Lassern Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Støvsamler III Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Fotoskrulla Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Minner meg om barndommen da min far hadde en Voightlender. ...lurer på hvor det ble av..? Flott at du viser oss disse gamle klenodiene. Krevde litt mer å være fotograf med dette utstyret. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Kjekt å se! Og så er det artig at det er flere enn undertegnede som har slike støvsamlere/hyllefyll, stående/liggende... Lenke til kommentar
Gjest member-296438 Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Morsomt og se disse støvsamlerne du foreviger. Vekker minner, så da gjør bildet jobben:-) Teknisk veldig bra utført og faktisk veldig inspirerende. Får vel ned og rydde "fotorommet" og grave i gamle remedier/skapfyll:-) Lenke til kommentar
Albert Andersson Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Hei, Lassern. Paxette var en serie kameraer som ble produsert av Braun i Tyskland, og introdusert i 1950. Kameraet på bildet KAN VÆRE en Paxette IIM, som kom på markedet i 1954. Paxette II-serien hadde utbyttbar optikk med M39-skrufatning, men objektivene var ikke kompatible med Leicas objektiver. Et lekkert kameraklenodium, Lassern, og et skarpt, detaljert og godt belyst bilde ! Bærre lækkert ! M v h Albert. Lenke til kommentar
Lassern Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Minner meg om barndommen da min far hadde en Voightlender. ...lurer på hvor det ble av..? Flott at du viser oss disse gamle klenodiene. Krevde litt mer å være fotograf med dette utstyret. Hyggelig at du liker disse bildene, Helene Det var vel ikke så vanskelig å bruke disse kameraene, men litt langsommere gikk det. Jeg fotografer for det meste på samme måten i dag. Liker selve det å håndtere utstyret og få til et så bra resultat som mulig. Jeg er ikke så begeistret for uforutsigbarheten i automatikken, selv om den som oftest gir flotte resultater den også. Tusen takk for hyggelig kommentar. Lenke til kommentar
Lassern Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Kjekt å se! Og så er det artig at det er flere enn undertegnede som har slike støvsamlere/hyllefyll, stående/liggende... Tusen takk, Smort1 Jeg har ikke hjerte til å kvitte meg med sånt. Ikke er de særlig verdifulle heller, så da får de heller samle støv og være til hygge. Lenke til kommentar
Lassern Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Morsomt og se disse støvsamlerne du foreviger. Vekker minner, så da gjør bildet jobben:-) Teknisk veldig bra utført og faktisk veldig inspirerende. Får vel ned og rydde "fotorommet" og grave i gamle remedier/skapfyll:-) Så hyggelig å være til inspirasjon! Gakk hen og gjør likedan. Jeg tar gjerne en titt. Lenke til kommentar
Lassern Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Hei, Lassern. Paxette var en serie kameraer som ble produsert av Braun i Tyskland, og introdusert i 1950. Kameraet på bildet KAN VÆRE en Paxette IIM, som kom på markedet i 1954. Paxette II-serien hadde utbyttbar optikk med M39-skrufatning, men objektivene var ikke kompatible med Leicas objektiver. Et lekkert kameraklenodium, Lassern, og et skarpt, detaljert og godt belyst bilde ! Bærre lækkert ! M v h Albert. Takk for fin kommentar, Albert Jeg har kommet til at det er den modellen jeg også. Akkurat dette kameraet har jeg ikke brukt selv, men fikk kjøpt det på et loppemarked for flere år siden. Hun som solgte det hadde minner knyttet til det og syntes det var hyggelig at jeg ville ha det fordi jeg likte det og ikke for å selge videre for profitt. Nå har det blitt fotomodell og gleder dere også. Det tror jeg hun ville likt. Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Den der har jeg da aldri hørt om. Ser ut til at du har utstyr nok til eksperimentere litt med kombinasjoner av nytt og gammalt. Roar Lenke til kommentar
Lassern Skrevet 1. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2016 Den der har jeg da aldri hørt om. Ser ut til at du har utstyr nok til eksperimentere litt med kombinasjoner av nytt og gammalt. Roar Jeg var ikke kjent med denne jeg heller før den lå og blinket til meg på et loppemarked. Solid, tysk kvalitet. Ja, jeg skulle nok brukt disse sakene mer, men film er både dyrt og tungvint. Selve det å håndtere disse gamlingene er en fryd. Ellers bruker jeg nesten bare gammel optikk på speilrefleksen. Det er mye sjarm og forskjellig karakter i hver konstruksjon. Tusen takk for hyggelig kommentar. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Jeg har også flere sånne stående på hylla, fine små tjukkaser det der. Vanligvis har de litt utstikkende stativfilter som gjør at de vugger litt i stående posisjon. Endel av optikken som ble produsert er ganske brukbar også, dog ikke helt på høyde med de Japanske RF skruobjektivene med 28.8 registeravstand. Objektivet kan du sikkert teste på speilrefleksen også (digitalt?) med en m42 ring og adapter, trolig med tap av uendeligfokus avhengig av hva slags kamera du har. Lenke til kommentar
Lassern Skrevet 4. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2016 Jeg har også flere sånne stående på hylla, fine små tjukkaser det der. Vanligvis har de litt utstikkende stativfilter som gjør at de vugger litt i stående posisjon. Endel av optikken som ble produsert er ganske brukbar også, dog ikke helt på høyde med de Japanske RF skruobjektivene med 28.8 registeravstand. Objektivet kan du sikkert teste på speilrefleksen også (digitalt?) med en m42 ring og adapter, trolig med tap av uendeligfokus avhengig av hva slags kamera du har. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, Nordentro Ja, måtte legge en liten støtte under objektivet på dette bildet Dette objektivet var det rimeligste alternativet i serien og kanskje ikke helt topp? Kunne vært artig å teste, men med så kort registeravstand blir det litt begrenset på min speilrefleks. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 4. februar 2016 Del Skrevet 4. februar 2016 Braun har en registeravstand på 44mm, altså det samme som f eks. EOS. Med en slik tilpasning vil du dog adaptere bygge snaue 1.5 mm som trolig er nok til at uendeligfokus uteblir uten modifikasjoner av objektivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg