p i p p i Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Hei! Jeg skal ta opp noen fag nå til våren for å komme inn på det studiet jeg vil til høsten. På vgs hadde jeg matematikkfagene 1T, R1 og R2. Jeg fikk gode karakterer i disse. Jeg lurer på om det nå vil være mulig for meg å melde meg opp i for eksempel 2P-eksamen og få den karakteren gjeldende i tillegg til de jeg har fra før? For å være klinkende klar: vil jeg kunne få den eventuelle 2P-karakteren gjeldende i utregningen av mine skole-/konkurransepoeng i tillegg til alle de matte-karakterene jeg har fra før? Håper dette er riktig sub-forum, og på forhånd takk for alle svar EDIT: Til alle de som tilfeldigvis ville finne denne tråden i fremtiden: Det går an å ta 2P/2T i tillegg til 1T, R1 og R2. Som jeg poengterte på en post litt lengre ned på siden står det ingenting i reglemanget om at det ikke er lov. I tillegg ringte jeg rådgiverne fra mitt fylke, som fortalte meg at det ikke skulle være noe problem. Den eneste restriksjonen er at du ikke kan ta 2P/2T samtidig som du tar R1 mens du går VG2. Endret 1. februar 2016 av p i p p i 1 Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Nei. Og dessuten, du ville jo da fått flere karakterer, så effekten vil ikke være så stor. Det du kan gjøre er å ta opp 1P og bytte ut 1T. Eventuelt kan du forsøke deg på matematikk X, som er et vg 2 fag som tilbys ved enkelte skoler. Ta eksamen i matte x og bytte ut et av dine andre programfag. Endret 30. januar 2016 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
p i p p i Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Nei. Ok. Jeg tviler ikke på at det stemmer, men kan du/noen oppgi en kilde for dette? Klarer ikke å finne det selv... Igjen så vil jeg tilføye at jeg ikke er ute etter å bytte ut mine eksisterende karakterer i mattefagene, lurte kun på om det er mulig for meg å hente en gratis 6'er ved å ta opp P-matte. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Jeg har ingen kilde på dette, annet enn at det ikke gir noen mening at det skulle være mulig. I tillegg så er det som jeg har påpekt, "feil" tankegang, du er ikke ute etter å få flere 6ere, men færre karakterer totalt sett. Det er mer lønnsomt å fjerne karakterer enn å tilføre nye, med mindre det er store sprik mellom karakterene dine, og du er helt sikker på at du ikke klarer å forbedre. Kan illustrere med et eksempel: La oss si du har 20 karakterer, 18 femmere og to treere i norsk (eksamen og st.punkt) som tilsammen utgjør et snitt på 4.8. Om du tar norsk som privatist slik at du får kun en karakter, og denne karakteren forbedres til en firer, så er ditt nye snitt 4.947. Gjør du derimot som du selv foreslår, å skaffe deg en ny sekser uten å fjerne noe annet, så vil snittet ditt bli 4.86. Skaffer du nok en sekser så blir snittet ditt 4.909, og enda en til så blir snittet 4.956. Med andre ord, i dette eksempelet ville du altså måttet ta nesten tre eksamener for å få samme effekt som du kunne fått ved å bare ta en ny eksamen. Endret 30. januar 2016 av Marcus Halberstram 1 Lenke til kommentar
p i p p i Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Jeg har ingen kilde på dette, annet enn at det ikke gir noen mening at det skulle være mulig. I tillegg så er det som jeg har påpekt, "feil" tankegang, du er ikke ute etter å få flere 6ere, men færre karakterer totalt sett. Det er mer lønnsomt å fjerne karakterer enn å tilføre nye, med mindre det er store sprik mellom karakterene dine, og du er helt sikker på at du ikke klarer å forbedre. Kan illustrere med et eksempel: La oss si du har 20 karakterer, 18 femmere og to treere i norsk (eksamen og st.punkt) som tilsammen utgjør et snitt på 4.8. Om du tar norsk som privatist slik at du får kun en karakter, og denne karakteren forbedres til en firer, så er ditt nye snitt 4.947. Gjør du derimot som du selv foreslår, å skaffe deg en ny sekser uten å fjerne noe annet, så vil snittet ditt bli 4.86. Skaffer du nok en sekser så blir snittet ditt 4.909, og enda en til så blir snittet 4.956. Med andre ord, i dette eksempelet ville du altså måttet ta nesten tre eksamener for å få samme effekt som du kunne fått ved å bare ta en ny eksamen. Tusen takk for svar Jeg er fullstendig klar over hva du mener, og har selv regnet på det. Dette ville eventuelt blitt det tredje faget jeg skulle tatt eksamen i, og det ville gitt en betydelig økning i snittet. Det er det eneste gjenværende aktuelle faget som ikke krasjer med timeplanen min. Lenke til kommentar
MT-Sci Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Kilde: http://www.vilbli.no/?Fylke=3&Program=V.ST&Kurs=V.STUSP1----_V.STREA2----_V.STREA3----&Side=1.2 Det kan du ikke, selvom du har fått svar. Hvis du ønsker ekstra fag, så må du fortelle hvilke fag du har. Det går inn på fag kombinasjonen og timeantall 2 Lenke til kommentar
p i p p i Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Det kan du ikke, selvom du har fått svar. Merk: jeg er på ingen måte påståelig om at det går an. Jeg prøver bare å komme til bunns i dette på en skikkelig måte; dvs. helst med fakta/erfaringer i stedet for synsing. Kilde 1: udir.no/regelverkosv Under 3.3.1.4 Matematikk står det: Matematikk som fellesfag og programfagElever kan ikke ta fellesfaget i matematikk 2P eller 2T på Vg2 samtidig med programfag i matematikk (S1/R1) på Vg2 på grunn av overlappende mål. Men elever som har tatt fellesfaget i matematikk på Vg2, kan likevel velge programfag i matematikk (S/R) på Vg3. Dette kan jo tolkes som at begrensningen om å ikke kunne ta både 2P samtidig som R1 kun gjelder mens du faktisk går på VG2. Jeg er ferdig på vgs, og tar eventuelt disse fagene som privatist. Det er altså ved dette punktet jeg mener at kilden din ikke gir noe konkret svar, siden den kun sier at du ikke kan ha disse to fagene samtidig på VG2. Etter å ha (skum-)lest resten av den linkede siden om hva som gjaldt matematikk, fant jeg kun én muligens interessant bit til: Matematikk S (for samfunnsfag) og R (for realfag)Det er ikke anledning til å kombinere programfag matematikk S1 med programfag matematikk R2 eller programfag matematikk R1 med programfag matematikk S2. Det er heller ikke anledning til å føre både matematikk S og matematikk R på samme vitnemål. Merk at dette er poengtert på en helt annen måte. Her står det helt konkret at de to fagene ikke kan skrives på samme vitnemål. Etter å ha gravd litt rundt kom jeg frem til dette: kilde 2: udir.no/føring-av-vitnemål-osv Under matematikk, i det tredje avsnittet står det: Når det gjelder føring av dokumentasjon kan dere på studieforberedende utdanningsprogram ikke føre fellesfaget teoretisk matematikk og fellesfaget praktisk matematikk på samme dokumentasjon når disse er på samme nivå/årstrinn (dvs. ikke 1T og 1P sammen eller 2T og 2P sammen, men 1P og 2T kan stå sammen). Det samme gjelder for yrkesfaglige utdanningsprogram (dvs. ikke 1T-Y og 1P-Y sammen, eller 2T-Y og 2P-Y sammen, men 1P-Y og 2T-Y kan stå sammen). Altså vil det slik jeg tolker det være lov å ha 1T og 2P på samme vitnemål. Les også gjerne gjennom av siden, og merk at det ikke står noe som ville hindret meg fra å ha en 2P-karakter på vitnemålet i tillegg til 1T, R1 og R2. Dette er fra de offisielle retningslinjene som de som faktisk skriver ut vitnemål skal følge. Endret 30. januar 2016 av p i p p i 1 Lenke til kommentar
MT-Sci Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Ja, men da jeg gikk i vgs. Så var det slik: - Du har tatt 1T,R1,R2. R1 erstatter fellefaget 2P, da er R1 en fellesfag. Da må du nok ha 3 programfag Itillegg til R1. To av dem må du fortsette med til VG3. - Du kan ha et fag til i VG3.(Som du kan ta det som privatist). - Hvis du har tenkt å ta 2P, så vil du nok bomme med R1-faget. Edit: Det kommer an på hvor mye timeantall er. Sjekk linken. Endret 30. januar 2016 av MT-Sci 2 Lenke til kommentar
p i p p i Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Ja, men da jeg gikk i vgs. Så var det slik: Merk at jeg spesifikt ser på situasjonen for de som er ferdig med vgs. - Du har tatt 1T,R1,R2. R1 erstatter fellefaget 2P, da er R1 en fellesfag. R1 er ikke et fellesfag. Det kommer an på hvor mye timeantall er. Sjekk linken. Kan du utdype hvorfor timeantallet er viktig i denne sammenhengen? Jeg har sett linken din. Igjen: jeg er ferdig med vgs. det er ikke snakk om å få x antall timer for å få utskrevet et gyldig vitnemål. Endret 30. januar 2016 av p i p p i Lenke til kommentar
MT-Sci Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Greit la meg referere til dokumentasjon fra udir: Timeantall har alltid noe å si, selvom du har fått vitnemål eller ikke. La meg gjenta 2P er et obligatorisk felles mattefag, siden du tar R1, så vil nok erstatte 2P. Da vil noen si at R1 er fellesfag, her gjentar jeg igjen om; R1 er fellesfag eller ikke, går ut på timeantallet. 2P: 84 timer R1: 140 timer eller noe sånt Hvis du tar et fag, som har timeantall på 84 timer, som vil R1 ikke være fellesfag. Det spørs på timeantallet og fag kombinasjonen. Du kan godt ta 2P, men da vil du bomme på timeantallet. Hvis jeg skal være konkret til det du spør etter, vil det være at du kan godt ta 2P som privatist. Edit: Tror nok at jeg ikke misforstod, når jeg gikk på vgs, så ville ikke fag kombinasjonen tillate det. Selvom du tar det som privatist. Endret 30. januar 2016 av MT-Sci 2 Lenke til kommentar
p i p p i Skrevet 1. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2016 Ringte nettopp rådgiverne i mitt fylke, og de sa at jeg godt kunne gjøre dette. Har oppdatert førsteposten til de som i fremtiden lurer på det samme. 1 Lenke til kommentar
MT-Sci Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Ja, men jeg skrev ikke at du ikke kunne det. Du kunne ta det som privatist. Les gjerne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå