Gå til innhold

Hjelp! glemte å betale semesteravgift!

Flaaffy

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

jeg faktisk ikke hva jeg skal skrive, men jeg studerer på Universitetet i Tromsø.

jeg glemte å betale semesteravgift og da får man ikke semester registrere seg.

jeg betalte fredag kveld og fristen for å semester registrere seg er mandag 1.02!!! jeg eksamener som jeg må bli meldt opp i på mandag, så jeg må semester registrere meg først!!

jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... har dere noen erfaringer med det?

mister jeg studierett? jeg er villig til å betale hva som helst!! ta alle konsekvenser, bare jeg ikke mister studierett!

tror dere pengene blir registrert innen 01.02.16?

hva bør jeg gjøre på mandag?

jeg har jobbet meg i hjel i hele høst og bestått alt, åsså kommer dette! jeg er verdens verste person!! jeg har aldri i mitt liv vært så redd som nå. værså snill hjelp..

hilsen forvirret og livredd jente på 20!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror du det vil hjelpe? De er ganske strenge på det der :(

Det går nok helt greit ja.

det står på uit at man må ha en god grunn til hvorfor man evt. ikke kunne melde seg opp til eksamen osv! det må være at en familiemedlem e dø eller noe! 

jeg håper virkelig at det går bra. 

Lenke til kommentar

tror du det vil hjelpe? De er ganske strenge på det der :(

Det går nok helt greit ja.

det står på uit at man må ha en god grunn til hvorfor man evt. ikke kunne melde seg opp til eksamen osv! det må være at en familiemedlem e dø eller noe! 

jeg håper virkelig at det går bra. 

Reglene er strenge så folk tar de seriøst, men universitetet tjener penger på deg, så de er som regel greie, spesielt i situasjoner som din, som absolutt ikke er ille.

Lenke til kommentar

Kommer an på skolen din. Vet at UiO ikke gjør noen unntak her, har man ikke betalt semesteravgiften, så får man ikke studere det semesteret. Har en kompis som gikk på den samme smellen selv for noen år siden... Men UiT er et mindre universitet, så mulig de kan finne på å gjøre unntak. Så det du i hvert fall må gjøre er å stikke innom studieadministrasjonen på mandag morgen!

Ellers så er det mulig å sette overføringene dine til straksbetaling hos endel banker. Hos DNB så ser det f.eks slik ut [bilde-link], du går inn på Innstillinger -> Betalingsinnstillinger. Da vil disponibel saldo på din konto oppdateres når betalingen er bekreftet. Betaler du til en DNB konto oppdateres også mottakers konto umiddelbart. Vet at Nordea også har dette (da går det direkte til en Nordea konto). Litt usikker på Danske Bank, men tror også de har fått det.

Det jeg derfor hadde gjort er å ringe til banken din, og høre om hvilken bank kontonummeret til UiT tilhører (de har egentlig ikke lov til å opplyse om dette, men de pleier å gå ut med den informasjonen likevel). Om de tilfeldigvis har samme bank som deg, eller noen andre du kjenner godt har dette, så skal det være mulig å få overført pengene pengene direkte denne helgen.

Lenke til kommentar

Kommer an på skolen din. Vet at UiO ikke gjør noen unntak her, har man ikke betalt semesteravgiften, så får man ikke studere det semesteret. Har en kompis som gikk på den samme smellen selv for noen år siden... Men UiT er et mindre universitet, så mulig de kan finne på å gjøre unntak. Så det du i hvert fall må gjøre er å stikke innom studieadministrasjonen på mandag morgen!

Ellers så er det mulig å sette overføringene dine til straksbetaling hos endel banker. Hos DNB så ser det f.eks slik ut [bilde-link], du går inn på Innstillinger -> Betalingsinnstillinger. Da vil disponibel saldo på din konto oppdateres når betalingen er bekreftet. Betaler du til en DNB konto oppdateres også mottakers konto umiddelbart. Vet at Nordea også har dette (da går det direkte til en Nordea konto). Litt usikker på Danske Bank, men tror også de har fått det.

Det jeg derfor hadde gjort er å ringe til banken din, og høre om hvilken bank kontonummeret til UiT tilhører (de har egentlig ikke lov til å opplyse om dette, men de pleier å gå ut med den informasjonen likevel). Om de tilfeldigvis har samme bank som deg, eller noen andre du kjenner godt har dette, så skal det være mulig å få overført pengene pengene direkte denne helgen.

jeg bruker sparebank 1! jeg skal se om dem også har noe sånt, selv om at pengene har kommet til deres konto, må det ikke registreres manuelt? 

Lenke til kommentar

har akkurat ringt til Sparebank 1, og de sa at de, uit altså bruker en Dansk bank konto. jeg regner med at de ikke får pengene før på tirsdag og dermed får jeg ikke melde meg opp til eksamen eller noe... shitt as..

Lenke til kommentar

Fristen er 01.02. Du er innenfor fristen. Du må ha betalt semesteravgift. Du har betalt semesteravgift.

Hvis betalingen ikke er registret i nett-systemet mandag så stikker du innom universitetet med en kvittering fra nettbanken som viser at avgiften er betalt. Jeg vil anta at registreringen kan ordnes "manuelt" eller eventuelt at du får en liten utsettelse på vanlig nett-oppmelding.

(Jeg er 99% sikker på at dette ordner seg uten store problemer.)

Lenke til kommentar

Ah, trodde fristen var på søndag når jeg leste med en gang. Men om den er på mandag, så skal pengene komme inn til de ila den dagen (bankene overfører penger 4 ganger om dagen, og de vil antakelig være på deres konto kl 06.00 mandag morgen). Så om du stikker innom studieinformasjonen med en gang mandag, så går det nok i orden ja.

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det?

Jeg var på utplassering og hadde ikke mulighet til å dra til Tromsø. Jeg ringte til dem og fikk beskjed om at det ikke kan gjøres noe. Han jeg snakka med satt meg over til en annen. Jeg fikk beskjed om at den som ikke semesterregisterer seg innen fristen ikke får studere det semesteret. dessverre sa dem...

Jeg ga ikke opp og kjørte til Tromsø og snakka med dem ansikt til ansikt. Jeg måtte gå fra kontor til kontor og fikk så mye kjeft hver gang. jeg måtte snu meg av og til på grunn av de snakka så høyt og det fløy spytt dråper ut av munnen dems haha. Menmen! Jeg venta og venta hele dagen til en eller annen skulle bli ferdig på et møte.

Etter x-antall kontor besøk og etter så mye kjeft fikk dem til å registrerere betalingen manuelt og ikke bare det. Men man må vente 2-3 dager etter betalingen før man kan registerere seg. Det ordnet dem også manuelt. Tok med en gang mobilen opp og semesterregistererte meg og meldte meg opp til 3 eksamener som hadde frist til 01.02.

Jeg gikk jo glipp av en dag på praksisen, så jeg jobber dobbelt på mandag for å jobbe inn. Men som jeg sa tidligere. Jeg var villig til å gjøre hva som helst, så lenge jeg ikke må vente et semester. Har snakket med flere som måtte gjøre det. Kjedelig!:(

Tusen takk dere <3

Endret av Flaaffy
Lenke til kommentar

Godt det gikk bra. 

Jeg hadde tydeligvis rett i at det lot seg ordne, men tok grundig feil om at det ville skje "uten store problemer".  :p

(Etter å ha kikket litt på nettsidene til UIT ser jeg at fristen for betaling av semesteravgift var 20. januar, og Forskrift for studier ved UiT §11 sier at man må "betale semesteravgift innen fastsatt frist", så du var på dypere vann enn jeg trodde.)

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...