lawiet Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 "Jeg bruker siemens 300 serien." Den er jo modulær med "løse" inn/ut blokker. Da må du opplyse hvilke inn/ut blokker du bruker. Det er joe ellers ikke noen "nybegynner PLS". Den er vel litt mer krevende enn mange andre PLS'er. det kan jeg vente med, jeg må vite hvor mange ledere en pt-100 skal ha :/ Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Hvis det er en "ren PT-100" så er det to ledere. Hvis det er 4-20 mA så er det også 2 ledere men et helt annet "signal". Hvis det er transmitter med spenningutgang, så er det tre tilkoblingspunkter. Man må ha partnumret for å kunne si hvilke variant det er. Hvis man ikke har noe partnummer så kan man i første omgang måle på to av tilkoblingspunktene (81-82?) ved hjelp av et ohm meter. Hvis den er uten signalomformer så leser man noe i nærheten av 100 Ohm. Når man varmer det, så stiger resistansen. Hvis dette ikke fungerer så bør man få tak i et analogt mA meter som kan måle 0-20 mA og så teste ut om det er en mA variant. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 31. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2016 Hvis det er en "ren PT-100" så er det to ledere. Hvis det er 4-20 mA så er det også 2 ledere men et helt annet "signal". Hvis det er transmitter med spenningutgang, så er det tre tilkoblingspunkter. Man må ha partnumret for å kunne si hvilke variant det er. Hvis man ikke har noe partnummer så kan man i første omgang måle på to av tilkoblingspunktene (81-82?) ved hjelp av et ohm meter. Hvis den er uten signalomformer så leser man noe i nærheten av 100 Ohm. Når man varmer det, så stiger resistansen. Hvis dette ikke fungerer så bør man få tak i et analogt mA meter som kan måle 0-20 mA og så teste ut om det er en mA variant. Tror jeg fant det order numeret som fører til partno. Hvis du går på: - http://www.jumo.fr/produits/capteurs-de-temp%C3%A9rature-%26-automatisation/temp%C3%A9rature/sondes-de-temp%C3%A9rature-%C3%A0-r%C3%A9sistance/capteurs-de-temp%C3%A9rature-suivant-application/gestion-de-b%C3%A2timent/902520/sonde-%C3%A0-r%C3%A9sistance-dambiance-et-dext%C3%A9rieur-902520.html -deretter går lengre ned og ser etter 00459780 -Hvis du holder musa di på den, så står det 902520/13-572-1003-1/000 -Hvis du går tilbake til databladet, så finner du order code 902520/13-572-1003-1/000 -Hvis man følger den linja så får man part no. Kan du se om den trenger å bli kalibrert? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 (endret) Da ser det ut som om du har gitt oss et litt feil produkt datablad, men jeg fant det rette, tror jeg, ved hjelp av opplysningene over. http://jumo.com.pl/pdf/90.2520_gb.pdf Da tolker vi type nummeret: 902520/13 - Indoor and outdoor resistance thermometer with stepped protection tube, Protection IP65 -572- -30 to +80°C (standard) -1003- 1 x Pt100 in 2-wire circuit -1/000- no extra code (Ingen signalomformer innebygd.) Da ser det ut som om det dreier seg om et "rent" PT-100 element uten signalomformer. Det forutsetter at vi har tolket dataene over rett. Spørsmål om kalibrering: Dette er vel et nytt produkt. I så fall og hvis det er CE merket, og det skal det jo være så skal det være ferdig kalibrert fra leverandør, hvis det ikke framgår noe annet av dokumentasjonen. ( CE - merkingen betyr: Oppfyller EU sitt regelverk og produktstandarder.) Tilsvarende så vil det heller ikke relevant å "megge" en ny CE merket frekvensomformer fordi CE merkingen betyr at fabrikanten/leverandøren garanterer at de har tatt seg av dette. "Kalibrere" betyr ellers ikke "å justere" men "å kontrollere". Hvis et PT-100 element ikke møter kravene til kalibrering, så er det eneste man kan gjøre å kaste det og kjøpe ett nytt. Hvis du skal koble dette PT-100 elementet til en Siemens S-7-300 pls da må du enten ha en analog inngangsblokk med PT-100 inngang, eller du må skaffe en signalomformer PT-100 til standard strøm eller spenningssignal. Behovet for kalibrering, helt generelt sett, avhenger kanskje i større grad av den maskinen som komponenten står i, og hvordan den brukes enn bare av komponenten selv. For noen maskiner så vil kanskje en feilmåling på 4-5 prosent være uten betydning, mens for andre maskiner så er det kanskje et krav om +- 2 prosent. Endret 31. januar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 31. