Gå til innhold

Kontraster i byen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-296438

Hold deg fast!
Flott eksempel på at arkitekter stort sett bare ser sitt eget, og glemmer at det skal passe inn.....
Godt dokumentert!

Endret av member-296438
Lenke til kommentar

Hold deg fast!

Flott eksempel på at arkitekter stort sett bare ser sitt eget, og glemmer at det skal passe inn.....

Godt dokumentert!

Ja, dert så unektelig litt underlig ut, men det er jo ikke lett å bygge nytt i slike bymiljøer. Blir jo litt kleint å bygge noe som ligner på det gamle også. Så jeg tipper at arkitekten har tenkt at det er bedre å bryte skikkelig!

Nå er det heftig ute, jeg hører småstein og greiner mot vinduene, jeg håper de ikke knuser...

Lenke til kommentar

Hei, Helene.

Jeg er født og oppvokst i Fredrikstad, - "Plankebyen", og husker godt trehusbebyggelsen i sentrum av byen, - små, lave trehus som ville utvilsomt ha vært en attraksjon i dag !

Men byens politikere og næringsliv ville det annerledes, og de idylliske bymiljøene måtte vike for kolosser i betong / fasadeplater og glass.

Enkelte av disse bygningene er, - etter min og manges mening, helt uten estetisk verdi, og en ordentlig skamplett for byen !

Når jeg ser på ditt interessante bilde, får jeg inntrykk av at Ålesund også har preg av å ha blitt vandalisert av kommunale byplanleggere og arkitekter !

PS: Hadde mellomkrigstidens politikere fått viljen sin, ville Gamlebyen i Fredrikstad, - Nord-Europas best bevarte festningsby, vært revet !

M v h

Albert.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...