Gå til innhold

[Løst] Skjermkort for høy oppløsning - Noen som er bedre egnet enn andre?


Leo_

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Jeg mistenker det er på tide å se seg om etter nytt skjermkort, jeg ruger pr. dags dato på et vannkjølt 6970. Kortet har forsåvidt fungert greit nok, jeg spiller ikke stort annet enn Flight Sim for tiden, men jeg mistenker at kortet er slitent. Den største utfordringen er nok oppløsningen, jeg skal kjøre 2 stk 30" 2560x1600 og skal kanskje slenge på en 1920x1200 i tillegg. 6970'en synes jeg virka som sleit litt når jeg kjørte 1stk 2560x1600 + 2 stk 1200x1600. 

Så, det jeg funderer på nå er om det er noen kort som egner seg bedre opp mot høy oppløsning enn andre. Pr. dags dato er det ikke aktuelt å bruke fryktelig-mange-tusen på skjermkort, kanskje bør jeg vurdere å kjøpe brukt. Uansett, har noen et tips om hva jeg bør se etter her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

pascal er ikke på markedet ennå. Og man vet først etter lansering/test hva modeller som kan anbefales. 

Pdd er Titan X det singel kortet som har høyest pixel fill rate, knappe 10% foran 980ti.

Kanskje med vannkjøling ja, uten det så yter 980Ti bedre enn Titan X.

 

 

Siden Titan X og 980ti overklokker omtrent likt i gjennomsnitt, så vil alltid Titan X være bedre.

 

Man ser da på samme frekvens, ikkje at gtx 980ti har høyere standardfrekvens.

 

1500mhz Titan X er raskere gtx 980ti @ 1500mhz.

 

Budsjett kreves for å gi trådstarter et fornuftig svar.

 

Svaret blir sikkert GTX 970, siden han ikkje vil ut med "fryktelig-mange-tusen på skjermkort"

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hei folkens! Jeg mistenker det er på tide å se seg om etter nytt skjermkort, jeg ruger pr. dags dato på et vannkjølt 6970. Kortet har forsåvidt fungert greit nok, jeg spiller ikke stort annet enn Flight Sim for tiden, men jeg mistenker at kortet er slitent. Den største utfordringen er nok oppløsningen, jeg skal kjøre 2 stk 30" 2560x1600 og skal kanskje slenge på en 1920x1200 i tillegg. 6970'en synes jeg virka som sleit litt når jeg kjørte 1stk 2560x1600 + 2 stk 1200x1600. 

 

Så, det jeg funderer på nå er om det er noen kort som egner seg bedre opp mot høy oppløsning enn andre. Pr. dags dato er det ikke aktuelt å bruke fryktelig-mange-tusen på skjermkort, kanskje bør jeg vurdere å kjøpe brukt. Uansett, har noen et tips om hva jeg bør se etter her?

 

Har du mulighet til å måle Framerate (fps) på dagens oppsett? 

Hvilket spill er det snakk om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei folkens! Jeg mistenker det er på tide å se seg om etter nytt skjermkort, jeg ruger pr. dags dato på et vannkjølt 6970. Kortet har forsåvidt fungert greit nok, jeg spiller ikke stort annet enn Flight Sim for tiden, men jeg mistenker at kortet er slitent. Den største utfordringen er nok oppløsningen, jeg skal kjøre 2 stk 30" 2560x1600 og skal kanskje slenge på en 1920x1200 i tillegg. 6970'en synes jeg virka som sleit litt når jeg kjørte 1stk 2560x1600 + 2 stk 1200x1600. 

 

Så, det jeg funderer på nå er om det er noen kort som egner seg bedre opp mot høy oppløsning enn andre. Pr. dags dato er det ikke aktuelt å bruke fryktelig-mange-tusen på skjermkort, kanskje bør jeg vurdere å kjøpe brukt. Uansett, har noen et tips om hva jeg bør se etter her?

 

Oppsettet ditt med 2 stk. 2560x1600 skjermer gir nesten like mange piksler å rendre som på en 4K skjerm. Hvis du ser på siste skjermkort test her, så ser du folks favoritt "bang for buck" skjermkort; GTX970 gir bare 86% av ytelsen til skjermkortet i testen, et R9 390 som koster omtrent det samme. Så per dags dato er det nok dette skjermkortet som gir mest for pengene i 4K. Men å finne tester som viser forskjellen mellom et såpass nytt kort mot et såpass gammelt kort som du har blir vanskeligere. Det enkleste (les: en tungvindt måte) om man vil se forskjellen over mange spill titler er å se det i 2 omganger. Her ser du ditt kort sammenliknet med HD7970GHz edition, som er samme som R9 280X. Kikker du i første linken igjen ser du ytelsen fra 280X opp til R9 390. Et R9 390 vil altså være rundt 3-4 ganger så raskt som det du har i dag. Mens 280X altså er opp mot dobbelt så raskt som ditt.

 

R9 280X/7970GHz har jeg sett på finn.no for 800Kr på det aller laveste. Vanlig pris er som regel oppgitt mellom 1000 og 1200 Kroner, selv om enkelte prøver seg på mer. På bruktmarkedet er det noe av det beste du kan få for pengene i forhold til ytelsen.

