plankeby Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 (endret) Har ett par år gammel Canal digital parabol. Brått begynte jeg å få ikke signal i korte perioder. Jeg så at signal og kvalitet var stabilt på 100% for brått bli null i kort tid, deretter full styrke igjen. Etter ett døgn ble det hyppigere brå veksling mellom full styrke og kvalitet til null. Etter tre dager forsvant signalet helt. Det finnes ingen fysiske hinder, kobling ved dekoder er sjekket, kabel er ikke utsatt for slitasje/bending m.m. Ikke noe uvær, snø o.l. heller disse dagene. Akkurat som feilen bare økte på i løpet av tre dager. Kan hodet å takket for seg, dette virker ikke som en vanlig parabol ute av posisjon greie? Da hadde jeg vel ikke hatt 100% med sjeldne avbrudd på null? Jeg kan en del om lyd og bilde, men parabol er jeg ingen ekspert på. Endret 29. januar 2016 av plankeby Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Kan LNB hode gå i stykker? Ja. Det kan også være problem med kabelen. Sjekket om det er fysiske skader på kabelen og at koblingen til LNB er tørr og ren? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 (endret) Det er absolutt tenkjeleg. For å utelukke feilinnstilling av parabolen, ta tak i skåla og dra henne varsamt mot høgre og venstre, opp og ned, både medan du har signal og når du ikkje har. Men truleg er det så enkelt som å setje inn nytt mikrobylgjehovud. Sjekk kabeltilkoblinga, tråden kan vere brent av. Endret 29. januar 2016 av Vox_populi Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Hadde dårlig skjerming ved pluggen til parabolen, fikk også problem med at signalet datt ut helt random. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 29. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2016 (endret) Takk for innspill. Den ble montert av fagfolk for 1 1/2 år siden. Forstår ikke at den kan være ute av posisjon m tanke på hvordan det forverret seg over flere dager som beskrevet. Nå er det bare null signal hele tiden. Skal inspisere hodet, kobling så veldig bra ut (beskyttett) når jeg etterstrammet veggfestet i sommer. Tråkig å bestille justering av parabol hvis det kan være garantisak på hodet. Litt redd for å bevege på parabolen , da det vel skal millimeter til for å finne/miste satellitt. Endret 29. januar 2016 av plankeby Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Litt redd for å bevege på parabolen , da det vel skal millimeter til for å finne/miste satellitt. Ikkje losn på mutterane, berre dra i skåla. Du skal ikkje klare å få skåla permanent ut av posisjon på den måten - i så fall har skruvane skrudd seg opp og må justerast (og det kan skje!). Lenke til kommentar
Hakonnn Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Mye mulig, ja. Om det er Canal Digital eller Viasat du har så regner jeg med de bytter det for deg på mistanke. Om det er posisjonering det står på er det mest sannsynlig rotasjonen av LNB eller at feste til skåla har "sekket" og at du må kompensere for det i retning opp. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Pappas parabol er montert på trevegg og festet siger litt etter som tiden går. Får da samme symptomene. 100% eller nær 100% for så å falle til 0%. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 3. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2016 (endret) Takk for innspill. Fikk klatret opp og sett på parabolen. Den satt fast som den skal. Skrudde løs kabel til hodet, som satt fast slik den skulle, så ingen feil. Brått kom bilde når kabel ble skrudd på igjen. Dårlig kobling i hodet/LNB? Ingen fukt, korrosjon, brudd, eller annen yttre påvirkning å se på kabel eller skrufeste. Kabel ble ikke festet hardere eller lengre inn enn det var, når jeg skrudde det løst. Bra jeg ikke tilkalte montør for dette. Uansett merkelig... Endret 3. februar 2016 av plankeby Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå