Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NAS er treg, koble den til en switch istedenfor router?

Anbefalte innlegg

Jeg opplever dårlig hastighet på filoverføring over nettverket til nettverksbaserte lagringsmedier, dvs oppsatte maskiner med freenas, debian, archlinux etc. Har prøvd et utall av 100Mbit rutere. Ofte ser jeg bare 2-3 mbyte/sek. Nas er alltid koblet over ethernet, har også prøvd å koble klient-pcen over ethernet uten at hastigheten går opp. Eneste jeg ikke har prøvd er å koble meg gjennom en egen gigabit switch, kan det hjelpe? Jeg blir fornøyd om jeg ser 30-50Mbyte/sek.

Endret av gunnar453
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10-11 Megabyte per sekund er korrekt for maks overføring mot en enhet som sitter på 100 Mbit.

Du kan få lavere hastighet på NASen din om du er uheldig og kopierer en masse småfiler, da går det treigt.

Jeg har alldri sett den hastigheten til nas. bare når jeg laster ned eks torrent filer.

Lenke til kommentar

Som det sies, er det små filer som overføres, vil ytelsen være lavere. Prøv med en stor fil, f.eks. en Linux-ISO.

Med 100 Mbps svitsj begrenser det seg til litt over 10 MB/sek. Med moderne 1GbE-nettverkskort i begge ender og disker med ok ytelse, bør du få over 100 Mbps om ikke NAS-en er basert på en svak prosessor. F.eks. mine NAS-er med noen år gamle Atom-prosessorer klarer fint over 100 MB/s r/w - altså ganske god utnyttelse av GbE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...