PhilipHTN Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Hei! Trenger litt hjelp til å bygge en stille , men kraftig maskin som skal brukes til redigering og bør greie 4k , 2k , 3D og adobe. Har dere noen gode forslag til oppsett? 250-500gb ssd 2-3tb hddTrenger ikke skjerm,mus,tastatur o.l Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Hei! Trenger litt hjelp til å bygge en stille , men kraftig maskin som skal brukes til redigering og bør greie 4k , 2k , 3D og adobe. Har dere noen gode forslag til oppsett? 250-500gb ssd 2-3tb hdd Trenger ikke skjerm,mus,tastatur o.l Har du noe budsjett? Lenke til kommentar
PhilipHTN Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Hei! Trenger litt hjelp til å bygge en stille , men kraftig maskin som skal brukes til redigering og bør greie 4k , 2k , 3D og adobe. Har dere noen gode forslag til oppsett? 250-500gb ssd 2-3tb hdd Trenger ikke skjerm,mus,tastatur o.l Har du noe budsjett? Hei det står på tråden! budsjett 26 tusen. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 2-3TB HDD? Blir nok litt i minste laget. Lenke til kommentar
PhilipHTN Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 2-3TB HDD? Blir nok litt i minste laget. Hei! Jeg bruker Amazon Cloud Drive der jeg har ubregenset med plass. Per oppdrag tar ikke mer enn 1-2tb, og alle gamle oppdrag lastes opp til Amazon Cloud Drive, ser ikke vitsen med større HDD. Lenke til kommentar
Nvidia Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Med et slikt budsjett, hvorfor ikke kjøpe ett par SSD'er på 2TB stk (for eksempel Samsung 850 EVO, 2TB) for så og droppe vanlige HDD'er helt?Og muligens sette de opp i RAID0, slik at du får en stor (og kjapp) disk på 4TB.Siden den skal brukes til redigering, så ville vel SSD hele veien vært noe. Endret 30. januar 2016 av Nvidia Lenke til kommentar
PhilipHTN Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Med et slikt budsjett, hvorfor ikke kjøpe ett par SSD'er på 2TB stk (for eksempel Samsung 850 EVO, 2TB) for så og droppe vanlige HDD'er helt? Og muligens sette de opp i RAID0, slik at du får en stor (og kjapp) disk på 4TB. Siden den skal brukes til redigering, så ville vel SSD hele veien vært noe. En sånn koster jo 7k. 1tb ssd hadde holdt. Jeg bruker heller 14k på bedre CPU, GPU. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Jeg tipper det kan være lurt å satse på et 1511 oppsett : Hovedkort : Sabertooth Z170 : https://prisguiden.no/produkt/asus-sabertooth-z170-mark-1-237884 Intel Skylake i7 - 6700 K : https://prisguiden.no/produkt/intel-core-i7-6700k-237776 Cpu kjøler : Corsair Hydro GT 110i https://prisguiden.no/produkt/corsair-hydro-h110i-gt-228155 Minne : Kingston HyperX Fury DDR4 2666 Mhz : https://prisguiden.no/produkt/kingston-hyperx-fury-ddr4-2666mhz-16gb-cl15-2x8gb-238802 Skjermkort : Evga Geforce 980 ti 6Gb : https://www.komplett.no/product/845663/datautstyr/skjermkort/pci-express/evga-geforce-gtx-980-ti-6gb-sc# Når det gjelder HD liker jeg å kombinere en rask SSD til OS og en relativ stor og treg HD til alt annet , eksempelvis : Eksempelvis denne på 250GB ( Samsung Evo https://prisguiden.no/produkt/samsung-850-evo-250gb-222587 ) og denne på 4TB : https://prisguiden.no/produkt/seagate-barracuda-4tb-175000 Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 (endret) Hvis det er til jobbruk, så ring heller Nextron for å få de til å hjelpe deg. Du aner ikke om det er en fjortenåring eller en som kan sakene sine som svarer i denne tråden. Kort sagt kan jeg fortelle deg at i jobbsammenheng vil du IKKE bruke komponentene Malvado har foreslått. Forbrukerkomponenter er lite egnet til proffarbeid. Det vil koste MYE om disse ryker på slutten av et prosjekt. Vannkjøling er også noe dritt, selv om den er closed. Budskjettet ditt er også litt i underkant, selv om vi snakker om en minimumskonfigurasjon. Om du jobber med relativt tunge saker, så vil det å bruke mer penger betale seg ganske fort i sparte timer. Man har også mulighet til å reagere raskere på kundeforespørsler, noe de gjerne liker. Endret 31. januar 2016 av hardrock_ram 4 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Viser heller mer om hva du ikke vet om HW. 3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Hvis det er til jobbruk, så ring heller Nextron for å få de til å hjelpe deg. Du aner ikke om det er en fjortenåring eller en som kan sakene sine som svarer i denne tråden. Kort sagt kan jeg fortelle deg at i jobbsammenheng vil du IKKE bruke komponentene Malvado har foreslått. Forbrukerkomponenter er lite egnet til proffarbeid. Det vil koste MYE om disse ryker på slutten av et prosjekt. Vannkjøling er også noe dritt, selv om den er closed. Reklamerer du for Nextron siden du jobber der eller noe? CPU Malvado har valgt er litt laber ja, 5820K eller bedre vil være et bedre valg til redigering og rendering. Hva mener du med forbrukerkomponenter? Det er ikke mye innen RAM, HK, PSU, CPU og GPU som er rettet kun mot bedrifter. Ikke engang Xeon CPU'er er forbeholdt bedrifter og det er vanlig for mannen i gata å bruke den type maskinvare hvis det er behov. Eneste jeg vet som stort sett er rettet mot bedrifter/ jobb er FirePro og Quadro som er laget for CAD/ CAM software og diverse spesialløsninger myntet på servere. 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Hvis det er til jobbruk, så ring heller Nextron for å få de til å hjelpe deg. Du aner ikke om det er en fjortenåring eller en som kan sakene sine som svarer i denne tråden. Kort sagt kan jeg fortelle deg at i jobbsammenheng vil du IKKE bruke komponentene Malvado har foreslått. Forbrukerkomponenter er lite egnet til proffarbeid. Det vil koste MYE om disse ryker på slutten av et prosjekt. Vannkjøling er også noe dritt, selv om den er closed. Budskjettet ditt er også litt i underkant, selv om vi snakker om en minimumskonfigurasjon. Om du jobber med relativt tunge saker, så vil det å bruke mer penger betale seg ganske fort i sparte timer. Man har også mulighet til å reagere raskere på kundeforespørsler, noe de gjerne liker. Forskjell på server og workstation også. Man får det man betaler for. WS hovedkort til Asus etc, er nok like bra som supermicro. 1 Lenke til kommentar
PhilipHTN Skrevet 31. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2016 KABINETT: Fractal Design Define R5 Sort vifter: 1x 140mm front, 1x 140mm bak, støydempet. mITX, mATX, ATX, USB3.0/2.0 CPU: Intel Xeon E5-2697 V3 Socket-LGA2011-3 14-Core, ES, 2.6-3,5Ghz, 35MB, 145WCPU-kjøler: CPU-kjøler: Corsair H60 Hydro Series CPU Kjøler med 2 stk Noctua effektive og stillegående vifter HOVEDKORT: MSI X99A RAIDER, Socket-2011-3 Hovedkort, X99, ATX, DDR4, 3xPCIe-x16, USB3.1, SLI/CFX, M.2, SATA Express RAM: Kingston DDR4 2133MHz ECC Reg 32GB -KIT (4x8GB)32GB 2133MHz DDR4 ECC Reg CL15 DIMM SR x4 w/TS GPU: MSI, GeForce GTX 970 4GB Gaming - PhysX CUDA, PCI-E 3.0,"Overclocked", DL-DVI-I, HDMI 2.0, 3xDisplayPort SSD: Samsung 850 EVO 500GB SSD 540/520 lese/skrive, 3d V-nand 32 layerCorsair RM750, 750W PSU ATX 12V V2.4, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 7x Molex, 2x FD Får dette oppsettet til 25k, er dette verdt det? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 CPU'en koster 29.990,- ny på Komplett så det kan vel sies at det er verdt pengene Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Hvis det er til jobbruk, så ring heller Nextron for å få de til å hjelpe deg. Du aner ikke om det er en fjortenåring eller en som kan sakene sine som svarer i denne tråden. Kort sagt kan jeg fortelle deg at i jobbsammenheng vil du IKKE bruke komponentene Malvado har foreslått. Forbrukerkomponenter er lite egnet til proffarbeid. Det vil koste MYE om disse ryker på slutten av et prosjekt. Vannkjøling er også noe dritt, selv om den er closed. Budskjettet ditt er også litt i underkant, selv om vi snakker om en minimumskonfigurasjon. Om du jobber med relativt tunge saker, så vil det å bruke mer penger betale seg ganske fort i sparte timer. Man har også mulighet til å reagere raskere på kundeforespørsler, noe de gjerne liker. Du har selvsagt rett i at det ikke er nødvendigvis en som jobber med dette som svarer , men svært mange av deltakerne på dette forumet har svært høy og bred erfaring innenfor dette feltet og jobber kanskje til og med innenfor bransjen. Når det er sagt kan det være lurt for trådstarter å spesifisere litt bedre på nøyaktig behovet hans , å kjøpe en 12 kjerners cpu er ikke alltids den beste løsningen avhengig av programvare som brukes og ikke minst skjermkort. Har man ikke så mye å gå på kan derfor et "rimeligere" skjermkort som 980 ti være en grei løsning så lenge programvaren man bruker kan benytte seg av dette og ikke minst er tilpasset for det. Nå er ikke 4K og 3D mitt sterke felt så det finnes garantert langt bedre oppsett og bedre valg, poenget med å svare i en slik tråd derimot er å få gang i ballen og flere forslag til mulige oppsett. Så kan man heller bli enige underveis om hva som er best i forhold til TS sine behov. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 (endret) Å satse på Skylake eller 1151 oppsett som Malvado er inne på vil være å skyte seg selv i foten. Når formålet er redigering i 4K og et budsjett på 26k så vil det være et dårlig valg å gå for Skylake. Etter min mening skal en være passe dum for å velge 1151 over X99 dersom man driver med tung redigering. Kjør på med X99 socket med enten 5820k eller 5960x om du er villig til å strekke budsjettet ytterligere. I tillegg støtter X99 den kommende Broadwell-E serien, så med X99 vil man ha godt rom for senere oppgradering uten å måtte bytte hovedkort. Kontra Skylake som vil være stuck til 6700k som forøvrig er milevis bak 5820k i redigering. I tillegg er det verdt å nevne at 5820k er den svakeste i X99 serien, bare for å gi et bilde av hvor mye heftigere en X99 socket vil være til redigering enn begrensede 1151. Mitt tips, kjør med X99 socket og ett GTX 980 ti kort, da ti modellen har langt flere Cuda cores enn GTX 980, noe som vil utgjøre en vesentlig forskjell om man driver med profesjonelle programmer som Adobe Premiere (som faktisk støtter CUDA cores til rendering). Endret 31. januar 2016 av 93MiChr Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Forsåvidt enig med deg 93MiChr , er en stund siden jeg selv har oppdatert meg på Intel bygg da den meste av tiden jeg har brukt på pc har vært til feilsøking hos venner og bekjente (og jobb) og legger merke til at jeg burde egentlig vært litt mer oppdatert på denne siden. Så joda, støtter ditt valg av sokkel og cpu samt gpu. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Forsåvidt enig med deg 93MiChr , er en stund siden jeg selv har oppdatert meg på Intel bygg da den meste av tiden jeg har brukt på pc har vært til feilsøking hos venner og bekjente (og jobb) og legger merke til at jeg burde egentlig vært litt mer oppdatert på denne siden. Så joda, støtter ditt valg av sokkel og cpu samt gpu. Ja, håper jeg ikke virket for krass, blir litt vell ivrig iblant Til gaming så er nok Skylake en utmerket plattform, men redigering så er nok flere kjerner og høyre cache å foretrekke. Har iværtfall ikke angret på X99 enda, da den gjør jobben mer enn bra nok til de formålene den skal, eller til mitt bruk da 1 Lenke til kommentar
Kaffetraktern Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Her er et oppsett som jeg tror skal fungere ganske bra: CPU: finner du selv.. hovedkort: ASRock x99 Extreme4Skjermkort: GTX970 - Eller bare velg selv. Skjermkortet har visstnok ikke all verden av påvirkning slik jeg har skjønt det. Det avhenger dog en del av hva slags plugins/effekter som brukes men uansett vil kostnadene ikke rettferdiggjøres av effekten. HARDDISKER: hoveddisk: Samsung 950 m.2 hdd cache: 2stk 250GB SSD (for eksempel samsung evo850) i raid0.media: 8stk seagate barracuda 3TB i raid0 (eller annet raid hvis ønskelig).I tillegg kan du ha bruk for ekstra SATA slots så kjøp noe billig PCI-E expansion card. (her trenger jeg tips selv..)Tror dette oppsettet ligger på rundt 20K så da kan du pimpe ennå mer.Selv jobber jeg i www.puzzlefilm.no Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 (endret) Her er et oppsett som jeg tror skal fungere ganske bra: CPU: finner du selv.. hovedkort: ASRock x99 Extreme4 Skjermkort: GTX970 - Eller bare velg selv. Skjermkortet har visstnok ikke all verden av påvirkning slik jeg har skjønt det. Det avhenger dog en del av hva slags plugins/effekter som brukes men uansett vil kostnadene ikke rettferdiggjøres av effekten. HARDDISKER: hoveddisk: Samsung 950 m.2 hdd cache: 2stk 250GB SSD (for eksempel samsung evo850) i raid0. media: 8stk seagate barracuda 3TB i raid0 (eller annet raid hvis ønskelig). I tillegg kan du ha bruk for ekstra SATA slots så kjøp noe billig PCI-E expansion card. (her trenger jeg tips selv..) Tror dette oppsettet ligger på rundt 20K så da kan du pimpe ennå mer. Selv jobber jeg i www.puzzlefilm.no Veldig uenig i utsagnet ditt om at skjermkort ikke har all verden og si i redigering, dette er rett og slett feil. GPU er minst like viktig om man ønsker å redusere tid på bl.a. rendering. Antar at du ikke har erfaring med dette siden du så bombastisk mener at ett 970 holder lenge til 4k rendering. Selv gikk jeg fra 970 til 980 ti, og ved rendering av en hel 1080p fil så gikk det fra i over kant 60 min med 970 til rundt 35 min med 980 ti kortet, og dette var kun på 1080p, tenk da hvor mye større forskjellen blir med 4K. Av erfaring med Adobe Premiere CS6 blir rendering tiden med 980 ti i snitt halvert med omlag 40% fra hva 970 kortet klarte. Bemerk at begge disse oppsettene brukte en overklokket 5820k på 4.3Ghz. Bare for gi deg et bilde av hvor mye forskjell ett skjermkort faktisk kan utgjøre. Selv mener jeg at 40% redusert renderingtid rettferdiggjør 3.5k mer på skjermkort. Om du er enig eller ikke får være din sak, men selv ville jeg klart slengt på et par lapper for å slippe all ventinga med rendering. Endret 1. februar 2016 av 93MiChr 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå