lawiet Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Jeg har en viftemotor som jeg skal regulere via en HMI panel. -Jeg har frekvensomformer -jeg har en PLS (230v, men har en strømforsyner inne bygd som omformer det til 24vdc) -jeg har en vifte måler (4-20ma) -har også PT-100 som skal måle temperaturen ute, og vise fram på HMI (har ingenting med viften å gjøre) Viftemåleren skal kunne måle viftemotoren og den skal vise ER-verdien på HMI-panelen. Skal vifte måleren kobles inn på analog inngang eller digital inngang til PLS? Skal PT-100 kobles inn på analog eller digital inngang til PLS? Jeg vet at jeg spør mye, men jeg har veldig lyst å lære meg dette her. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Jeg har en viftemotor som jeg skal regulere via en HMI panel. -Jeg har frekvensomformer -jeg har en PLS (230v, men har en strømforsyner inne bygd som omformer det til 24vdc) -jeg har en vifte måler (4-20ma) -har også PT-100 som skal måle temperaturen ute, og vise fram på HMI (har ingenting med viften å gjøre) Viftemåleren skal kunne måle viftemotoren og den skal vise ER-verdien på HMI-panelen. Skal vifte måleren kobles inn på analog inngang eller digital inngang til PLS? Skal PT-100 kobles inn på analog eller digital inngang til PLS? Jeg vet at jeg spør mye, men jeg har veldig lyst å lære meg dette her. Du har analoge signaler så det må inn på en analog inngang, du må dog finne ut hvilke signaler "vifte måleren" skal arbeide på, ut av pt100 er det nok 4-20mA om den har innebygget konverter. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Jeg har en viftemotor som jeg skal regulere via en HMI panel. -Jeg har frekvensomformer -jeg har en PLS (230v, men har en strømforsyner inne bygd som omformer det til 24vdc) -jeg har en vifte måler (4-20ma) -har også PT-100 som skal måle temperaturen ute, og vise fram på HMI (har ingenting med viften å gjøre) Viftemåleren skal kunne måle viftemotoren og den skal vise ER-verdien på HMI-panelen. Skal vifte måleren kobles inn på analog inngang eller digital inngang til PLS? Skal PT-100 kobles inn på analog eller digital inngang til PLS? Jeg vet at jeg spør mye, men jeg har veldig lyst å lære meg dette her. Du har analoge signaler så det må inn på en analog inngang, du må dog finne ut hvilke signaler "vifte måleren" skal arbeide på, ut av pt100 er det nok 4-20mA om den har innebygget konverter. Konverter? konverte hva da? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Jeg har en viftemotor som jeg skal regulere via en HMI panel. -Jeg har frekvensomformer -jeg har en PLS (230v, men har en strømforsyner inne bygd som omformer det til 24vdc) -jeg har en vifte måler (4-20ma) -har også PT-100 som skal måle temperaturen ute, og vise fram på HMI (har ingenting med viften å gjøre) Viftemåleren skal kunne måle viftemotoren og den skal vise ER-verdien på HMI-panelen. Skal vifte måleren kobles inn på analog inngang eller digital inngang til PLS? Skal PT-100 kobles inn på analog eller digital inngang til PLS? Jeg vet at jeg spør mye, men jeg har veldig lyst å lære meg dette her. Du har analoge signaler så det må inn på en analog inngang, du må dog finne ut hvilke signaler "vifte måleren" skal arbeide på, ut av pt100 er det nok 4-20mA om den har innebygget konverter. Konverter? konverte hva da? PT100 element er jo bare en motstand, så den må ha en omformer for å få ut standard målesignal. Det er somregel innebygget i selve instrumentet. Finn frem datasheet så står det hvilke output du får fra instrumentet Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Jeg har en viftemotor som jeg skal regulere via en HMI panel. -Jeg har frekvensomformer -jeg har en PLS (230v, men har en strømforsyner inne bygd som omformer det til 24vdc) -jeg har en vifte måler (4-20ma) -har også PT-100 som skal måle temperaturen ute, og vise fram på HMI (har ingenting med viften å gjøre) Viftemåleren skal kunne måle viftemotoren og den skal vise ER-verdien på HMI-panelen. Skal vifte måleren kobles inn på analog inngang eller digital inngang til PLS? Skal PT-100 kobles inn på analog eller digital inngang til PLS? Jeg vet at jeg spør mye, men jeg har veldig lyst å lære meg dette her. Du har analoge signaler så det må inn på en analog inngang, du må dog finne ut hvilke signaler "vifte måleren" skal arbeide på, ut av pt100 er det nok 4-20mA om den har innebygget konverter. Konverter? konverte hva da? PT100 element er jo bare en motstand, så den må ha en omformer for å få ut standard målesignal. Det er somregel innebygget i selve instrumentet. Finn frem datasheet så står det hvilke output du får fra instrumentet Okey, skjønner, men må den kalibreres tror du? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Hvis PT-100 målelementet har kun to tilkoblinger og du kan måle ca 100 Ohm fra tilkobling til tilkobling, og symetrisk likt begge veier, da dreier det seg vel om et PT-100 element uten signalomformer. Hvis du måler noe helt annet, da kan det vel dreie seg om et måleelement med en innebygd signalomformer. Det er vel turtallet til viften som skal reguleres? "Vifte måler 4-20 mA". Betyr dette at den har en innebygd taco-generator som gir et 4-20 mA "feedback" signal? Ellers så behøves det jo også en regulator for å kunne regulere turtall. Litt avanserte PLS'er kan ha innebygd regulatorfunksjon, men de enkle har det vanligvis ikke. Hvis du poster type/modell av frekvensomformer / HMI så går det an å kikke på dette. "Skal vifte måleren kobles inn på analog inngang eller digital inngang til PLS?" Hvis det dreier seg om en forholdsvis avansert PLS med mulighet for kontinuerlig regulering, og at det dreier seg om en tacogenerator som gir et analogt feedback signal da skal du koble til en analog inngang. "Skal PT-100 kobles inn på analog eller digital inngang til PLS?" Her vil det være nødvendig med en eller annen omforming av signalet for at det skal kunne brukes. Et PT-100 element er bare et ca 100 Ohm variabel motstand. Det finnes nok PLS'er som har både inngang for PT-100 element uten signalomformer og som har regulator innebygd, men da dreier det seg vel om forholdsvis avanserte modeller. Det bør nok postes noe mer detaljer om hva slags komponenter dette dreier seg om. Hvis det finnes noen fabrikkmerker eller typebetegnelser så vil det være til hjelp. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Kalibrering av PT-100 elementer krever kalibreringsutstyr som folk flest ikke har. (Kalibreringsovn) Det er ikke kritisk om målelementet er en liten prosent feil for å få det hele til å virke. På en fagprøve så må man ha en god sjekk på hva "kalibrering" er og finnes det en kalibreringsoven, så kan vel kalibrering av et PT-100 element være en grei oppgave. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Kalibrering av PT-100 elementer krever kalibreringsutstyr som folk flest ikke har. (Kalibreringsovn) Det er ikke kritisk om målelementet er en liten prosent feil for å få det hele til å virke. På en fagprøve så må man ha en god sjekk på hva "kalibrering" er og finnes det en kalibreringsoven, så kan vel kalibrering av et PT-100 element være en grei oppgave. kalibreringsovn? mener du en kalibrator som adams modul? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Kalibrering av PT-100 elementer krever kalibreringsutstyr som folk flest ikke har. (Kalibreringsovn) Det er ikke kritisk om målelementet er en liten prosent feil for å få det hele til å virke. På en fagprøve så må man ha en god sjekk på hva "kalibrering" er og finnes det en kalibreringsoven, så kan vel kalibrering av et PT-100 element være en grei oppgave. kalibreringsovn? mener du en kalibrator som adams modul? Det er en ovn som du kan sette til en viss temperatur, dette er ett referanse instrument som er kalibrert mot ett som har høyere referanse osv. Dvs at det er svært nøyaktig slik at når du har 60 grader kan du stole godt på at det faktisk er 60 grader. I tillegg trenger du ett måleinstrument med samme referanse, om det ikke er innebygget i ovnen. Har dere ikke gjort dette på skolen? Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Kalibrering av PT-100 elementer krever kalibreringsutstyr som folk flest ikke har. (Kalibreringsovn) Det er ikke kritisk om målelementet er en liten prosent feil for å få det hele til å virke. På en fagprøve så må man ha en god sjekk på hva "kalibrering" er og finnes det en kalibreringsoven, så kan vel kalibrering av et PT-100 element være en grei oppgave. kalibreringsovn? mener du en kalibrator som adams modul? Det er en ovn som du kan sette til en viss temperatur, dette er ett referanse instrument som er kalibrert mot ett som har høyere referanse osv. Dvs at det er svært nøyaktig slik at når du har 60 grader kan du stole godt på at det faktisk er 60 grader. I tillegg trenger du ett måleinstrument med samme referanse, om det ikke er innebygget i ovnen. Har dere ikke gjort dette på skolen? nei aldri hørt om ovnen før. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Her er noe som ligner: http://www.ikmwebshop.no/9118a-termoelement-kalibrator-300-1200-c-isotermisk-blokk http://maxsievert.no/produktkategori/kalibrering/kalibreringsovner/ Men nei. Kalibrering av PT-100 element er nok i denne fasen av prosjektet ikke noen sentral problemstilling. Det er nok litt viktigere å poste litt mer utdypende produktdata for det utstyret det dreier seg om, slik at det er mulig å finne fram til nødvendig teknisk dokumentasjon for utstyret. Ofte så er det slik at hver enkelt komponent har sin egen "tekniske manual" som man må forholde seg til. Edit: Tror denne ville passe bra for det aktuelle PT-100 elementet, men den koster nok sannsynligvis noen kroner. http://maxsievert.no/quick-cal http://maxsievert.no/media/product_documents/q/u/quick-cal.pdf Endret 30. januar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Her er noe som ligner: http://www.ikmwebshop.no/9118a-termoelement-kalibrator-300-1200-c-isotermisk-blokk http://maxsievert.no/produktkategori/kalibrering/kalibreringsovner/ Men nei. Kalibrering av PT-100 element er nok i denne fasen av prosjektet ikke noen sentral problemstilling. Det er nok litt viktigere å poste litt mer utdypende produktdata for det utstyret det dreier seg om, slik at det er mulig å finne fram til nødvendig teknisk dokumentasjon for utstyret. Ofte så er det slik at hver enkelt komponent har sin egen "tekniske manual" som man må forholde seg til. Edit: Tror denne ville passe bra for det aktuelle PT-100 elementet, men den koster nok sannsynligvis noen kroner. http://maxsievert.no/quick-cal http://maxsievert.no/media/product_documents/q/u/quick-cal.pdf Takk. Kan du ta en titt på databladet for PT-100 vær så snill. Jeg tror den har innebygdt transmitter, men er ikke 100% sikker. Jeg kan så lite om den her, f.eks jeg vet ikke engang hvor mange ledere som en kabel skal ha for den pt-100 her. (PT-100 902520/13) pt100.pdf Endret 30. januar 2016 av lawiet Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Dette er en standard signalomformer for et PT-100 element. Klarte ikke å lese 100 prosent sikkert om den faktisk har PT-100 elementet innebygd eller ikke, men det kan jo tenkes. For noen slik signalomformere som jeg har vært borte i, så har PT-100 elementet ikke vært innebygd, men man har måtte kjøpe dette i tillegg. (Rettelse: Omvendt. Signalomformeren er "optional") Ellers så ser det jo ut som om "dingsen" gir ut signal på standard instrumenteringsformat 4-20 mA og 0-10 V, sannsynligvis (kanskje) konfigurerbart. (Rettelse: Optional - bare for noe partnummer.) For å vite eksakt hvilken temperatursensor du har så kan du skrive ned og poste hele partnumret. (Se de to siste sidene i dokumentasjonen.) Det er ganske vanlig at "utstyr for automatikere" produseres i flere ti-talls varianter og så må man lese ut i fra et langt og kronglete partnummer hvilken komponent det egentlig er man har fått. Edit: "Temperature Probe" det skulle vel indikere at PT-100 elementet er innebygd. Utsignal ser ut til å være på standard indistriformat, dvs 4-20 eller 0-10V (Hvis opsjonen er innebygd.) Edit 2: Det står jo at tranmitterfunksjonen er "optinal", dvs at det må leses ut i fra et detaljert partnummer om den har innebygd signalomformer eller ikke. Det første avsnittet i dette innlegget blir da feil. Endret 30. januar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Dette er en standard signalomformer for et PT-100 element. Klarte ikke å lese 100 prosent sikkert om den faktisk har PT-100 elementet innebygd eller ikke, men det kan jo tenkes. For noen slik signalomformere som jeg har vært borte i, så har PT-100 elementet ikke vært innebygd, men man har måtte kjøpe dette i tillegg. (Rettelse: Omvendt. Signalomformeren er "optional") Ellers så ser det jo ut som om "dingsen" gir ut signal på standard instrumenteringsformat 4-20 mA og 0-10 V, sannsynligvis (kanskje) konfigurerbart. (Rettelse: Optional - bare for noe partnummer.) For å vite eksakt hvilken temperatursensor du har så kan du skrive ned og poste hele partnumret. (Se de to siste sidene i dokumentasjonen.) Det er ganske vanlig at "utstyr for automatikere" produseres i flere ti-talls varianter og så må man lese ut i fra et langt og kronglete partnummer hvilken komponent det egentlig er man har fått. Edit: "Temperature Probe" det skulle vel indikere at PT-100 elementet er innebygd. Utsignal ser ut til å være på standard indistriformat, dvs 4-20 eller 0-10V (Hvis opsjonen er innebygd.) Edit 2: Det står jo at tranmitterfunksjonen er "optinal", dvs at det må leses ut i fra et detaljert partnummer om den har innebygd signalomformer eller ikke. Det første avsnittet i dette innlegget blir da feil. Tusen takk for hjelpen. på side 2 på databladet så står det om transmitteren, vil det ikke si at signalomformeren er inne bygd? beklager kan ikke så mye om pt-100, men det er bare output kabel kan trenger på 2x 0.75mm2 for dette pt100 ikke sant? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Her blingset jeg selv en hel del. Det som står det er jo at alle modellene inneholder et resistivt varmeelement (PT-100 eller PT-1000) men at noen av modellene inneholder en 4-20 mA signalomformer. Om den er der eller ikke er der avhenger av partnummeret. Ett eller annet sted så står det et langt knotete nummer. Bare post det her. Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Her blingset jeg selv en hel del. Det som står det er jo at alle modellene inneholder et resistivt varmeelement (PT-100 eller PT-1000) men at noen av modellene inneholder en 4-20 mA signalomformer. Om den er der eller ikke er der avhenger av partnummeret. Ett eller annet sted så står det et langt knotete nummer. Bare post det her. det her? 145152002501538025 Men hvor mange ledere må det være i en kabel for dette PT-100? Det jeg mener hvor mange ledere bør jeg trekke til pt-100? jeg vet at jeg trenger 2 ledere for outputen, som skal kobles på 81 og 82. men hva med inputen? Endret 30. januar 2016 av lawiet Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Det skal vel være på en av de formene her, hvis det skal være tolkbart, se vedlegg. Endret 30. januar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Når det gjelder koblingsskjema, så ser det ut til å være dette. Hvis det er en 4-20 mA variant du har, så er det det venstre. 0-10V så er det det høyre. Partnummeret bestemmer eller indikerer dette. Hvis du har en 4-20 mA modell så skal du kun koble til to tilkoblinger med + til 81 og minus til 82, så vidt jeg kan se. Du har i så fall den dingsen som er tegnet lengst til venstre og som heter "2 wire transmitter". For å komme noe særlig videre med oppkoblingen så må/bør du også opplyse noe mer om hvilken PLS/regulator/HMI som du bruker. (Fabrikat, modell, etc) Endret 30. januar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Når det gjelder koblingsskjema, så ser det ut til å være dette. Hvis det er en 4-20 mA variant du har, så er det det venstre. 0-10V så er det det høyre. Partnummeret bestemmer eller indikerer dette. Hvis du har en 4-20 mA modell så skal du kun koble til to tilkoblinger med + til 81 og minus til 82, så vidt jeg kan se. Du har i så fall den dingsen som er tegnet lengst til venstre og som heter "2 wire transmitter". For å komme noe særlig videre med oppkoblingen så må/bør du også opplyse noe mer om hvilken PLS/regulator/HMI som du bruker. (Fabrikat, modell, etc) Jeg bruker siemens 300 serien. men jeg finner ikke noe partnummer på pt-100 min der. tror partnummeret mitt er 00459780. men finner ikke det noe steder. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 "Jeg bruker siemens 300 serien." Den er jo modulær med "løse" inn/ut blokker. Da må du opplyse hvilke inn/ut blokker du bruker. Det er joe ellers ikke noen "nybegynner PLS". Den er vel litt mer krevende enn mange andre PLS'er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå