Gå til innhold

Hvor i Norge er det lettest å kjøre opp?


IHaveADream

Anbefalte innlegg

 

 

 

Han skal ha det enklest mulig..

 

Har kjørt opp alt av førerkort på vinterføre og har kjørt skadefritt i alle år

 

 

Så siden han ønsker en lettere oppkjøring så er han dømt til å tape førerkortet? Jeg har tatt lappen i haugesund, ganske enkel by vill jeg tro. Er jeg også dømt da eller? Og resten av Haugesund? eller resten av de folkene som ikke tar i Oslo sentrum? 

 

Nei, men en blir ikke en bra sjåfør ved å flykte fra problemene

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk til alle dere som har svart! Eller - takk til dere som kom med fornuftige svar!

I Saudi Arabia kan jeg nok ikke kjøre opp - jeg ikke er en han men en hun.

 

Jeg har planer om å flytte ut av Oslo etter hvert så jeg kommer nok ikke til å kjøre så mye i byen i Oslo uansett. Dessuten "flykter" jeg ikke fra problemene - jeg tenkte jeg skulle øve mer og bli tryggere etter hvert som tiden går. Jeg har allerede brukt nesten alle sparepengene mine på kjøretimer og nekter å bruke mer enn nødvendig nå - har ikke hatt bil hjemme for å øve. Jeg vil bare få det overstått nå.

 

Til dere som kom med fornufige svar - tusen takk igjen!

 

Dersom man skulle stemme Lillehammer eller Haugesund, hva ville vært best da?

Altså jeg sliter ikke med landevei/smale veier, men jeg sliter mest med den enorme trafikken som er i Sentrum Oslo, så det er sistnevnte jeg prøver å unngå.

 

Takk igjen!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rjukan. Ingen lyskryss, ingen rundkjøringer, ingen trafikk generelt. Du får litt "by"kjøring og mye landevei (på smale, svingete veier). Det kan være lurt å ta seg en tur for å øve litt først, da. Det er noen enveiskjørte gater der, kjekt å vite om på forhånd.

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Lokalkunnskap der du skal kjøyre opp hjelper veldig mykje. Så dersom du bestemmer deg for å kjøyre opp på ein ny plass så bør du også ta nokre kjøyretimar med ein lokal kjøyreskule før oppkjøyringa.

 

Eg synest heller ikkje at det er nokon automatikk i at det er lettare å kjøyre opp utanfor dei store byane.

Ein av dei store fordelane ved kjøyre i f.eks. Oslo er at absolutt alt er tydelig skilta og merka. Det er f.eks. veldig vanskelig å få anmerkning for feil plassering i eit kryss dersom det er tre felt der, eit med pil til venstre, eit felt med pil rett fram og eit felt med pil til høgre. På landsbygda kan du fort risikere at slik merking er fråværande.

 

 

Min påstand er derfor at du må være stødigare på teorien dersom du skal kjøyre opp i grisgrendte strøk. Det er mulig at det er mindre stressande når du ikkje delar vegen med så mange andre, men du vil nok oftare møte utfordringar der du må gjere sjølvstendige vurdering, som f.eks. kven som må vike dersom du kjem til ei vegstrekkning som ikkje har plass til at to bilar passerar samtidig.

Eller kva som er korrekt fartsavpassning på ein svingete landeveg der det i utgangspunktet er den generelle fartsgrensa utanfor tettbygde strøk på 80 km/t, men utan å kjøyre så sakte at det er til hinder for andre. Er mange som har strøket fordi dei på landevegen har måtte konsentrere seg om å holde seg på den smale vegen slik at farta har gått ned til 60 eller 50 km/t utan at det var grunn for å redusere farta så mykje.

Lenke til kommentar

Kjørte opp på Billingstad med bil for mange herrens år siden.  Greit nok.  Kjørt mye i Oslo med bil også - det er noe eget med Oslo at den frekkeste kommer først, så lar man seg stresse så er det forståelig.  Pluss mange "spesialløsninger" i diverse kryss (som gjør at du må få med deg alle skilt og oppmerkinger på asfalten).

 

Dog når jeg senere skulle ta tung MC så valgte jeg en kjøreskole midt i Oslo med vilje, fordi fikser man Oslo-trafikken så er alt annet enkelt i sammenligning.   Jeg tok også noen ekstra kjøretimer fordi jeg syntes jeg lærte mye hver time.  Jeg tenker også utifra følgende regnskap:

 

Ekstra kjøretimer = 5000,-

For få kjøretimer = minimum 50 000,- i bonustap og kanskje skade for livet (uerstattelig)

 

M.a.o. unngår du bare én ulykke så er de ekstra kjøretimene gull verdt.

Synes også det er merkelig hvordan mange argumenterer for at kjøretimene er altfor dyre, men så kjøper de fort noe unødvendig stash/"kosmetikk" som koster 10 000 ekstra uten å blunke...

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Som Snylter allerede har sagt hender det at man havner i Oslo hvis man bruker Lillestrøm Trafikkstasjon. Alle vennene mine som har tatt oppkjøring i Lillestrøm, havnet på Grorud. Selv var jeg heldig da jeg tok lappen på MC, kjørte først til Hvam, deretter til Strømmen og tilbake til Lillestrøm. 

 

Kjøreskolen jeg kjører med nå, pleier å bruke Kongsvinger. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker det er greiest i en liten by hvor en er mest mulig kjent. Jeg har sjøl kjørt opp i en mindre by, og det å kjøre i f.eks. Oslo er noe helt annet. Trafikkbildet består av mange flere elementer å forholde seg til: Trikker, trafikklys, mange kollektivfelt, "rare" trafikkløsninger og generelt mye folk. Ikke at det heller er så vanskelig hvis en er vant med det, og en venner seg fort til det. Jeg tror forøvrig en kan ha både flaks og uflaks uansett hvorhen en kjører opp, enten det er med sin egen dagsform, sensor eller hendelser som skjer, men så lenge en er godt forberedt og kjører etter boka går det som regel bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg kjørte opp ved Lillestrøm trafikkstasjon tilbake på 90-tallet ble det en tur helt inn til Veitvet.

 

Da jeg kjørte opp igjen ved Risløkka trafikkstasjon i 2013 (utvidelse av førerkort) kjørte vi aldri lenger enn til Veitvet..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Tusen takk til alle dere som har svart! Som sagt er jeg nesten hundre prosent sikker på at jeg kommer til å flytte ut av Oslo; enten nå snart eller i nærmeste fremtid (prøver fremdeles å finne ut av det). Det gir derfor ikke mening å kjøre opp i Oslo.

 

Nå står jeg ned i to alternativer - Billingstad eller Rjukan.

 

Billingstad er kanskje nærmere men ikke så nært at jeg risikerer å måtte kjøre til Oslo. Samtidig har jeg hørt at det er mange vanskelige rundkjøringer i Billingstad... Er dette sant evt. andre ting som er spesielt vanskelig i Billingstad?

 

Rjukan er enda lenger og krever en del logistikk for å komme frem og samordne med åpningstidene på trafikkstasjonen og busstider, osv. Men dersom Billingstad faktisk har mange vanskelige rundkjøringer så velger jeg heller Rjukan...

 

Jeg kunne jo ta noen kjøretimer på stedet først, men da bør jeg kanskje velge meg et sted først...

 

Takk igjen for hjelpen!

Lenke til kommentar

Jeg kjørte opp på Rjukan. Jeg bodde og jobbet der, men kommer ikke derfra. Sensor hørte jo fort at jeg ikke var innfødt, men da jeg forklarte at jeg hadde et liv der ble jeg "godtatt". Han fortalte at de ikke var så begeistret for disse som kom fra Oslo ens ærend for å kjøre opp, da var de gjerne litt ekstra strenge.

 

Sier ikke dette for å skremme, men ha det litt i bakhodet. Som "turist" bør du nok kjøre rimelig feilfritt. Ikke at det burde by på så veldig problemer, da... Det eneste som kan ødelegge er vel i grunn nervene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjørte opp i Lillestrøm for ca. tre år siden, og jeg fikk bare landeveiskjøring, og var da aldri innom Oslo. Helt ærlig så bør du lære deg å takle "Oslo-kjøring" også. En eller annen gang skal du sikkert innom, eller om du kjører i en storby i utlandet hvor det er enda trafikk. 

Tiden på dagen er også viktig. Får du midt på dagen (10-13.00) slipper du også unna den aller verste trafikken, noe som gjør alt mye lettere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

 

Han skal ha det enklest mulig..

 

Har kjørt opp alt av førerkort på vinterføre og har kjørt skadefritt i alle år

 

 

Så siden han ønsker en lettere oppkjøring så er han dømt til å tape førerkortet? Jeg har tatt lappen i haugesund, ganske enkel by vill jeg tro. Er jeg også dømt da eller? Og resten av Haugesund? eller resten av de folkene som ikke tar i Oslo sentrum? 

 

Haugesund ein enkel by? Finnes jo ikkje logikk i veisystemet der. Kudos til sjåfører som daglig kjører der. Tar du ein feil sving er du dømt til å bruke eeeeeeevigheter på å komme deg tilbake til der du var.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...