Gå til innhold

Sikker jobb, med god jobb?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Er det mulig å bygge seg opp til å bli aktuar med bachelor i økonomi og adm.? evt. master i økonomi og adm.?

Eller MÅ man ta en bachelor/master innenfor aktuar utdanning?

Det kan du gjøre, men du må klare aktuarprøvene. De klarer du ikke, hvis du ikke er griseflink i matte.
Lenke til kommentar

Er det mulig å bygge seg opp til å bli aktuar med bachelor i økonomi og adm.? evt. master i økonomi og adm.?

Det kan du gjøre, men du må klare aktuarprøvene. De klarer du ikke, hvis du ikke er griseflink i matte.

Hvordan går man frem? 

Lenke til kommentar

Hvordan går man frem?

Jeg vil foreslå at du tar aktuarprøvene i England. Det er fordi jeg tror ikke Norge har noen prøver og de aller fleste jobber er i England. Jeg fant 1 aktuarjobb på finn, men jeg fant 245 på jobs.monster.co.uk.

Her kan du se hvordan du bør gå frem. (Kilde)

How%20to%20become%20CAA%20flowchart%20-%

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvordan går man frem?

Jeg vil foreslå at du tar aktuarprøvene i England. Det er fordi jeg tror ikke Norge har noen prøver og de aller fleste jobber er i England. Jeg fant 1 aktuarjobb på finn, men jeg fant 245 på jobs.monster.co.uk.

Her kan du se hvordan du bør gå frem. (Kilde)

How%20to%20become%20CAA%20flowchart%20-%

Ah takk! Men er det noen av disse modulune (emnene) jeg slipper fordi jeg har bachelor? Eller spiller min bakgrunn i økonomi ingen rolle? Jeg blir vel den som kommer under New to IFoA?

Lenke til kommentar

Ah takk! Men er det noen av disse modulune (emnene) jeg slipper fordi jeg har bachelor? Eller spiller min bakgrunn i økonomi ingen rolle? Jeg blir vel den som kommer under New to IFoA?

Nei, du slipper ingenting. Men det du har studert vil kanskje gjøre det lettere for deg å bestå prøvene. I tilegg så vil bacheloren din gjøre det lettere å få jobb, etter at du har bestått prøvene.

Du kommer under "New to IFoA". Det betyr at du må ta en introduksjonsprøve, før du kan begynne med modulene. Her er et dokument som beskriver hva introduksjonsprøven innholder. 

http://www.actuaries.org.uk/documents/caa-module-0-resource-guide

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nei, du slipper ingenting. Men det du har studert vil kanskje gjøre det lettere for deg å bestå prøvene. I tilegg så vil bacheloren din gjøre det lettere å få jobb, etter at du har bestått prøvene.

Du kommer under "New to IFoA". Det betyr at du må ta en introduksjonsprøve, før du kan begynne med modulene. Her er et dokument som beskriver hva introduksjonsprøven innholder. 

http://www.actuaries.org.uk/documents/caa-module-0-resource-guide

Du har rett. Rart at det er så mye enklere å bli aktuar der sammenlignet med Norge.

Men dette skjønte jeg ikke:

"Once you have met these requirements you will qualify as a Certified Actuarial Analyst

This entitles you to use the designation CAA after your name, however you cannot call yourself an actuary."

Man blir altså ikke aktuar, men "Actuarial Analyst"? Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar

Har du en ide om hvilke av disse er likeverdt med en aktuar utdannelse  (5 år) i Norge?

Egentlig ikke, men jeg tror det blir slik. Etter at du har fått CAA, så er du ikke likverdig med en norsk aktuar. Men når du har fått noen års erfaring, så burde det være mulig å konkurrere.
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Eksterne kandidater kan søke om å få tildelt aktuarkompetanse ved UiO.

Kravene er en masteroppgave i forskiringsmatematikk, samt eksamen i fire kurs: STK3505, STK4500, STK4540, STK4510.

STK4510 er et innføringskurs i matematisk finans. Tilsvarende kurs finnes ved NHH og sikkert ved mange av de andre skolene som utdanner siviløkonomer.

På økad kan du antageligvis velge å skrive masteroppgaven på riskomodeller i forsikring, og ta et kurs ekvivalent med STK4510 som en del av graden. Så kan du ta de tre emnene STK3505/STK4500/STK4540 som enkeltemnestudent på UiO etterpå, og prøve å søke Matematisk Institutt om tilkjenning av aktuarkompetanse.

Det går an å prøve..

Endret av rdftgyhuji
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...