Fibermannen Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Er så uheldig å bo sånn til at jeg ikke har tilgang til kabel tv/internett over koaks eller fiber. Koster for mye for leverandøren å henge opp kabel, men siden jeg jobber med dette tenkte jeg at jeg kunne gjøre det selv. Har fått god pris på kabel, men jobber ikke mye i stolper og lurer derfor på om det er noen som vet om det er noen avgift på å henge opp kabel. 7 av stolpene er allerede fellesføring, 6 er ikke. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Finn stolpeeier og hør? En del stolper er kommunale, men vet ikke om alle er det. Ett annet alternativ er å få tillatelse til å grave, og leie seg en minigraver en helg. Men har du fått tak i en ISP som kan leve med demarc point i en stolpe, eventuelt godtar skjøtebombe og spleis i stolpe? 1 Lenke til kommentar
Fibermannen Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Lysverket sine stolper. Vil koble meg opp mot nittedalsnettet og leverandør blir homebase. henger en blikkboksskjøt i stolpen fra før med en g48 kabel som går i bakken. Graving blir alt for dyrt, så tenkte å henge opp en g24 videre og og sette et skap ved siden av stolpen på enden med en b4 e.l som endefordeler. Det blir så mye tull hvis man henger opp d5 eller b4 i stolpe nå og de blikkboksene de brukte i nittedalsnettet er helt forjævlige. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Lysverket sine stolper. Vil koble meg opp mot nittedalsnettet og leverandør blir homebase. henger en blikkboksskjøt i stolpen fra før med en g48 kabel som går i bakken. Graving blir alt for dyrt, så tenkte å henge opp en g24 videre og og sette et skap ved siden av stolpen på enden med en b4 e.l som endefordeler. Det blir så mye tull hvis man henger opp d5 eller b4 i stolpe nå og de blikkboksene de brukte i nittedalsnettet er helt forjævlige.Høres ryddig ut. Bare pass på å få skriftlig bekreftelse på at de godtar demarc mot deg i sin stolpe, sånn at du ikke går på en smell der. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 G24 er ganske overkill, skal ikke bare gå for G12 da? Kan jo være ISP bruker bidi i tillegg. Lenke til kommentar
Fibermannen Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 G24 er ganske overkill, skal ikke bare gå for G12 da? Kan jo være ISP bruker bidi i tillegg. tenker g24 så det er mulighet for fler å koble seg på. Er nesten samme pris for g12 og g24 luft så er egentlig samma, men g12 holder ikke hvis alle skal ha fiber her. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Jeg anbefaler at du bruker FOSC-400A2G eller FOSC-400B2G som endefordeler-skjøt, da du kan putte gel-forseglinger i alle portene i dem. Finnes oval for inn/ut kabel, og rund for 1,2,3,4,8 og 16 kabler (sjekk kabeltykkelser på de forskjellige). A2G har plass til maks 2 brett (48 skjøter) mens B2G har plass til 6 brett (144 skjøter). Begge to bruker A-brett! Innføring og montering er noe forskjellig fra A8 og B4 skjøter, så ta deg tid til å lese bruksanvisningen. Du kan også vurdere å bruke kveileramme i stedet for skap, men da bør de fleste droppkablene være luftkabler. Lenke til kommentar
Fibermannen Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Jeg anbefaler at du bruker FOSC-400A2G eller FOSC-400B2G som endefordeler-skjøt, da du kan putte gel-forseglinger i alle portene i dem. Finnes oval for inn/ut kabel, og rund for 1,2,3,4,8 og 16 kabler (sjekk kabeltykkelser på de forskjellige). A2G har plass til maks 2 brett (48 skjøter) mens B2G har plass til 6 brett (144 skjøter). Begge to bruker A-brett! Innføring og montering er noe forskjellig fra A8 og B4 skjøter, så ta deg tid til å lese bruksanvisningen. Du kan også vurdere å bruke kveileramme i stedet for skap, men da bør de fleste droppkablene være luftkabler. Hva jeg bruker som endefordeler får jeg se på når den tid kommer, men takk for tips Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå