Gå til innhold

Så dyrt er drinker ute.


Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Jeg kjeder meg så lagde et regnestykke på hvor mye man betaler for drinker ute på byen.

 

 

Vanlig pris der jeg noen ganger drar ut er 100-110 kr for Vodka&Redbull eller Rom&Cola

 

 

 

Så dette kom jeg frem til ( Prisene er for privatpersoner i butikk/vinmonopol og regner ikke med evt avtaler et utested har med forhandler )

 

Coca cola 0,5 Liter           = 22 Kroner

Smirinoff No.21 1 Liter      = 414,10 Kroner 

Redbull 0,25 L                  = 23 kroner

Captein morgan rum 1L    = 519,80 Kroner

 

 

Vodka&Redbull

2cl vodka               = 8,282 kr

1 dl redbull            = 9 kr  ( ca for 1 dl )

Resten er is

 

Så for og runde opp så lager de noe som er på en verdi av ca 20 kroner ( 20-30 kroner siden ikke alt nødvendigvis er likt hver gang )

 

108 kroner har jeg betalt for dette..... Hvor kommer de 80-90 kronene fra ?

 

og en Rom&Cola er enda billigere og lage eller ca samme pris, 

 

Dette er om jeg lager det hjemme, hvor mye dette koster og det er dyrere en hva de betaler, for de har sikkert avtaler med forhandlere med produktene de kjøper inn.

 

 

Og ja, noen steder bruker mer sprit i drinkene, men la oss si at noen bruker 1 dl sprit i drinken. som er mye.

 

Da blir det slik.

 

Vodka = 42 kroner

Redbull= 23 kroner ( En hel boks )

 

65 Kroner ( Og ingen utesteder bruker så mye sprit i drinken )

 

Og enda så er det over 40 kroner i profitt, noe jeg kan leve med om drinkene hadde vært så stramme.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leieprisene på lokaler for utesteder er veldig høye i forhold til andre steder når man tar med i beregningen at de bare har et par dager i uka der de faktisk drar inn penger. Lønn for personell er heller ikke veldig billig, bartendere, vakter, ryddepersonell, regnskapsfører etc.

 

80-90,- i fortjeneste pr drink er egentlig ikke så utrolig høyt. Brunere utesteder der de har gjester hver dag er ofte noe billigere ;)

Lenke til kommentar

Dette er steder som er restaurant resten av uken og det er sjeldent tomt i de lokalene om det er mandag eller fredag kveld, De er altså mindre som nattklubb en som vanlig resaurant.

 

Jeg skjønner prisen om de hadde vært åpent fra fredag til søndag men som sagt dette er et sted som drives hele uka med gjester hele tiden og det er ikke billig der uansett når du er der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Dette er steder som er restaurant resten av uken og det er sjeldent tomt i de lokalene om det er mandag eller fredag kveld, De er altså mindre som nattklubb en som vanlig resaurant.

 

Jeg skjønner prisen om de hadde vært åpent fra fredag til søndag men som sagt dette er et sted som drives hele uka med gjester hele tiden og det er ikke billig der uansett når du er der.

Fordi det er dyrt å drive bedrift i Norge, og fordi man har lønnsutgifter til de ansatte uansett om det er gjester der eller ikke. ikke glem hvor mye staten tar i avgift for hver solgte drink de selger!

Lenke til kommentar

Coca cola 0,5 Liter           = 22 Kroner

Smirinoff No.21 1 Liter      = 414,10 Kroner 

Redbull 0,25 L                  = 23 kroner

Captein morgan rum 1L    = 519,80 Kroner

 

 

Vodka&Redbull

2cl vodka               = 8,282 kr

1 dl redbull            = 9 kr  ( ca for 1 dl )

Resten er is

 

Så for og runde opp så lager de noe som er på en verdi av ca 20 kroner ( 20-30 kroner siden ikke alt nødvendigvis er likt hver gang )

 

108 kroner har jeg betalt for dette..... Hvor kommer de 80-90 kronene fra ?

 

 

men la oss si at noen bruker 1 dl sprit i drinken. som er mye.

 

Da blir det slik.

 

Vodka = 42 kroner

Redbull= 23 kroner ( En hel boks )

 

65 Kroner ( Og ingen utesteder bruker så mye sprit i drinken )

 

Og enda så er det over 40 kroner i profitt, noe jeg kan leve med om drinkene hadde vært så stramme.

 

Mener du den eneste utgiften utestedet har pr drink er drikkevaren?

 

Hva de 80-90 kr skal dekke?

 

Ansatte (Regnskap/revisorer/folk i baren/utkastere/vakter/vaskefolk +++)

Leie

Forsikring

Strøm/kommunale avgifter

Vedlikehold (kan ofte gå hardt ut over møbler/glass/utstyr +++)

Innkjøp av møbler/utstyr etc

Markedsføring

Råvarer/drikkevarer

Svinn

Skatt/avgifter

 

Sikkert mer også.

 

 

Og til at drinkene skulle vært "strammere"...

Utestedet har null interesse av å sjenke folk. De vil at folk skal bli i godt humør, ikke dritings. Hva hadde vitsen med 1dl !!! sprit i hver drink vært? Solgt 2 drinker også måttet kastet ut personen etter en halvtime? Grunnen til at det er den delen sprit/alkohol i drinkene er for at folk ikke skal gå fra edru til dritings på en halvtime. Det skal få folk i godt humør og holde dem der (det er det utestedet og gjestene) får mest ut av. Snakker sikkert ikke kun for meg selv, men jeg drar på byen for å ha det moro, ikke får å bli dritings.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Husleie

Forsikring

Skatt og avgifter

Lønn med tillegg

Vedlikehold

Svinn

Innventar

Renhold

Råvarer

Drikkevarer

 

Det er faktisk ikke gratis å drive et utested.

Ånei dumme meg, jeg trudde det var det..........

 

Også trudde jeg alle pengene gitt rett i lomma på eier.............

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

 

Husleie

Forsikring

Skatt og avgifter

Lønn med tillegg

Vedlikehold

Svinn

Innventar

Renhold

Råvarer

Drikkevarer

 

Det er faktisk ikke gratis å drive et utested.

Ånei dumme meg, jeg trudde det var det..........

 

Også trudde jeg alle pengene gitt rett i lomma på eier.............

 

Utifra første posten din så virket det faktisk slik.. Ikke noe vits å leke hårsår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

65 Kroner ( Og ingen utesteder bruker så mye sprit i drinken )

 

Det er fordi de ikke har lov til mer i Norge. Du får heller ikke kjøpt doubles i Norge. Regelen går vel ut på at du ikke får kjøpt nok drikke til å gjøre deg drita i én omgang (samme grunnen som at du ikke får kjøpt 4-5 pils om gangen med mindre du oppøagt kjøper til flere enn deg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...