Eriksendrul Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Jeg kjeder meg så lagde et regnestykke på hvor mye man betaler for drinker ute på byen. Vanlig pris der jeg noen ganger drar ut er 100-110 kr for Vodka&Redbull eller Rom&Cola Så dette kom jeg frem til ( Prisene er for privatpersoner i butikk/vinmonopol og regner ikke med evt avtaler et utested har med forhandler ) Coca cola 0,5 Liter = 22 Kroner Smirinoff No.21 1 Liter = 414,10 Kroner Redbull 0,25 L = 23 kroner Captein morgan rum 1L = 519,80 Kroner Vodka&Redbull 2cl vodka = 8,282 kr 1 dl redbull = 9 kr ( ca for 1 dl ) Resten er is Så for og runde opp så lager de noe som er på en verdi av ca 20 kroner ( 20-30 kroner siden ikke alt nødvendigvis er likt hver gang ) 108 kroner har jeg betalt for dette..... Hvor kommer de 80-90 kronene fra ? og en Rom&Cola er enda billigere og lage eller ca samme pris, Dette er om jeg lager det hjemme, hvor mye dette koster og det er dyrere en hva de betaler, for de har sikkert avtaler med forhandlere med produktene de kjøper inn. Og ja, noen steder bruker mer sprit i drinkene, men la oss si at noen bruker 1 dl sprit i drinken. som er mye. Da blir det slik. Vodka = 42 kroner Redbull= 23 kroner ( En hel boks ) 65 Kroner ( Og ingen utesteder bruker så mye sprit i drinken ) Og enda så er det over 40 kroner i profitt, noe jeg kan leve med om drinkene hadde vært så stramme. Endret 30. januar 2016 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Leieprisene på lokaler for utesteder er veldig høye i forhold til andre steder når man tar med i beregningen at de bare har et par dager i uka der de faktisk drar inn penger. Lønn for personell er heller ikke veldig billig, bartendere, vakter, ryddepersonell, regnskapsfører etc. 80-90,- i fortjeneste pr drink er egentlig ikke så utrolig høyt. Brunere utesteder der de har gjester hver dag er ofte noe billigere Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Dette er steder som er restaurant resten av uken og det er sjeldent tomt i de lokalene om det er mandag eller fredag kveld, De er altså mindre som nattklubb en som vanlig resaurant. Jeg skjønner prisen om de hadde vært åpent fra fredag til søndag men som sagt dette er et sted som drives hele uka med gjester hele tiden og det er ikke billig der uansett når du er der. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Da er svaret; Hvorfor skal de ta mindre betalt enn andre? Folk er villige til å betale den prisen uansett Glemte å skrive at folk (nesten) alltid vil tjene så mye som mulig. Man tar det man kan få. Endret 30. januar 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Dette er steder som er restaurant resten av uken og det er sjeldent tomt i de lokalene om det er mandag eller fredag kveld, De er altså mindre som nattklubb en som vanlig resaurant. Jeg skjønner prisen om de hadde vært åpent fra fredag til søndag men som sagt dette er et sted som drives hele uka med gjester hele tiden og det er ikke billig der uansett når du er der. Fordi det er dyrt å drive bedrift i Norge, og fordi man har lønnsutgifter til de ansatte uansett om det er gjester der eller ikke. ikke glem hvor mye staten tar i avgift for hver solgte drink de selger! Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Husleie Forsikring Skatt og avgifter Lønn med tillegg Vedlikehold Svinn Innventar Renhold Råvarer Drikkevarer Det er faktisk ikke gratis å drive et utested. Endret 30. januar 2016 av Dragen 2 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Coca cola 0,5 Liter = 22 Kroner Smirinoff No.21 1 Liter = 414,10 Kroner Redbull 0,25 L = 23 kroner Captein morgan rum 1L = 519,80 Kroner Vodka&Redbull 2cl vodka = 8,282 kr 1 dl redbull = 9 kr ( ca for 1 dl ) Resten er is Så for og runde opp så lager de noe som er på en verdi av ca 20 kroner ( 20-30 kroner siden ikke alt nødvendigvis er likt hver gang ) 108 kroner har jeg betalt for dette..... Hvor kommer de 80-90 kronene fra ? men la oss si at noen bruker 1 dl sprit i drinken. som er mye. Da blir det slik. Vodka = 42 kroner Redbull= 23 kroner ( En hel boks ) 65 Kroner ( Og ingen utesteder bruker så mye sprit i drinken ) Og enda så er det over 40 kroner i profitt, noe jeg kan leve med om drinkene hadde vært så stramme. Mener du den eneste utgiften utestedet har pr drink er drikkevaren? Hva de 80-90 kr skal dekke? Ansatte (Regnskap/revisorer/folk i baren/utkastere/vakter/vaskefolk +++) Leie Forsikring Strøm/kommunale avgifter Vedlikehold (kan ofte gå hardt ut over møbler/glass/utstyr +++) Innkjøp av møbler/utstyr etc Markedsføring Råvarer/drikkevarer Svinn Skatt/avgifter Sikkert mer også. Og til at drinkene skulle vært "strammere"... Utestedet har null interesse av å sjenke folk. De vil at folk skal bli i godt humør, ikke dritings. Hva hadde vitsen med 1dl !!! sprit i hver drink vært? Solgt 2 drinker også måttet kastet ut personen etter en halvtime? Grunnen til at det er den delen sprit/alkohol i drinkene er for at folk ikke skal gå fra edru til dritings på en halvtime. Det skal få folk i godt humør og holde dem der (det er det utestedet og gjestene) får mest ut av. Snakker sikkert ikke kun for meg selv, men jeg drar på byen for å ha det moro, ikke får å bli dritings. Endret 30. januar 2016 av wampster Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Husleie Forsikring Skatt og avgifter Lønn med tillegg Vedlikehold Svinn Innventar Renhold Råvarer Drikkevarer Det er faktisk ikke gratis å drive et utested. Ånei dumme meg, jeg trudde det var det.......... Også trudde jeg alle pengene gitt rett i lomma på eier............. Endret 30. januar 2016 av Eriksendrul Lenke til kommentar
wampster Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Husleie Forsikring Skatt og avgifter Lønn med tillegg Vedlikehold Svinn Innventar Renhold Råvarer Drikkevarer Det er faktisk ikke gratis å drive et utested. Ånei dumme meg, jeg trudde det var det.......... Også trudde jeg alle pengene gitt rett i lomma på eier............. Utifra første posten din så virket det faktisk slik.. Ikke noe vits å leke hårsår. 3 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Du kan ikke ironisere over at vi forklarer deg sammenhengen, når du så tydelig spurte hvor de 80-90 kronene ble av! Bli voksen! Og drikk spriten hjemme hvis det er spriten som er viktig for deg, og ikke det sosiale. Moron! 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Du kan ikke ironisere over at vi forklarer deg sammenhengen, når du så tydelig spurte hvor de 80-90 kronene ble av! Bli voksen! Og drikk spriten hjemme hvis det er spriten som er viktig for deg, og ikke det sosiale. Moron! Flotters. Tusen takk. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Du gir nå uttrykk for at du var fullstendig klar over hvor avansen av drikken går (og ikke går) til? Så hva var det du egentlig ville oppnå med tråden her? Nysgjerrig! 3 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Slik jeg har skjønt det (er ikke helt sikker) så koster spriten til uteplassene MYE mer enn hva vi må betale på polet. Er noen ekstra avgifter og greier som ryker rett i staten. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Det koster 10 kr for en shot i danmark, og de har vel minst like mye å betale i diverse driftskostander, husleie , innkjøp av varer samt lønne ansatte. Det koster så mye utelukkende pga. den norske stat. 1 Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 65 Kroner ( Og ingen utesteder bruker så mye sprit i drinken ) Det er fordi de ikke har lov til mer i Norge. Du får heller ikke kjøpt doubles i Norge. Regelen går vel ut på at du ikke får kjøpt nok drikke til å gjøre deg drita i én omgang (samme grunnen som at du ikke får kjøpt 4-5 pils om gangen med mindre du oppøagt kjøper til flere enn deg selv. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Opereres stort sett med 4cl sprit pr. drink, btw. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå