Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsplass fjerner stressmatte

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg jobber på ein bensinstasjon der eg står 8 timer pr. skift. Det er ikkje lovt å sitte, og eg jobber ofte aleina, så når eg er på jobb må eg stå. I begynelsen gjekk da fint, då hadde me ein matte man står på for å avlaste rygg og bein. Denna låg plassert med kassen og var gull verdt.

Ein dag, midt i arbeidstiden kom dei å henta matto vår. Ingen begrunnelse. Dagleg leiar har i ettertid sagt at dette var på grunn av leigekostnad, og at det ikkje er bevist at den har noko effekt.

På neste personalmøte, der eigar og var tilstede, blei dette tatt opp. Ho sa då at samtlige stasjonar ho eiger har fått denne matta fjerna. 

Problemet er at samtlige ansatte, unge og eldre, klager på vondt i bein og rygg etter at matten blei fjerna. Uavhengig av sko. Meg inkludert. Golvet bak kassen er ekstremt hardt og har ingen form for demping. Enkelte må faktisk finna fram to bruskasser og sitta litt for å klara eit skift.

Me har og i seinare tid oppdaget at fleire av stasjonane fortsatt har desse mattene, og aldri har fått desse fjerna.

Irriterende at dei ikkje høyrer på sine ansatte.

Etter fjerningen av matta har me fått følgende grunner av daglig leiar og eigar:

-"Oi. Den skulle dei ikkje ta." (Refferert til selskapet som kom å henta den)

-"Den er for dyr å leige."

-"Det blir aldri vaska under matta."

-"Den har ingen bevist effekt."

-"Golvet dåke går på har kjempegod demping.

Kva kan me gjer i denna situasjonen?

Anonymous poster hash: 85f1f...6f9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_4

§ 4-1.Generelle krav til arbeidsmiljøet

(1) Arbeidsmiljøet i virksomheten skal være fullt forsvarlig ut fra en enkeltvis og samlet vurdering av faktorer i arbeidsmiljøet som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd. Standarden for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø skal til enhver tid utvikles og forbedres i samsvar med utviklingen i samfunnet.

(2) Ved planlegging og utforming av arbeidet skal det legges vekt på å forebygge skader og sykdommer. Arbeidets organisering, tilrettelegging og ledelse, arbeidstidsordninger, lønnssystemer, herunder bruk av prestasjonslønn, teknologi mv. skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger og slik at sikkerhetshensyn ivaretas.

(3) Det skal vurderes om det er særlig risiko knyttet til alenearbeid i virksomheten. Tiltak som er nødvendig for å forebygge og redusere eventuell risiko ved alenearbeid skal iverksettes, slik at lovens krav til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø ivaretas.

(4) Virksomheten skal innrettes for arbeidstakere av begge kjønn.

(5) Atkomstveier, sanitæranlegg, arbeidsutstyr mv. skal så langt det er mulig og rimelig være utformet og innrettet slik at arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne kan arbeide i virksomheten.

(6) Departementet kan gi forskrift om begrensning i adgangen til å sysselsette visse grupper arbeidstakere som i særlig grad kan være utsatt for ulykkes- eller helsefare og om omplassering av slike arbeidstakere.

(7) Departementet kan gi forskrift som pålegger bruk av HMS-kort for arbeidstakere innenfor bransjer der det er nødvendig eller hensiktsmessig for å ivareta arbeidstakernes helse, miljø og sikkerhet og om oversiktslister over hvem som til enhver tid er sysselsatt på arbeidsplassen. Etter pålegg fra departementet plikter offentlige myndigheter uten hinder av taushetsplikt å gi utsteder av HMS-kort alle opplysninger fra offentlige registre som er nødvendige for utstedelse av HMS-kort.

(8) Når hensynet til helse, miljø og sikkerhet tilsier det, kan departementet i forskrift gi bestemmelser om at virksomheter som tilbyr renholdstjenester må godkjennes av Arbeidstilsynet, og om det nærmere innholdet i en slik godkjenningsordning. Når det stilles krav om slik godkjenning, vil det være ulovlig å benytte tjenester fra virksomheter uten godkjenning.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62#KAPITTEL_5

§ 4-2.Krav til tilrettelegging, medvirkning og utvikling

(1) Arbeidstakerne og deres tillitsvalgte skal holdes løpende informert om systemer som nyttes ved planlegging og gjennomføring av arbeidet. De skal gis nødvendig opplæring for å sette seg inn i systemene, og de skal medvirke ved utformingen av dem.

(2) I utformingen av den enkeltes arbeidssituasjon skal:

a) det legges til rette for at arbeidstaker gis mulighet for faglig og personlig utvikling gjennom sitt arbeid,

b) arbeidet organiseres og tilrettelegges under hensyn til den enkelte arbeidstakers arbeidsevne, kyndighet, alder og øvrige forutsetninger,

c) det legges vekt på å gi arbeidstaker mulighet til selvbestemmelse, innflytelse og faglig ansvar,

d) arbeidstaker så langt som mulig gis mulighet til variasjon og for å se sammenheng mellom enkeltoppgaver,

e) det gis tilstrekkelig informasjon og opplæring slik at arbeidstaker er i stand til å utføre arbeidet når det skjer endringer som berører vedkommendes arbeidssituasjon.

(3) Under omstillingsprosesser som medfører endring av betydning for arbeidstakernes arbeidssituasjon, skal arbeidsgiver sørge for den informasjon, medvirkning og kompetanseutvikling som er nødvendig for å ivareta lovens krav til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.

(4) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av kravene i denne paragraf.

Endret av Dragen
Lenke til kommentar

Eller finne deg en annen plass å jobbe. I såfall, hold det for deg selv til du har funnet deg ny jobb, så slipper du pes.

Den var i overkant ekstremt.. :p

Arbeidsplassen er ellers ein fantastisk plass. Eg får timene eg trenger, og er ellers storfornøyd. Eg kan studere som privatist samtidig som eg jobber der, som passer meg veldig fint.

Lenke til kommentar

Vi har slike matter på verkstedet ved arbeidstasjonene.

Vi ble fortalt at det SKAL vi ha. Mitt firma er medlem av etterleranna hms greier så mulig det er derfor.

Vi ble fortalt på et møte at disse mattene var påvist å være bedre for kroppen. En av våre lærlinger hadde surra på et spørreskjema i en sammenheng med disse hms oppfølgingene og fylt inn at vi ikke hadde slike matter. Da ble det ramaskrik.

Jeg legger ikke så mye til det anyway da jeg er plattfot og har alltid vondt i beina uansett men fint at sjefer viser såpass lojalitet ovenfor ansatte at de tar slike ting alvorlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...