Bilamatøren Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Har en Volkswagen Tiguan 2010 modell. Klarte å glemme nøkkelen i bilen , før jeg innså det etter 1,5 dag... I dag ville det naturligvis ikke starte. Lyser alle slags nødlamper og viser ikke tegn til å engang starte. Tenkte å trille den ut av garasjen så vi kunne prøve med startkabler. Men bilen har selvfølgelig automatisk håndbrekk som jeg nå ikke får skrudd av og bilen står dermed bom fast med snuten innerst i garasjen. I displayet på bilen kommer det bare "engine fail" (?) når jeg prøver å starte bilen. Prøvde å bruke smartlader til å lade batteriet. Prøvde etter 7 timer å starte igjen eller å ta av det elektroniske håndbrekket , men ingen hell.. Startkabler blir heller ikke lange nok til å rekke inn til bilen i garasjen, og har også hørt en ikke burde gjøre det på nyere biler? Uansett, er det noen der ute som vet hva jeg kan gjøre? Første problem er iallefall å få bilen ut av garasjen, eller få handbrekket av da. Så er selvfølgelig hovedproblemet at bilen ikke starter.. Hilsen en som kan alt for lite om bil og håper på noen gode svar.. Lenke til kommentar
snip Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Ingen fare med feilmeldingene som kommer opp dette er normalt. Bytt batteri så kjøre du rolig litt. Så forsvinner alle lampene og feil. Men husk du må bruke vag com til å regulere strømmen på batteriet. Om ikke du har tilgang til vag com. Så gjør møller dette for deg. Nytt batteri på møller koster ca 1300kr til bilen din. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Målte du batteriet etter at du ladet det opp? Hvor gammelt er det? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Hvis batteriet er HELT flatt, så er det gjerne vanskelig å få det til å begynne å ta lading med en såkalt "smart" lader. Prøv med en "dum" en i stedet, eller en startbooster. Eller to sett startkabler skjøtt sammen. Lenke til kommentar
Bilamatøren Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 takk for raske svar! Er jeg nødt til å kjøpe nytt batteri da? Og det blir vel litt dyrere enn 1300,- dersom jeg drar til verksted og ber de gjør det..? Som sagt kan jeg ikke dette med bil... Men det kommer opp "lader" med smartladeren.. Merkelig? Batteriet er det samme som når jeg kjøpte bilen i 2010. Og jeg målte det ikke etter jeg ladet det opp i går. Men før jeg må ut med masse penger anbefaler dere at jeg heller burde kjøpe en "dum" lader på feks Biltema eller skjøte sammen to startkabler og prøve det da? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Hvis du har hatt batteriet siden 2010 så kan du være rimelig sikker på at det er dødt. Uansett så er det modent for et utskifte. Det er ikke rare utfordringene som bys av et utskifte av batteri, så jeg vil ikke akkurat si at det er noen nødvendige ekstra-utgifter. Endret 30. januar 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Bilamatøren Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Okei , takk for svar! Neida, det trengs vel. Bare kjedelig når vi akkurat var til å legge bilen ut for salg, så må vi ordne med dette.. Men sånn er det Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Langt ifra sikkert at batteriet er helt dødt. Men det kan være greit å bare bytte med et annet for å få kjørt bilen ut av garagen. Bare å låne fra en annen bil. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Et seks år gammelt batteri er modent for et utskifte, uansett om TS får startet bilen eller ei. Jeg kan nesten garantere at batteriet er klassifisert som ubrukelig, spesielt nå etter at det fikk et skudd i tinningen i form av daulading. 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Hadde folk vært flinkere til å vedlikeholdslade batteriet sitt noen ganger i året, spesielt på vinteren, så hadde mye trøbbel vært ungått. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Nytt batteri koster vel under 1000lappen på biltema, bare å hive i, og kjøre. Lenke til kommentar
dopus Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Biltema agm koster 17-1800, men er verd mer kostnaden. Tåler bedre dype utladninger (slik som i dette tilfelle). Har et slikt selv. Hadde vanlig sølv kadium batteri fra biltema før jeg kjøpte AGM batteriet. Dette begynnte å miste kapasitet over tid, og ble stadig dårligere etter et par års bruk. Har ikke opplevd det meg AGM batteriet enda. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Hadde folk vært flinkere til å vedlikeholdslade batteriet sitt noen ganger i året, spesielt på vinteren, så hadde mye trøbbel vært ungått. Og så har man beholdt ladespenning fra tiden da blybatterier hadde antimon (?) i blyet. Jeg mistenker at sølv og kalsium egentlig burde ha høyere spenning for å få 100% ladet batteri og å unngå sulfratering. Men høy nok ladespenning er kanskje ikke bra for elektronikken og lyspærer. Lenke til kommentar
snip Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Biltema agm koster 17-1800, men er verd mer kostnaden. Tåler bedre dype utladninger (slik som i dette tilfelle). Har et slikt selv. Hadde vanlig sølv kadium batteri fra biltema før jeg kjøpte AGM batteriet. Dette begynnte å miste kapasitet over tid, og ble stadig dårligere etter et par års bruk. Har ikke opplevd det meg AGM batteriet enda. Nå er ikke biltema batteri komfortabel på denne bilen så lenge batteriet må kodes opp på bilen med kode nummeret på batteriet. Så bilen får riktig spenning. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Når du skal lade batteriet kan du dersom ikke en smartlader funker bruke en liten lyspære i parallell med batteriet i begynnelsen av ladingen. Fjern denne pæra etter et minutt eller to, da er trolig ladingen i gang. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Biltema agm koster 17-1800, men er verd mer kostnaden. Tåler bedre dype utladninger (slik som i dette tilfelle). Har et slikt selv. Hadde vanlig sølv kadium batteri fra biltema før jeg kjøpte AGM batteriet. Dette begynnte å miste kapasitet over tid, og ble stadig dårligere etter et par års bruk. Har ikke opplevd det meg AGM batteriet enda. Nå er ikke biltema batteri komfortabel på denne bilen så lenge batteriet må kodes opp på bilen med kode nummeret på batteriet. Så bilen får riktig spenning. Grunn nok til å ikke kjøpe sånne idiotiske biler 1 Lenke til kommentar
snip Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Biltema agm koster 17-1800, men er verd mer kostnaden. Tåler bedre dype utladninger (slik som i dette tilfelle). Har et slikt selv. Hadde vanlig sølv kadium batteri fra biltema før jeg kjøpte AGM batteriet. Dette begynnte å miste kapasitet over tid, og ble stadig dårligere etter et par års bruk. Har ikke opplevd det meg AGM batteriet enda. Nå er ikke biltema batteri komfortabel på denne bilen så lenge batteriet må kodes opp på bilen med kode nummeret på batteriet. Så bilen får riktig spenning. Grunn nok til å ikke kjøpe sånne idiotiske biler Hehe ja kanskje det. Men ingen fare om du har en som er av litt eldre model. Dette kalles battrery managemement control modul. Dette skal kodes inn når nytt batteri blir satt inn. Batteriet som du kjøper har en kode på seg som skal legges inn på modulen☺ Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Et seks år gammelt batteri er modent for et utskifte, uansett om TS får startet bilen eller ei. Jeg kan nesten garantere at batteriet er klassifisert som ubrukelig, spesielt nå etter at det fikk et skudd i tinningen i form av daulading. Dette høres spesielt ut. Har hørt om biler med 15 år gammelt batteri, og vet av flere som ble over 10 år. Har med vedlikehold og lading å gjøre. Viktig å pusse rent batteriet av og til og sjekke at det er vann på det. Har selv et over 6 år gammelt batteri og har overhodet ikke tenkt å skifte det. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 (endret) Det finnes ingen konklusjon på hvor lenge et batteri varer, da det er avhengig av veldig mange faktorer. Derimot så ville jeg ikke gått gjennom mye stress for å redde et 6 år gammelt batteri som har vært dauladet. 5 år under normalt bruk er en god pekepinn til å anbefale utbytte av batterier om du hører at noen har startproblemer, og da spesielt anbefalt om du må stole på at bilen starter hver morgen. Jeg har hørt anekdoter om batteri som har vart i 10-15 år uten nevneverdige problemer, så det er ikke utenkelig at batteriet ditt enda er friskt nok til ditt bruk. Endret 30. januar 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 det som taes godt vare på varer "evig" Biler som har gått millioner av kilometer uten bytte av vesentlige deler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå