amund Skrevet 20. november 2003 Del Skrevet 20. november 2003 Gamer.no og er det mulig med RSS feed for et Forum? Ja, i utgangspunktet er det mulig, men da må vi skrive et skript for dette. Spørsmålet er imidlertid hvilke temaer man skal vise i en slik oversikt, og om det i det heletatt er noe vits å benytte en RSS feed på en tjeneste som oppdateres så hyppig. Mvh, Amund Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 (Håper det ikke går for lang tiud før Opera legger dette inn i browseren) sin. Nå vet ikke jeg hvor lenge de har hatt det, men Opera 7.50 beta har iallefall rss-feed integrert i mail-leseren sin. Syns den funker veldig bra problemet er bare at den er litt gjemt. Gå i Mail-oversikten din, høyreklikk og velg newsfeeds... Lenke til kommentar
NuB Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Har ikke siste betaversjon, men har testet en fra litt før, syns ikke den funket tilfredsstillende. RSS behandles som om det var vanlig mail (det er knapper for "reply" osv), og jeg vil helst skille disse to. Jeg har større nytte av å knytte RSS tettere mot web enn mot mail. Det burde vært et helt eget konsept utenom mailleseren, for sånn jeg bruker RSS så har det veldig lite med mail å gjøre. Det som ligner er at jeg vil ha beskjed når det kommer nye, at det kan være praktisk å kategorisere. Jeg har f.eks ikke noe behov for å lagre RSS-meldinger i lang tid etter sånn som med mail. Det jeg vil ha er en samleside der man ser overskrifter fra sine favorittsider og kan få en preview av den gjeldende siden. Nå bruker jeg nest beste løsning, bloglines.com som er en nettbasert RSS-leser. Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Hmmm... jeg har aldri prøvd noen andre rss-lesere, og syns personlig at Opera sin fungerer bra. Og til mitt bruk er den perfekt: * tok 20 sek å sette den opp * slipper et ekstra program (eller plug-in) * får raskt oversikten over siste nyhetene Men skjønner på dine kommentarer at den ikke duger for alle. Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Greia med at Opera har knyttet RSS tettere opp mot e-post enn web, er nok fordi de vet hvordan fremtiden blir. Det er ikke lenge til de fleste web-tjenere og RSS-klienter (senere Atom-klienter) støtter ett enkelt API for å lese, søke og poste innlegg (og kommentarer), og da vil det være svært naturlig å lese og svare på RSS-innlegg akkurat slik man gjør med e-post. Man kan kanskje trekke en enda tettere knytning mellom RSS (+Atom) og USENET (eller "news") enn man kan til e-post. News fungerer slik at man har grupper (f.eks. no.it.programmering.php), akkurat som man har kanaler eller feeds i RSS. Disse kanalene i RSS kan per i dag stort sett bare leses fra, men i fremtiden vil man også kunne skrive til dem. Man vil kunne få opp tråding av innlegg, og i det hele tatt kunne gjøre stort sett det samme mot en RSS-kanal som man i dag kan på en news-gruppe. Utfordringen ligger naturligvis i å overbevise alle nettsteder om at det er en lur ting å støtte et slikt felles API. Klientene vil ganske garantert støtte dette uansett (da det stort sett er disse som er driverne bak det nye API-et). Lenke til kommentar
NuB Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Du har nok rett i at dette kan være slik utviklingen går. Men det er nok feil at det er derfor Opera har gjort det slik. Grunnen er ikke at de er meget fremsynte, men at RSS ikke er stort nok for folk flest til at de har lagt mye arbeid inn i RSS-delen. De har sikkert fått forespørsler om RSS fra folk, og siden RSS ikke har vært et prioritert område så har de gått for den nest beste løsningen, slenge in RSS i den eksisterende epost-motoren. For meg blir dette en daff løsning, jeg bruker RSS kun som en "aggregator" der jeg samler masse greier så jeg slippe å sjekke etter oppdateringer på egenhånd. Dette fordi jeg var lei av å gå innom de samme 20 sidene 50 ganger hver dag for å se etter oppdateringer. Måten Opera melder fra om slike RSS-oppdateringer er ikke tilfredstillende i så måte. Man bør kunne velge selv på hvilken måte man skal varsles, kanskje er det enkelte feeds man ikke vil varles om osv. (dersom man abonnerer på feeds som Wired og Dagbladet er det greit å ha muligheten til å "nedprioritere", altså velge selv hvor ofte de skal sjekkes, så man ikek blir overøst). Men nok om det. Nettet er lite forresten. Dersom jeg tipper rett. så støtte jeg på deg i en newsgruppe her om dagen (jeg skrev et innlegg på opera.wishlist om muligheten til å disable flash slik som man gjør med popups). La også merke til bloggadressen din, fordi jeg et par dager før hadde vært innom bloggen som ligger på roten til adressen din. Lenke til kommentar
asbjornu Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 (endret) Du har rett i at Opera ikke har lagt så veldig mye arbeid ned i RSS-leseren sin, men at den er en del av e-postklienten er helt naturlig. Å lage en egen meldings-håndtering for RSS ville vært veldig rart når de har en god e-postklient som M2 å bygge den på. RSS-klienten i Opera kunne hatt veldig mye mer funksjonalitet, men så langt har Opera den beste abonnement-funksjonen jeg har sett. Trykk enkelt og greit bare på lenka til RSS-feeden, og Opera legger den inn som abonnement i M2. Veldig enkelt og veldig greit. Når det gjelder fremtiden, spår jeg at Atom kan komme til å erstatte e-post for svært mange formål. Endret 10. august 2004 av asbjornu Lenke til kommentar
arciryon Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Etterlyser muligheten for å benytte Mozilla (for min del Firefox) sin RSS-funksjonalitet. Andre sites som f.eks. vg og slashdot får en rødlig "RSS"-knapp nederst i høyre hjørne i Firefox. Vet ikke hvor mye som skal til for å fikse dette, men det ville iallefall blitt satt pris på. Lenke til kommentar
pr0nin Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Er faktisk veldig fornøyd med hvordan Firefox behandler RSS, for de som ikke har prøvd det så lagres RSS linken som en "live bookmark." Dvs man får lagret RSS feeden som en mappe der man får listet de siste overskriftene. Veldig praktisk å ha liggende i bookmarks toolbaren Er enig med arciryon om at dere burde se på hvordan man kan legge RSS feeden til rette for de som bruker firefox (og muligens andre browsere) slik at de enkelt kan "subscribe" når man ser RSS knappen dukke opp på siden. (RSS funksjonen kom i firefox 1.0preview tror jeg) Lenke til kommentar
roolf Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Ellers kan xbox med mediacenter og/eller avalaunch brukes som leser, men det er vil litt på siden av denne debatten. Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Mozilla Thunderbird har RSS funksjon. Du får opp RSS som en egen folder og har underfoldere for hver feed du vil lese. Når du trykker på en link får du opp siden det refereres til i mailreadervinduet. Hendig for f.eks. hw.no og itavisen. Ikke så hendig for torrent-rss Christian... Lenke til kommentar
ojb Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Etterlyser muligheten for å benytte Mozilla (for min del Firefox) sin RSS-funksjonalitet. Andre sites som f.eks. vg og slashdot får en rødlig "RSS"-knapp nederst i høyre hjørne i Firefox. Vet ikke hvor mye som skal til for å fikse dette, men det ville iallefall blitt satt pris på. Dette skjer i Opera også (8 preview). Når en side tilbyr rss kommer det et lite blått ikon oppe i adresselinja. Kjekt. Det eneste som skal til for at dette skal virke, afaik, er at rss linken ligger på siden. dvs .xml linken. HW gjør ikke dette. Hvis du ser på http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=3813 vil du se det røde/blå ikonet ff/opera 8 Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 /me dasker daffyd med en slapp laks for å bringe opp en over et år gammel tråd... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå