Gå til innhold

Hvordan bli lektor ?

Slatravi

Anbefalte innlegg

Hvor mange studiepoeng må man ha for å bli lektor ? Skal ta Grunnskolelærer 5-10 med master i samfunnsfagdidaktikk og får 180 studiepoeng i samfunnsfag, og 120 studiepoeng i andre fag + et årsstudie på 60 poeng i kroppsøving. Får jeg adjunkt med tilegg eller lektor når jeg tar master og får undervise i 8-13 ? 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Man har undervisningskompetanse i et fag når man har 60 studiepoeng i det. 

Dette gjelder vel ikke alle fag på vgs? er det ikke bare fag på vg1 nivå eventuelt samfunsfag vg2 yrkesfag. Vet du også hva som skal til med studiepoeng for å få tittelen lektor? 

Lenke til kommentar

De har vel ikke tatt bort kravet til pedagogikk?

Da jeg studerte og samtidig jobbet som lærer måtte man ha Ped.sem. (pedagogisk seminar) i tillegg til gradene og fagene man trengte. Da jeg var ferdig med hovedfag kunne jeg altså jobbe som lektor. Hovedfag er i dag erstattet av master.

Lenke til kommentar

De har vel ikke tatt bort kravet til pedagogikk?

Da jeg studerte og samtidig jobbet som lærer måtte man ha Ped.sem. (pedagogisk seminar) i tillegg til gradene og fagene man trengte. Da jeg var ferdig med hovedfag kunne jeg altså jobbe som lektor. Hovedfag er i dag erstattet av master.

Det er krav om det ennå, men jeg går grunnskolelærer utdanning. Jeg har også lyst å jobbe på vgs. og lurer derfor på om jeg får lektor tittelen om jeg tar master i et fag på den måten at en går 3 år på lærerutdanninga og de to siste årene tar en master (det er lagt opp til at du har tatt grunnskolelærer i 3 år) Du må da ha 60 studiepoeng i det faget du vil ta master i og får da 180 studiepoeng i det. Tilsammen er det 300 studiepoeng der 60 er pedagogikk 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må ha en mastergrad for å bli lektor, og hvis mastergraden er det eneste som ligger til grunn for din yrkesutøvelse som lærer, må det være i et fag som gir undervisningskompetanse. Statsvitenskap kan gi undervisningskomp i samfunnsfag, men det er spesifikke krav til hva utdanningen må inneholde (eksempelvis kan det være påkrevd med komponenter fra sosiologi også).

Lenke til kommentar

Noen som vet om jeg kan undervise i samfunnsfag i vgs med 180 studiepoeng ? 

JA! MEN SKYND DEG Å TA PPU!!! Søknadsfristen er snart ute for i år. Dette sa veileder på PPU-utdanningen til meg:

Regjeringen informerte i dag om at kravet om mastergrad for opptak til praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) er utsatt til 2019. Det innebærer at søkere som ikke har fullført mastergrad kan få opptak til PPU også i 2017 og 2018. Overgangen til det nye opptakskravet er dermed forlenget med to år i forhold til det opprinnelige vedtaket. (Studieveilederne ved Program for lærerutdanning, NTNU)

En annen veileder sa dette:

Ja, slik opptakskravet er i dag før det nye trer i kraft, så krever vi ikke at de 180 sp utgjør en grad. (Førstekonsulenten ved Program for lærerutdanning, NTNU)

Sorry forskjellige fonter og denslags, men sakser bare ut fra epostutveksling mellom meg og NTNU...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...