Gå til innhold

Endre NTFS Cluster Size

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter å ha kjørt RAID5 med 6x1,5 TB-disker i skremmende lang tid, ble det på tide med en oppgradering av størrelsen og sikkerheten på arrayet. Over en periode har jeg derfor kjøpt inn en del 4 TB disker, nå 7 i tallet. Et nytt array med 4x4 TB i RAID 5 ble først opprettet, det gamle ble fjernet og nå holder jeg på å migrere inn de tre siste diskene og samtidig migrere til RAID6.

Dette gir altså en et volum med en brukbar størrelse på 18,2 TB( 7-2 x 3,64). Og her ser kanskje noen av dere problemet allerede. Da jeg først opprettet volumet endret jeg ikke cluster size fra standarden, som er 4 KB. En utvidelse til over 16 TB er dermed ikke mulig, ettersom jeg da vil overskride maks antall cluster i et NTFS-volum.

Jeg har et par alternativer for å løse dette:

1. Jeg har ikke mer enn 6,23 TB lagret på arrayet. Når arrayet er ferdig initialisert kan jeg nappe ut en av diskene, og samtidig bruke to av de gamle, for å kopiere alt som ligger på arrayet. Da kan jeg formatere hele volumet med 64 KB cluster size, kopiere tilbake alt, putte 4TB disken tilbake i arrayet og rebuilde. Helt risikofritt er det ikke, men arrayet (som fortsatt vil kjøre med én redundant disk) er det jeg er minst redd for. Det vil også ta en del tid, men det har jeg.

2. Bruke et tredjepartsprogram for å endre cluster size on the fly, som MiniTool Partition Wizard eller Acronis Disk Director Advanced. Disse koster penger, og jeg vet ikke om jeg tør å stole på dem.

3. Noe jeg ikke har tenkt på enda?

Er det noen som har vært borti dette, og kan tipse meg om hva som er den beste løsningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Napper du ut en disk fra array'et og setter den inn igjen - vil maskina automatisk initialisere den som en del av arrayet - eller si at den disken har vi hatt her og kan ikkje bruke den igjen. Det beste er å gjøre det slik som du selv tenker, ta backup og bygge det opp på nytt igjen. Legge inn data og utvide det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...