine erfaringer:

+ Motorer som går OK, god DSG kasse

 

- Kjedeligste bilen jeg har hatt

- Mye feil

- Et 4X4 system som mildt sagt er skuffende

- Dårlig lydisolering

 

 

 

Jeg synes faktisk at Skoda Superb har blitt en ganske så grei bil, og plassmessig i forhold til kjøpesummen, så er det jo ingen andre i nærheten engang.

 

Men når sant skal sies, så frykter jeg litt om kvaliteten holder over tid. I tillegg så vurderer jeg mer og mer om jeg faktisk vil bruke såpass mye penger som dette på en bil. Har virkelig behov for en bil med god benplass i baksetet og så stort som mulig bagasjerom i en stasjonsvogn. I hvert fall merkbar bedre benplass i baksetet enn hva det er i min 2014 VW Golf stasjonsvogn, lasterommet er forsåvidt stort nok som det er.

 

Har også vurdert Skoda Octavia, men her blir det altfor mye penger for noen svært sparsomme cm i ekstra beinplass i baksetet, og de 5ltr den er større i lasterommet, er det jo ingen som merker likevel.......

 

 

Jeg har tidligere hatt Opel og det ser jo nesten ut som du har opplevd den samme manglende kvaliteten på din Skoda som det jeg hadde med Opel. En arb.kollega sliter med en del verkstedbesøk med sin Skoda, og i tillegg så har en venninde aldri hatt så mye trøbbel med en bil noengang som det hun hadde med sin Octavia. Alt dette ble jo ordnet på garantien, men det er jo både irriterende og tidkrevende å kjøre frem og tilbake til et bilverksted, for ting som virkelig burde holdt lenger enn hva det har gjort for dem. 

Men slik er det jo flere merker og modeller som har også på sine 2015/2016 modeller.

 

Så jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal velge enda.

 

Mulig jeg skal se litt nærmere på Mondeo stasjonsvogn, men om kvaliteten har blitt bra og om det er en lite spennende bil gjenstår jo å se. Har ikke kjørt den enda, men kun sittet i den i butikken og da synes jeg at midtkonsollen var altfor bred. Jeg fikk ikke plassert høyrebeinet i en komfortabel posisjon, for kneet mitt la seg inntil midtkonsollen på en ubehagelig måte. Men det kan jo være annerledes når en kjører bilen, og ikke bare prøver seg litt frem i butikken.........

 

 

 

Du får veldig mye bil for pengene når du kjøper en Superb, og jeg synes det siste utgavene har vært direkte tøffe og pene å se på. Det som trekker veldig ned er at det  i bunn og grunn er en Skoda. Ja, den er bygget på samme plattform som andre modeller fra VW og Audi, men det blir bare aldri det samme (med viten og vilje antar jeg). Den opplevde kvaliteten er rett og slett skuffende, og jeg ser for meg at dette er en bil det vanskelig å glede seg over å eie i lang tid fremover. Det som har slått veldig imot meg de gangene jeg har satt meg inn i disse nye Skodaene er at forventningene til hvordan den skal se føles og oppleves innvendig fort blir knust i det man åpner døra og setter seg inn. Likevel, om du skal laste inn unger, bikkje og full pakke så kan det være like greit at interiøret ikke er for fint til å brukes.

 

 

Mye bil får en jo, men det koster også sine kroner. Med valgt utstyrsliste for min del, så har jeg passert 525.000,- nå med alt sammen. Vinterhjul, h.feste og alt annet ekstrautstyr....... Så jeg vil være ganske så forsiktig med både bil og interiør, selv om det bare er en Skoda.......

 

Kvalitet over tid er noe som bekymrer meg litt, og faktisk gjør meg litt skeptisk til den.

Bilen virker meget fast og fin i dag, men hvordan det holder seg over tid er det jo ikke så lett å si. For den har jo ikke vært så mange mnd på det norske markedet enda, så det er ingen lett avgjørelse dette her.

 

Vil også vurdere en tur i Mondeo før jeg evt. går videre med Superb, men om den nye Mondeoen er kvalitetsmessig bedre eller mindre kjedelig er jo en helt annen ting. Fronten har jo blitt ganske bra (etter min mening), mens bakparten på stasjonsvogna synes jeg så absolutt at de kunne gjort noen designmessige forbedringer på. Er for lik de tidligere modellene her til at de kan si den er ny, ser jo forskjellene, men jeg ser også i høyeste grad likheten med tidligere modeller........

 

Koster sine kroner den også, men en merkbar høyere innbyttesum og en mindre total nybilsum, gjør jo mellomlegget merkbart mindre for min del. Men om det skiller nok i penger, og at den oppleves bedre på veien og i kvalitet gjenstår jo å se. Den skal jo i hvert fall ha blitt betydelig roligere (mindre støy), og det er jo også noe som teller ganske mye for min del. Men om bakseteplassen er noe særlig større, må en jo prøve ut litt mer først.

 

 

Jeg gikk for nye Subaru Outback denne gangen! Fantastisk bil som jeg mener går utenpå Suberb på mange området. En helt annen kvalitetsfølelse innvendig, MYE bedre fremkommelighet og like stor plass. Liker også boxermotoren da den har lavt tyngdepunkt, slik at både kjøreegenskaper og støy blir helt optimalt.

 

Teknisk er Subaru av svært høy kvalitet, det viser også historikken.

 

Ble anbefalt denne bilen av en kollega som kjøpte den rett før meg. Vi er i typisk Passat, Mondeo og Suberb-klassen.

 

Får ikke fullrost denne bilen nok så langt. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker som så at det å kjøpe splitter ny bil i Norge er en blanding av litt råflott og galskap, og jeg kommer nok aldri til å gjøre det.

Bare sånn for å slenge noe ut her, så ville jeg gått for noe slikt som dette om jeg skulle bruke 5-600 000kr på bil idag. Ja den er brukt, og ja den er fra 2014. Men likevel tror jeg det er en større glede over lengre tid å eie noe slikt som dette.

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=65167055

Endret av TLande
Lenke til kommentar

Kan ikke tenke meg at det skal bli veldig ille når bilen er såpass ny og man fortsatt har 3 år igjen på nybil garantien dersom det eventuelt skulle være noe. En 204hk 3.0tdi er jo nesten det tryggeste kjøpet i forhold til slitasje man kan gjøre. De klemmer 340hk ut av disse 3 literne om dagen i for eksempel SQ5.

Lenke til kommentar

Kan ikke tenke meg at det skal bli veldig ille når bilen er såpass ny og man fortsatt har 3 år igjen på nybil garantien dersom det eventuelt skulle være noe. En 204hk 3.0tdi er jo nesten det tryggeste kjøpet i forhold til slitasje man kan gjøre. De klemmer 340hk ut av disse 3 literne om dagen i for eksempel SQ5.

 

Det er ikke motorene som er problemet på disse, men elektronikken. I bedriften jeg jobber møter jeg kollegaer fra øst og vest, nord og sør. Mange av de (sammen med meg) har kjørt VAG / Skoda.. Så og si ingen gjør det lengre. Mye tullfeil.

Lenke til kommentar

Har kjørt VAG i 4 år, min far har kjørt VAG i lange tider (15 år pluss/minus :hmm: ) og veldig mange av mine venner kjører VAG. Det er selvfølgelig noe tull her og der, avhengig av alder og kjørelengde, men ingen jeg kjenner har hatt nevneverdige store problemer, eller problemer som har vært vanskelige å fikse. Nå hører det til historien at jeg ikke kjenner så mange som har eldre biler enn rundt 2010 bortsett fra min far, som kjører sin 2006 modell A4 med 3.0tdi enda. Men hver gang jeg hører folk snakker om at de har hatt så mye tull med sine biler fra VAG blir jeg litt forbauset. Ikke fordi jeg er veldig glad i mye som konsernet lager, men fordi jeg bare aldri har opplevd at noen jeg kjenner har fått problemer utover vanlige slitedeler. Med mindre det er snakk om 15 år gamle biler med godt og vel 6-7 runder rundt jordkloden på telleren da :scared:

Lenke til kommentar

Den Audi A6 som er linket til, og evt. andre i det samme sjiktet 5 serie, E klasse, etc., har som regel 1 - 3 ting som jeg ikke er interessert i, og det er,

 

  • Dieselmotor (skal ikke ha dieselmotor)
  • Høy kjørelengde (betydelig lengre kjørelengde enn den jeg har)
  • Skinninteriør (selv om denne har delskinn)

 

Jeg har en 2014 mod. med kjørelengde 32000km, og finner det helt feil og kjøpe noe som har betydelig lengre kjørelengde enn den jeg allerede har. Greit at de har vesentlig andre kvaliteter, egenskaper og kjøreglede, men de har slitedeler som alle andre biler. 

For min del så frister det ikke så mye å legge i mellom flere hundre tusen kroner, for å ende opp med noe som er eldre (eller like gammel) og kjørt mer enn den bilen jeg allerede har.

 

 

Når det gjelder Subaru, så er det helt klart flotte biler.

Men når en kommer i den utstyrsutgaven jeg kunne tenke meg, så er dessverre skinnseter standard, og det skal jeg ikke ha.

 

 

Så skal jeg bytte bil (hvilket jeg snart må pga manglende bakseteplass), så frister det absolutt mest med en fabrikkny bil (til nød dem.vogn). I hvert fall så lenge jeg har såpass ny bil, og den har kjørt så lite som den har gjort. Da blir det litt ‹‹feil›› i mine øyne å kjøpe noe som er eldre og har kjørt mer........

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...