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2016 Da ser det ut som om du har gitt oss et litt feil produkt datablad, men jeg fant det rette, tror jeg, ved hjelp av opplysningene over. http://jumo.com.pl/pdf/90.2520_gb.pdf Da tolker vi type nummeret: 902520/13 - Indoor and outdoor resistance thermometer with stepped protection tube, Protection IP65 -572- -30 to +80°C (standard) -1003- 1 x Pt100 in 2-wire circuit -1/000- no extra code (Ingen signalomformer innebygd.) Da ser det ut som om det dreier seg om et "rent" PT-100 element uten signalomformer. Det forutsetter at vi har tolket dataene over rett. Spørsmål om kalibrering: Dette er vel et nytt produkt. I så fall og hvis det er CE merket, og det skal det jo være så skal det være ferdig kalibrert fra leverandør, hvis det ikke framgår noe annet av dokumentasjonen. ( CE - merkingen betyr: Oppfyller EU sitt regelverk og produktstandarder.) Tilsvarende så vil det heller ikke relevant å "megge" en ny CE merket frekvensomformer fordi CE merkingen betyr at fabrikanten/leverandøren garanterer at de har tatt seg av dette. "Kalibrere" betyr ellers ikke "å justere" men "å kontrollere". Hvis et PT-100 element ikke møter kravene til kalibrering, så er det eneste man kan gjøre å kaste det og kjøpe ett nytt. Hvis du skal koble dette PT-100 elementet til en Siemens S-7-300 pls da må du enten ha en analog inngangsblokk med PT-100 inngang, eller du må skaffe en signalomformer PT-100 til standard strøm eller spenningssignal. Behovet for kalibrering, helt generelt sett, avhenger kanskje i større grad av den maskinen som komponenten står i, og hvordan den brukes enn bare av komponenten selv. For noen maskiner så vil kanskje en feilmåling på 4-5 prosent være uten betydning, mens for andre maskiner så er det kanskje et krav om +- 2 prosent. Takk skal du ha! akkurat hva jeg trengte. Om analog inngang så bruker jeg denne her https://mall.industry.siemens.com/mall/no/no/Catalog/Product/6ES7331-1KF02-0AB0 tror du at den her har en PT-100 inngang? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Da ser det ut som om du har gitt oss et litt feil produkt datablad, men jeg fant det rette, tror jeg, ved hjelp av opplysningene over. http://jumo.com.pl/pdf/90.2520_gb.pdf Da tolker vi type nummeret: 902520/13 - Indoor and outdoor resistance thermometer with stepped protection tube, Protection IP65 -572- -30 to +80°C (standard) -1003- 1 x Pt100 in 2-wire circuit -1/000- no extra code (Ingen signalomformer innebygd.) Da ser det ut som om det dreier seg om et "rent" PT-100 element uten signalomformer. Det forutsetter at vi har tolket dataene over rett. Spørsmål om kalibrering: Dette er vel et nytt produkt. I så fall og hvis det er CE merket, og det skal det jo være så skal det være ferdig kalibrert fra leverandør, hvis det ikke framgår noe annet av dokumentasjonen. ( CE - merkingen betyr: Oppfyller EU sitt regelverk og produktstandarder.) Tilsvarende så vil det heller ikke relevant å "megge" en ny CE merket frekvensomformer fordi CE merkingen betyr at fabrikanten/leverandøren garanterer at de har tatt seg av dette. "Kalibrere" betyr ellers ikke "å justere" men "å kontrollere". Hvis et PT-100 element ikke møter kravene til kalibrering, så er det eneste man kan gjøre å kaste det og kjøpe ett nytt. Hvis du skal koble dette PT-100 elementet til en Siemens S-7-300 pls da må du enten ha en analog inngangsblokk med PT-100 inngang, eller du må skaffe en signalomformer PT-100 til standard strøm eller spenningssignal. Behovet for kalibrering, helt generelt sett, avhenger kanskje i større grad av den maskinen som komponenten står i, og hvordan den brukes enn bare av komponenten selv. For noen maskiner så vil kanskje en feilmåling på 4-5 prosent være uten betydning, mens for andre maskiner så er det kanskje et krav om +- 2 prosent. Takk skal du ha! akkurat hva jeg trengte. Om analog inngang så bruker jeg denne her https://mall.industry.siemens.com/mall/no/no/Catalog/Product/6ES7331-1KF02-0AB0 tror du at den her har en PT-100 inngang? Se produktbeskrivelsen. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 31. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2016 Da ser det ut som om du har gitt oss et litt feil produkt datablad, men jeg fant det rette, tror jeg, ved hjelp av opplysningene over. http://jumo.com.pl/pdf/90.2520_gb.pdf Da tolker vi type nummeret: 902520/13 - Indoor and outdoor resistance thermometer with stepped protection tube, Protection IP65 -572- -30 to +80°C (standard) -1003- 1 x Pt100 in 2-wire circuit -1/000- no extra code (Ingen signalomformer innebygd.) Da ser det ut som om det dreier seg om et "rent" PT-100 element uten signalomformer. Det forutsetter at vi har tolket dataene over rett. Spørsmål om kalibrering: Dette er vel et nytt produkt. I så fall og hvis det er CE merket, og det skal det jo være så skal det være ferdig kalibrert fra leverandør, hvis det ikke framgår noe annet av dokumentasjonen. ( CE - merkingen betyr: Oppfyller EU sitt regelverk og produktstandarder.) Tilsvarende så vil det heller ikke relevant å "megge" en ny CE merket frekvensomformer fordi CE merkingen betyr at fabrikanten/leverandøren garanterer at de har tatt seg av dette. "Kalibrere" betyr ellers ikke "å justere" men "å kontrollere". Hvis et PT-100 element ikke møter kravene til kalibrering, så er det eneste man kan gjøre å kaste det og kjøpe ett nytt. Hvis du skal koble dette PT-100 elementet til en Siemens S-7-300 pls da må du enten ha en analog inngangsblokk med PT-100 inngang, eller du må skaffe en signalomformer PT-100 til standard strøm eller spenningssignal. Behovet for kalibrering, helt generelt sett, avhenger kanskje i større grad av den maskinen som komponenten står i, og hvordan den brukes enn bare av komponenten selv. For noen maskiner så vil kanskje en feilmåling på 4-5 prosent være uten betydning, mens for andre maskiner så er det kanskje et krav om +- 2 prosent. Takk skal du ha! akkurat hva jeg trengte. Om analog inngang så bruker jeg denne her https://mall.industry.siemens.com/mall/no/no/Catalog/Product/6ES7331-1KF02-0AB0 tror du at den her har en PT-100 inngang? Se produktbeskrivelsen. de har nevnt pt-100, vil de si at jeg ikke trenger noe signalomformer? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Ja, det ser ut som om den har PT-100 inngang. En annen problemstilling: Når vi snakker om oppkobling av et PT-100 element, en enkel reguleringssløyfe, osv, da er vi på et "automatiker nybegynnernivå". Når man skal begynne å bruke Siemens S7-300, da er vi nok over i noe helt annet. For å få til å koble opp konfigurere og ta i bruk denne så forutsetter det at man har en erfarings og kunnskapsbasis som i utgangspunktet er minimum fagbrev og kanskje noen års erfaring med PLS. Denne blir rett og slett for komplisert og for vanskelig til et nybegynnerprosjekt. Hvis man skal lage en enkel reguleringssløyfe, så bør man heller bruke en enkel regulator, noe slikt som dette eller enklere: http://www.processpartner.no/artikkel/875/fuji-electric-pxg9 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 (endret) "de har nevnt pt-100, vil de si at jeg ikke trenger noe signalomformer?" Den har etter all sannsynlighet innebygd signalomformer, men konfigurering og bruk av den krever kompetanse ut over det som vanligvis undervises i den ordinære automatikerutdanningen. (Noen få skoler bruker den vel, men ikke mange tror jeg.) Det vil neppe være praktisk mulig å løse problemene via et forum som dette, med mindre alle deltakerne har flere års erfaring med PLS. Man bør også ha tilgang til et laboppsett med ferdig oppkoblede S7-300. Endret 31. januar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 31. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2016 "de har nevnt pt-100, vil de si at jeg ikke trenger noe signalomformer?" Den har etter all sannsynlighet innebygd signalomformer, men konfigurering og bruk av den krever kompetanse ut over det som vanligvis undervises i den ordinære automatikerutdanningen. (Noen få skoler bruker den vel, men ikke mange tror jeg.) Det vil neppe være praktisk mulig å løse problemene via et forum som dette, med mindre alle deltakerne har flere års erfaring med PLS. Man bør også ha tilgang til et laboppsett med ferdig oppkoblede S7-300. Skjønner, du har vært veldig hjelp som, og det er jeg veldig takk nemlig for, vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten din hjelp. men jeg trenger bare litt hjelp til, jeg vet at jeg spør mye, men jeg vil så gjærne lære dette her uten å øddlegge noe. Jeg har en vindmåler Young Model 05103L monitor http://www.youngusa.com/Manuals/05103L-90(I).pdf Vet du hvordan man kan kalibrere dette her? Det blir analog inngang ikke sant? Beklager hvis jeg spør mye, men jeg vet ikke hvem ellers jeg skal spørre. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Det var da litt av en samling av utstyr. Vindmåleren ser ut til å ha to analoge 4-20 mA utganger. Den ene for vindretning og den annen for vindhastighet. Funksjonen for vindretning vil jo være nokså enkelt å "kalibrere". Det er jo bare å koble opp i et vindstille rom, og så dreie vindmåleren i ønsket retning med hånden og så lese måleresultatet. For kalibrering av vindhastighet, så vil det være heller vanskelig å få det til. Man må ha en vindtunell og en nøyaktig vindmåler å sammenligne med. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 31. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2016 (endret) Det var da litt av en samling av utstyr. Vindmåleren ser ut til å ha to analoge 4-20 mA utganger. Den ene for vindretning og den annen for vindhastighet. Funksjonen for vindretning vil jo være nokså enkelt å "kalibrere". Det er jo bare å koble opp i et vindstille rom, og så dreie vindmåleren i ønsket retning med hånden og så lese måleresultatet. For kalibrering av vindhastighet, så vil det være heller vanskelig å få det til. Man må ha en vindtunell og en nøyaktig vindmåler å sammenligne med. Hvor mange ledere trenger jeg hvis jeg skal bare måle hastigheten og ha supply? Den skal måle en viftemotor som blåser luft. og skal kobles med PLS :\ Hvis ikke jeg tar feil nå så kan man ikke ha jordleder i PT-100, ellerså blir det støy ikke sant? Endret 31. januar 2016 av lawiet Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Er det en vindtunell du skal bygge? Hvor stor? Måling/oppkobling av vindmåler: I koblingsskjemaet så er det vist oppkobling av retningssensor og hastighetssensor, til sammen to signaler og 4 ledere. Om man så kan koble opp bare hastighetssensoren og bruke kun to ledere, det er ikke godt å si. Sannsynligvis så kan man vel det, men det er ikke godt å si 100% sikkert hvordan den innvendige elektronikken er bygd opp. Jording av PT-100 element. Man kan vel med fordel jorde både kabelen og en signalomformer hvis man bruker det. Selve lederne til PT-100 elementet kan ikke kobles til jord, for da forsvinner jo signalet. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 31. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2016 (endret) Er det en vindtunell du skal bygge? Hvor stor? Måling/oppkobling av vindmåler: I koblingsskjemaet så er det vist oppkobling av retningssensor og hastighetssensor, til sammen to signaler og 4 ledere. Om man så kan koble opp bare hastighetssensoren og bruke kun to ledere, det er ikke godt å si. Sannsynligvis så kan man vel det, men det er ikke godt å si 100% sikkert hvordan den innvendige elektronikken er bygd opp. Jording av PT-100 element. Man kan vel med fordel jorde både kabelen og en signalomformer hvis man bruker det. Selve lederne til PT-100 elementet kan ikke kobles til jord, for da forsvinner jo signalet. Men jeg kan jorde vindmåleren ikke sant? da blir det vel 3 ledere og det blir vel analog inngang på pls? Endret 31. januar 2016 av lawiet Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Ja, og det eller meste kan jo jordes hvis man gjør det riktig. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 1. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2016 Ja, og det eller meste kan jo jordes hvis man gjør det riktig. Jeg fikk tatt bilde inne i på PT-100. Det blir fortsatt 2 ledere som skal til analog inngang på PLS'en ikke sant? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Dette er et rent PT-100 element, det kan det vel ikke være tvil om. Hadde du sendt dette bildet tidligere så hadde all diskusjon om datablader og slikt vært unødvendig. Den kan kobles opp mot en analog inngang som er tilpasset å kunne fungere mot et PT-100 element. Dette forutsetter at inngangen setter opp en spenning som får det til å gå strøm gjennom PT-100 elementet. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 1. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2016 Dette er et rent PT-100 element, det kan det vel ikke være tvil om. Hadde du sendt dette bildet tidligere så hadde all diskusjon om datablader og slikt vært unødvendig. Den kan kobles opp mot en analog inngang som er tilpasset å kunne fungere mot et PT-100 element. Dette forutsetter at inngangen setter opp en spenning som får det til å gå strøm gjennom PT-100 elementet. åja, du er seriøst best i det her, bure nesten bli betalt å være her. Men jeg tror ikke at den er CE-merket. håper ikke at den må kalibreres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå