Gå til innhold

Anbefaling til støydempende kabinett

Anbefalte innlegg

Hei

Nå er det tid for å bygge ny PC. Sist gang var 2008 :-) Jeg skal lage en PC for tung videoredigering (Davinci Resolve om det sier noe) samt fotoredigering. High end spill er også mulig, men ikke primær fokus her. CPU jeg har tenkt å kjøpe er i7-5820K og jeg har Nvidia 770GTX skjermkort.

Min gamle PC har et Antec p182 kabinett, som jeg er fornøyd med støymessig, men med USB 3 og 3.1 osv så tenker jeg å kjøpe nytt kabinett til den nye PCen. Kravet er dog at kabinettet kan måle seg med Antec p182 i forhold til støydemping.

Er litt rusten i PC bygging, så setter stor pris på om noen kan hjelpe meg med å finne kabinett(er) som er bra for støydemping.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mente jo ikke det het pwm hvis det er 3p? Pwm vifter (4p) regulerer hastigheten ved å pulse startsignalet til motor. Den siste lederen er nettopp pwm signalet. En 3p vifte reguleres ved å endre spenning eller motstand, typisk potensiometer. En 4p vifte kan spenningjusteres på en 3p header men en 3p vifte kan ikke moduleres på en 4p header fordi viften har ikke den lederen. Jeg forstår egentlig ikke poenget med pwm vifter lenger, iallfall forstår jeg ikke poenget med 4p headers på HK som kan justere 3p vifter

Lenke til kommentar

Pass bare på å kjøpe 4 pins vifter først som sist, så slipper du ekstern viftestyring.

Takk for tipset! Noen vifter å anbefale? Noctua er det jeg har brukt før, men vet ikke om det fortsatt er bra :)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Mente jo ikke det het pwm hvis det er 3p?

Det er nok vanlig å kalle bare 4-pins for PWM. Feil av meg å lage en diskusjon ut av dette. 

Det jeg tenkte på er at effektregulering gjøres mest logisk med PWM, ikke en lineær spenningsregulator. PWM er mye enklere, og har ingen varmeutvikling.

En 3-pins kontakt trenger ikke nødvendigvis koble pin 2 direkte til 12V, den kobles via en transistor. Denne slår spenningen av og på. Transistoren kan da tilkobles en PWM regulator, og jeg mener det er vanlig.

Dette er dog ikke optimalt, det er begrenset effekt, og det forstyrrer hastighetsensor. En 4-pins kontakt er mye bedre, da er 12V og PWM styresignal separert, transistoren sitter i vifta og er tilpasset dennes effekt.

http://www.analog.com/library/analogdialogue/archives/38-02/fan_speed.html

Lenke til kommentar

Pass bare på å kjøpe 4 pins vifter først som sist, så slipper du ekstern viftestyring.

Takk for tipset! Noen vifter å anbefale? Noctua er det jeg har brukt før, men vet ikke om det fortsatt er bra :)

Har ikke erfaring med noe annet, men da 3-pins, og er fornøyd med de. :)

Endret av Bladkiosken
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I følge spesifikasjonene til be-quiet så skal det gå.

Jeg tipper det kommer litt ann på hovedkort og RAM, altså hvor 8p til CPU kommer og om man har høye eller lave brikker.

Kabinettet er ikke laget for vannkjøling - det var det som var mitt poeng.

Men en AIO kan vel gå.

I følge Fractal så må en topp-montert 140/280/420 rad være max 55mm tykk i Define S.

H110i GT er vel 27 + 25mm = 52mm

defines-rad.png

http://www.corsair.com/en/hydro-series-h110i-gt-280mm-extreme-performance-liquid-cpu-cooler

Men Be-Quiet Silent Base 800 vil være et mer stille kabinett i utgangspunktet, så får du inn den kjøleren der er det nok ikke dumt. Alternativt kjøper du bare en god luftkjøler, f.eks Be-Quiet Dark Rock Pro 3.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...