 

Men for hver dag som går nå, så er vi en dag nærmere de første skjermkortene fra neste generasjon. Og det betyr at det blir vanskeligere og vanskeligere å ikke anbefale folk å vente om de kan. De første kortene er ventet allerede til sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De siste mnd har maskinen vært nedpakket i forbindelse med flytting, så noen måling blir vanskelig å vise til. Siden jeg har lagt ikke ubetydelig penger i det å kjøpe rekkehus, ser jeg for meg å kanskje bruke en 2k, kanskje opp mot 3k på et brukt kort, men helst ville jeg ikke brukt så mye. Jeg forstår meget godt at jeg kjører mange pixler og at det drar krefter, det jeg lurer på er om det er noen kort som har det som styrke, at de responderer godt opp mot høy oppløsning, ikke nødvendigvis har aller siste skrik av funksjoner. Spill, foreløpig blir det nok mest Flight Sim. Det er et spill som laster cpu vel så mye som gpu, derfor er det å takle høy oppløsning det jeg vektlegger som særegenskap.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

 Et R9 390 vil altså være rundt 3-4 ganger så raskt som det du har i dag. Mens 280X altså er opp mot dobbelt så raskt som ditt.

 

R9 280X/7970GHz har jeg sett på finn.no for 800Kr på det aller laveste. Vanlig pris er som regel oppgitt mellom 1000 og 1200 Kroner, selv om enkelte prøver seg på mer. På bruktmarkedet er det noe av det beste du kan få for pengene i forhold til ytelsen.

 

Men for hver dag som går nå, så er vi en dag nærmere de første skjermkortene fra neste generasjon. Og det betyr at det blir vanskeligere og vanskeligere å ikke anbefale folk å vente om de kan. De første kortene er ventet allerede til sommeren.

 

Interessant lesning. Jeg må ha en betydelig effekt for å gidde å bytte skjermkort, det MÅ vannkjøles, så jeg ryker sannsynligvis på en ekstrakostnad der. Mener du at neste generasjon er betydelig mer optimalisert for høy oppløsning?

 

Jeg går i dag å venter på at 20stk 120mm vifter skal ramle inn på postkontoret mitt, så jeg vet ikke om det blir oppkobling før den tid. Kabinettet blir stående i et sinnrikt utformet skap, med 2stk 120x360 radiatorer i toppen, så prosjektet med å sveive igang det gamle beistet tar litt tid.

 

Resten er forøvrig en 1500MB/s Revodrive og en Phenom 8350 i grove trekk.

Lenke til kommentar

Da tror jeg du skal vurdere et 290X brukt om du kan finne et til en overkommelig pris.

Flight Sim X drar uansett mye av beregningene direkte fra cpu så gpu , se denne : http://jetlinesystems.com/performance/

De kortene som anbefales fra dem er 970 / 980 x , men jeg tror nok Gabriel sine råd er gode her.

 

Edit : Med en FX 8350 vil du ikke få så mye ytelse , tror nok du må forbrede deg på å bytte ut langt flere komponenter i fremtiden for å få maks ytelse ut av maskinen din.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Det kan nok godt hende den langt på vei har gått ut på dato ja. Men pr. dags dato er det snakk om å gjøre det beste ut av det på et begrenset budsjett. Filmrom i kjellerstua er ikke gratis heller... :p

Jeg tror det blir gpu som blir det svake leddet her med den høye oppløsningen, så det er antageligvis der jeg må bruke litt penger for å holde oppsettet gående.

Lenke til kommentar

Ja, det spørs litt om ikke dagens kraftigere skjermkort vil slite med å yte maksimalt med den CPU'en din. Den kan nok bli en merkbar flaskehals selv for R9 390/GTX970 "klassen". Men det til sides er Malvados tips om et R9 290/X på brukten ikke dumt. I praksis er R9 390 bare et overklokket R9 290 med 8GB VRAM i stedet for R9 290's 4GB. Som du ser yter R9 390 bedre og bedre relativt til GTX970 jo høyere oppløsning du ser på. Og et R9 290X ligger ikke langt bak R9 390. Det var jo det du etterlyste; hvilket kort som skiller seg ut i høyere oppløsning. På vannkjøling er ikke 290/X det dummeste du gjør på budsjett. Nvidia er såpass populært i dag, at det forbauser meg ikke om prutningsmulighetene på 290/X er riktig så gode. GTX970 kan klokkes opp til R9 390 ytelse i FullHD, men i høyere oppløsning blir det mer og mer som må taes igjen, de klokker ikke spesielt mye bedre på vann enn på luft heller..

Lenke til kommentar

Jepp, jeg kjører en lett klokket FX-8350.  Der mye som tyder på at Malvados og Gabri3L har fanget essensen i spørsmålet mitt. Jeg får begynne å snoke litt på finn igjen, kanskje er den fornuftige bang-for-buck-løsningen å finne et 290 og heller bytte det ut senere når økonomien er romsligere og nyere kort kanskje er enda mer optimalisert for høy oppløsning. Med skikkelig flaks snubler jeg over noen som vil selge kort og vannblokk samlet, så kan jeg kanskje spare litt der og.

Takker for gode råd folkens, da har jeg fått litt mer kjøtt på beinet. 

Lenke til kommentar

Grei overklokking det da. Jeg har ikke tynt min, husker ikke i farta, tror jeg kjørte den på 4,3GHz. Jeg bruker vannkjøling mest for å bli kvitt støy og for et snev lengre levetid. Skal bli interessant å se temperaturene med ny kjøling. Går fra en 600l Swiftech (?) og 1x + 2x radiatorer til en Laing pumpe som tåler mye mer mottrykk og 2 stk 3x radiatorer satt i motstrøms sandwitch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...