Gå til innhold

Smartmobilåret 2015 oppsummert: Apple trekker veksten ned og Samsung er fortsatt størst

Anbefalte innlegg

Såg en dokumentar om iphone, det kostet apple 108 dollar å lage en iphone 6, å viss de selger det for 6/7 k med så dårlig innmat så sier det seg selv at iphone er overpriset?

Hva kostnaden på mobiltelefoner er vet ingen andre enn bedriftene selv. Tallene varierer stort sett rundt 220-250 dollar, men det er usikkert om det kun omfatter materialkostnader eller om det tar med alle andre produksjonskostnader også.

Men et spørsmål jeg lurer på...spør du alle de du kjøper produkter og tjenester fra om "du, hvor mye har det kostet dere å produsere denne?"

Skal jeg tippe, så tviler jeg vel noe på det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart det er noe udefinert. Men jeg mener nå at å bruke "overpriset" om noe man selv syns er dyrt, det blir veldig feil bruk av begrepet.

Det er sikkert ikke mulig å bli enige om en endelig definisjon i et nettforum, men det kunne vært fint om folk kan slutte å bruke det om ting de syns er for dyrt for dem.

Det er sikkert fint for deg om folk bruker ordet akkurat som deg, men det kan du ikke regne med, og det er heller ikke dekning for å si at det er "veldig feil". Når et begrep er såpass ullent så er det mer meningsfylt å prøve å tolke hviken "utgave" av begrepet folk snakker om.

AtW

Er temmelig vanlig å bruke overpriset om om høye priser selv om folk kjøper.

Om prisen er høy og fortjenesten også er høy er det enda mer riktig.

Pleier å se Apple oppererer mer I motebransjen en I teknologibransjen nå det gjelder mobiltelefoner.
Dette gjenspeles også I fortjenesten.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har sett at det er blitt vanlig å bruke "overpriset" på den måten. Det har antagelig startet med en eller annen Apple-hater som kastet set ut som en nedsettende greie, ville ikke overraske meg om det startet i USA. Så har mange tatt opp denne noe nedsettende måten å kalle produkter de syns er dyre for. Vel, vel. Jeg kan ikke si at jeg i så fall er overrasket...

Pleier å se Apple oppererer mer I motebransjen en I teknologibransjen nå det gjelder mobiltelefoner.

Apple er definitivt i teknologibransjen. At de lager populære produkter plasserer de ikke i motebransjen. Jeg tipper at denne måten å skulle omtale Apple på har oppstått omtrent på samme måte som i eksemplet over. Skulle ikke overraske meg det heller...

Lenke til kommentar

Ja, jeg har sett at det er blitt vanlig å bruke "overpriset" på den måten. Det har antagelig startet med en eller annen Apple-hater som kastet set ut som en nedsettende greie, ville ikke overraske meg om det startet i USA. Så har mange tatt opp denne noe nedsettende måten å kalle produkter de syns er dyre for. Vel, vel. Jeg kan ikke si at jeg i så fall er overrasket...

Jeg tror du både overvurderer "apple-hateres" meningsmakt, og hvor tidlig de var ute om du tror denne betydningen av "overpriset" oppsto der.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror du både overvurderer "apple-hateres" meningsmakt, og hvor tidlig de var ute om du tror denne betydningen av "overpriset" oppsto der.

AtW

Tja...de har hvert fall bidratt til begrepets meningsløse utvikling.

Lenke til kommentar

Overpriset eller ikke, Apple er egentlig et genialt konsept, lag et utmerket produkt, skap blest, lag et øko system (som de er alene om) så kan de selge veldig mange dyre produkter. Men vel og merke seg ikke så dyre at kjøperne ikke har råd og tjen masse, ja veldig mye penger over mange år...

Men det at android er desidert størst er ikke uventet, i og med at de har telefoner i alle prisklasser. Men det at Appel er så store overrasker meg, at så mange av verdens innbyggere har så god råd. 232 000 000 har råd til en ny Appel av totalt 1,44 milliarder solgte telefoner. Det er jo helt genialt.... Det er bare og bøye seg i støvet og erkjenne at Appel som selskap er unikt.

Lenke til kommentar

Overpriset eller ikke, Apple er egentlig et genialt konsept, lag et utmerket produkt, skap blest, lag et øko system (som de er alene om) så kan de selge veldig mange dyre produkter. Men vel og merke seg ikke så dyre at kjøperne ikke har råd og tjen masse, ja veldig mye penger over mange år...

Men det at android er desidert størst er ikke uventet, i og med at de har telefoner i alle prisklasser. Men det at Appel er så store overrasker meg, at så mange av verdens innbyggere har så god råd. 232 000 000 har råd til en ny Appel av totalt 1,44 milliarder solgte telefoner. Det er jo helt genialt.... Det er bare og bøye seg i støvet og erkjenne at Appel som selskap er unikt.

Det skrives Apple, ikke Appel...:)

At Apple har et tall på prislappen som ligger blant de dyre dataprodukter, betyr ikke det samme som at det er kostbart å eie. Verdien holder seg svært godt og man kan selge sine produkter etter en stund med veldig lite tap. Dermed kan det faktisk bli rimeligere med produkter fra Apple enn fra mange andre produsenter.

Hvis man ønsker å selge sine brukte dingser da, det er jo en helt annen sak. Jeg har hatt Apple-dingser i mange år som fortsatt fungerer akkurat like bra. Det gir meg en bruksverdi som ikke har så mye med tallet på prislappen å gjøre.

Når det er sagt, jeg er ikke veldig overrasket over tallene til Apple. Den økonomiske veksten i middelklassen over hele verden er formidabel. Bare i India er det flere i den kategorien enn i Europa. Så det er mange kunder som er i Apple sin målgruppe.

Lenke til kommentar

Apple er definitivt i teknologibransjen. At de lager populære produkter plasserer de ikke i motebransjen. Jeg tipper at denne måten å skulle omtale Apple på har oppstått omtrent på samme måte som i eksemplet over. Skulle ikke overraske meg det heller...

De fleste er enige om at øllet på lekteren på aker brygge er overpriset. Flyplasser er overpriset utenom taxfree.

I begge tilfeller er nok leien noe av årsaken, men du tar også så godt betalt som du kan.

Apple har ikke det prispresset som kobbelet med android telefoner har så de tar den fortjenesten de ser som mest innbringene dvs 20-40% over ca 5% for android kobbelet.

Motebransjen siden folk kjøper merket ikke teknologien. Det er dette som gir grunnlag for fortjenesten. Er en del anndre merker som er i same gruppe men mindre som alienware. Er masse av disse innen lyd.

Noen merker har en fortjent annerkjennelse for kvalitet. hverken apple eller alienware hører hjemme her.

Er ingen Apple hater som så, de har laget to produkter som ga meg hakeslepp når de kom, mackbook air satte en ny standard i pc design. Ipad som var den første praktiske paden.

De har også laget flere veldig vellykkete forretnings konsepter. Både itunes og appstore var revolusjonerende.

Så er det opp til hver enkelt om det 30% påslaget er hvert det.

Lenke til kommentar

Det skrives Apple, ikke Appel... :)

At Apple har et tall på prislappen som ligger blant de dyre dataprodukter, betyr ikke det samme som at det er kostbart å eie. Verdien holder seg svært godt og man kan selge sine produkter etter en stund med veldig lite tap. Dermed kan det faktisk bli rimeligere med produkter fra Apple enn fra mange andre produsenter.

Hvis man ønsker å selge sine brukte dingser da, det er jo en helt annen sak. Jeg har hatt Apple-dingser i mange år som fortsatt fungerer akkurat like bra. Det gir meg en bruksverdi som ikke har så mye med tallet på prislappen å gjøre.

Når det er sagt, jeg er ikke veldig overrasket over tallene til Apple. Den økonomiske veksten i middelklassen over hele verden er formidabel. Bare i India er det flere i den kategorien enn i Europa. Så det er mange kunder som er i Apple sin målgruppe.

Her er jeg enig med deg, ser ut som om interessen for top telefonene avtar siden mellomklassen er gode nok om du ikke er opptatt av å spille porta ps3 spill på telefonen da :)

Dette vil sette Apple under mer press siden prisen i denne klassen vil presses ned.

Ja og jeg beholder telefoner lenge, hadde en htc desire i masse år, byttet i fjor siden jeg trenkte en app på jobben som ikke støttet så gammel android pga dårlig programering så fikk sony z3, er ikke like solid som desire men er vantett som har reddet den en gang :)

Trodde båten var på standa, ikke på en sten :)

Lenke til kommentar

Apple har ikke det prispresset som kobbelet med android telefoner har så de tar den fortjenesten de ser som mest innbringene dvs 20-40% over ca 5% for android kobbelet.

Apple kan nok ikke bare "ta" den fortjenesten de vil, de heller. De er tross alt i litt konkurranse med andre tilsvarende modeller i markedet og må legge seg prismessig i samme sjikt som de. Hva fortjenesten er på du ulike produktene deres er, det er litt vanskelig å si. Noen produkter har antagelig ganske lav fortjeneste, mens andre ligger høyt.

Totalt sett kommer Apple ut med et resultat som ligger omtrent på samme nivå som Google, Microsoft og andre store og suksessfulle bedrifter.

Noen merker har en fortjent annerkjennelse for kvalitet. hverken apple eller alienware hører hjemme her.

Du får mene hva du vil om dette, men jeg har aldri hatt noe produkt på over 30 år med ulike Windows-produsenter som kvalitetsmessig kan måle seg med Apple. Det ser ut til å dukke opp noen nå, som for eksempel noe fra Microsoft og fra Dell. Men at Apple leverer produkter med høy kvalitet er det liten tvil om.

Så er det opp til hver enkelt om det 30% påslaget er hvert det.

Helt enig i dette, det får være opp til hver og en av oss hva vi ønsker å kjøpe og hva vi ønsker å betale for for det. Om Apple sine produkter er verdt prisen er en tilsvarende vurdering, uavhengig av dekningsbidrag og fortjeneste. Jeg aner faktisk ikke hva fortjenesten pr produkt er på noe som helst av det jeg kjøper, heller ikke er jeg interessert. Jeg forholder meg til det jeg skal betale og om produktet gjør det som det skal eller ikke.

Lenke til kommentar

Her er jeg enig med deg, ser ut som om interessen for top telefonene avtar siden mellomklassen er gode nok om du ikke er opptatt av å spille porta ps3 spill på telefonen da :)

Ehhh...ikke mellomklassen som i produktene, men middelklassen som i de menneskene som har en økonomisk utvikling som gir de bedre råd og dermed kan kjøpe noe bedre produkter og tjenester.

Hvilken telefon som er "god nok" for folk er noe jeg overlater til folk selv å gjøre seg opp en subjektiv vurdering av.

Lenke til kommentar

Ehhh...ikke mellomklassen som i produktene, men middelklassen som i de menneskene som har en økonomisk utvikling som gir de bedre råd og dermed kan kjøpe noe bedre produkter og tjenester.

Hvilken telefon som er "god nok" for folk er noe jeg overlater til folk selv å gjøre seg opp en subjektiv vurdering av.

Her referrer jeg til Apple sine salgstall som viser svakere salg av topp modellene. Lett å hente ut data her.

Virker som den rivende utviklingen i tellefoner har slakket av samt at du ikke trenger toppmodelene for ytelse.

Veldig lik utviklengen på pc markedet. 

Lenke til kommentar

Her referrer jeg til Apple sine salgstall som viser svakere salg av topp modellene. Lett å hente ut data her.

Virker som den rivende utviklingen i tellefoner har slakket av samt at du ikke trenger toppmodelene for ytelse.

Veldig lik utviklengen på pc markedet.

Jeg forstår at vi snakker om to forskjellige ting...:)

Lenke til kommentar

Apple kan nok ikke bare "ta" den fortjenesten de vil, de heller. De er tross alt i litt konkurranse med andre tilsvarende modeller i markedet og må legge seg prismessig i samme sjikt som de. Hva fortjenesten er på du ulike produktene deres er, det er litt vanskelig å si. Noen produkter har antagelig ganske lav fortjeneste, mens andre ligger høyt.

Totalt sett kommer Apple ut med et resultat som ligger omtrent på samme nivå som Google, Microsoft og andre store og suksessfulle bedrifter.

klart, de legger seg der de får størst fortjeneste det er skjelden ved å dumpe prisene.  Nå tjener de også masse på appstore og itunes også. 

Et moment til som har gitt Iphone et overpriset stempel er å prisdifrensiere på lagringsplass da til en vesentlig høyere pris en flash prisen. Nå er det vanlig å prisdifrensiere så toppmodellen er veldig mye dyrere en standard og ta stor fortjeneste på denne. Intel extrem edition cpuer er et godt eksempel her, men ingen vet fortjeneste marginene på EE cpuer mens flash priser er lett å finne.

Ja dette er et mindre problem i dag, i motseting til tidligere er det mange iphone modeller og lagrings minne mengen har økt fortere en behovet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...