Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Flatt batteri!


Anbefalte innlegg

Et seks år gammelt batteri er modent for et utskifte, uansett om TS får startet bilen eller ei. Jeg kan nesten garantere at batteriet er klassifisert som ubrukelig, spesielt nå etter at det fikk et skudd i tinningen i form av daulading.

Et seks år gammelt utladet batteri kan være klart for utskifting, et seks år gammelt batteri er i utgangspunktet ikke det.

 

En bil der batteriet får riktig ladespenning vil uten problemer ha batteriet i god stand tre ganger så lenge som dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et seks år gammelt utladet batteri kan være klart for utskifting, et seks år gammelt batteri er i utgangspunktet ikke det.

 

Jeg tror ikke det finnes hverken produsenter eller uavhengige som ikke setter utgangspunktet i 4-6 år under "normalt bruk".

 

Vi kan gjerne bli enige i at det er sterkt avhengig av bruk og vedlikehold, men å sette utgangspunktet høyere enn 6 år er det ingen som gjør.

Lenke til kommentar

 

Et seks år gammelt utladet batteri kan være klart for utskifting, et seks år gammelt batteri er i utgangspunktet ikke det.

 

Jeg tror ikke det finnes hverken produsenter eller uavhengige som ikke setter utgangspunktet i 4-6 år under "normalt bruk".

 

Vi kan gjerne bli enige i at det er sterkt avhengig av bruk og vedlikehold, men å sette utgangspunktet høyere enn 6 år er det ingen som gjør.

 

Joda, uavhengige gjør gjerne det..

Du kan jo sende en mail til mannen bak Ladac, Paul Rosenquist.. Han er nok ganske så enig i at dette er for kort levealder.

 

Det finnes knapt nok en bilprodusent som leverer biler som lader som de skal.. Med ordentlig lading holder batteriene ut bilens levetid i de fleste land. (Det er ganske vanlig å vrake bilene tidligere enn her hjemme)

 

En ordentlig laderegulator koster nok noen tiere mer å produsere (den må blant annet regulere spenning ut fra temperatur)

Samarbeidet mellom bilprodusent og batteriprodusent hadde nok også fått seg en knekk, siden det ville blitt solgt langt færre batterier..

 

Jeg har hatt noen biler ombygd med en skikkelig regulator, da holder batteriet sånn ca så lenge du bare gidder.

 

 

Det der 4-6 år-våset ditt kan du dra et annet sted med.

Lenke til kommentar

Joda, uavhengige gjør gjerne det..

Du kan jo sende en mail til mannen bak Ladac, Paul Rosenquist.. Han er nok ganske så enig i at dette er for kort levealder.

 

Det finnes knapt nok en bilprodusent som leverer biler som lader som de skal.. Med ordentlig lading holder batteriene ut bilens levetid i de fleste land. (Det er ganske vanlig å vrake bilene tidligere enn her hjemme)

 

En ordentlig laderegulator koster nok noen tiere mer å produsere (den må blant annet regulere spenning ut fra temperatur)

Samarbeidet mellom bilprodusent og batteriprodusent hadde nok også fått seg en knekk, siden det ville blitt solgt langt færre batterier..

 

Jeg har hatt noen biler ombygd med en skikkelig regulator, da holder batteriet sånn ca så lenge du bare gidder.

 

Jeg kan respektere Paul Rosenquist sin mening om han faktisk er enig i hva du sier. Men vi rikker oss ikke av stedet med "he said, she said". Personlige anekdoter er heller ikke nok til å overbevise meg om hvorfor jeg skal høre på deg fremfor, omtrent, resten av verdensvevet.

 

Når du skal stride mot et konsensus så hjelper det å faktisk ha tyngde i argumentene.

 

Det der 4-6 år-våset ditt kan du dra et annet sted med.

 

Du trenger ikke å være ufin. Du burde da skjønne at "våset" jeg drar rundt på er hva folk i industrien forteller oss, sant eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Under normale driftsforhold, dvs. ved vanlig kjørelengde og riktig lading, beregnes et startbatteri til å holde i 4 - 5 år.

 

Dette vil variere sterkt i forhold til hvordan man kjøre til enhver tid, ladespenning og mengde ekstrautstyr som er i kjøretøyet.

Nye biler har ikke batteriet så lenge som før.

Kun by kjøring så holder det max fra 4-6 år.

Har du en som går en del på langtur så holder det lengere

 

Er stor forskjell på bil fra 1990-2000 mod.

Som nesten ikke drar strøm i forskjell til ny

Batteriet kunne fort vare i opp mot 10 år.

 

2005-2016 mod.

Den trenger mye mere strøm derfor tapper dem batteriet fortere. Her er det mye utstyr som trenger mye strøm. Og feil bruk så skal det ikke mye til for å ta livet av batteriet.

 

Om den går mye små kjøring så tar du livets det rimelig fort.

I forskjell til en som går mere på langturer.

Lenke til kommentar

Jeg kan respektere Paul Rosenquist sin mening om han faktisk er enig i hva du sier. Men vi rikker oss ikke av stedet med "he said, she said". Personlige anekdoter er heller ikke nok til å overbevise meg om hvorfor jeg skal høre på deg fremfor, omtrent, resten av verdensvevet.

Du kan jo starte med å forsøke å finne en bil med god nok ladespenning.

Dette er et problem på de fleste biler, ladespenning ned mot 13,5V er helt vanlig, og vil føre til at batteriet aldri er toppladet.

Et batteri som er halvveis oppladet hele tiden tar stadig skade av dette, og vil bli dårligere og dårligere.

 

Det er ikke uten grunn at mange anbefaler å topplade batteriet innimellom, selv passer jeg på dette også selv om jeg har relativt god ladespenning.

 

Jeg setter gjerne på en batterilader (intelligent sådan) gjennom helgen et par ganger i løpet av en vinter.

 

Du trenger ikke å være ufin. Du burde da skjønne at "våset" jeg drar rundt på er hva folk i industrien forteller oss, sant eller ikke.

Hvor mye tror du industrien tjener på å få batteriene til å vare så lenge som mulig? 

Bilbransjen har null og niks å tjene på dette.

 

Under normale driftsforhold, dvs. ved vanlig kjørelengde og riktig lading, beregnes et startbatteri til å holde i 4 - 5 år.

Med elendig lading er dette helt vanlig.

Med riktig lading holder et batteri vesentlig lenger enn noen få år.

Jeg byttet batteriene i bilen min da de var ti år gamle, men det var som følge av at de dessverre ble mishandlet av en defekt dynamo. Kapasiteten er fortsatt ganske god, men jeg betaler såpass lite for nye batterier at det ikke var noe særlig å tenke på.

Nå har jeg dynamo med regulator som kompenserer for temperatur og gir riktig ladespenning, det er en helt annen verden.

 

Det gamle hovedbatteriet bruker jeg nå som forbruksbatteri i campingvogna.

 

Dette vil variere sterkt i forhold til hvordan man kjøre til enhver tid, ladespenning og mengde ekstrautstyr som er i kjøretøyet.

Nye biler har ikke batteriet så lenge som før.

Kun by kjøring så holder det max fra 4-6 år.

Har du en som går en del på langtur så holder det lengere

Ved veldig utbredt småkjøring er det korrekt at batteriet ikke vil holde like lenge, bilens dynamo vil gjerne slite med å få ladet det opp igjen i løpet av en svært kort tur.

 

Er stor forskjell på bil fra 1990-2000 mod.

Som nesten ikke drar strøm i forskjell til ny

Batteriet kunne fort vare i opp mot 10 år.

 

2005-2016 mod.

Den trenger mye mere strøm derfor tapper dem batteriet fortere. Her er det mye utstyr som trenger mye strøm. Og feil bruk så skal det ikke mye til for å ta livet av batteriet.

Merkelig du, men batteriene i bilen min hadde akseptabel kapasitet etter ti år da jeg byttet de. (Beregnet til over 80% av nykapasitet)

Derfor får nå det gamle hovedbatteriet tjenestegjøre i campingvogna.

Bilen min er en 2005-modell med mer strømkrevende utstyr enn mange nybiler i dag.

 

Og dette selv om de da hadde standard kjip ladespenning på godt under 14V å forholde seg til..

 

At en bil trenger mer strøm kan i stor grad kompensere for med bedre ladekapasitet, det er ikke for moroskyld at biler i dag gjerne har dynamo som kan levere 150-180A (og sikkert mer i en del tilfeller)

 

Om den går mye små kjøring så tar du livets det rimelig fort.

I forskjell til en som går mere på langturer.

Ja, ganske opplagt. Særlig hvis man i utgangspunktet har ladekapasitet som er i grenseland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...