heipameg Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Jeg har et relativt godt snitt, og ønsker gjerne en god jobb hvor jeg også kan tjene en del. Jeg vet ikke hva jeg vil bli, men i min situasjon, vil jeg ikke risikere et tøft marked. Jeg lurer derfor på om det er noen yrker som gir god lønn? Jeg har kun generell studiekompetanse. Det som er greia også, er at jeg godt kan jobbe "hva som helst". Jeg har ingen drømmejobb eller noe slikt. Derfor mener jeg at jeg kan jobbe hva som helst, og likevel gjøre en bra jobb. Jeg elsker å snakke og være åpen, kontakt med mennesker, så det er ikke noe problem å ha en mer utadvendt type jobb. Noen tips? Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 29. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2016 Jeg har ikke noe lyst til å betale for utdanningen min, så det blir enten vanlig høgskole eller universitet, ikke noe BI opplegg. Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Ett av de sikreste yrkene nå om dagen, pga. høy etterspørsel, er vel aktuar. Jeg kan ikke så mye om yrket selv, det får du lese mer om på utdanning.no, men jeg vet de jobber med risikoberegninger i forhold til forsikring. Godt tjener de også, gjennomsnittslønn på opp mot 800 000kr. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Aktuarer er griseflinke i matte. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Rådgiver i byggebransjen er ikke så halvgæærnt da. Elektro, konstruksjon, statiker, geo, Mange retninger å velge. Forutsetter imidlertid mastergrad i de respektive grenene, men åpner også for prosjektleder, sjef på anleggsområde osv. Men for å slite seg gjennom et masterstudie pluss 40 år i bransjen bør det interessere litt... Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 29. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2016 Jeg kan dessverre ikke bli aktuar, da jeg som sagt kun har generell studiekompetanse. Jeg tror også realfagsmatten blir for hard for meg. Når jeg sa at jeg ikke har noen drømmejobb osv, så er det "greit". Men jeg kan sette meg inn i hva som helst, og nyte det. Jeg kan nyte opera (som mange syns er kjedelig), teater, ballett, for eksempel da, men det er et kjapt og dårlig eksempel. Poenget mitt er at hvis jeg jobber med noe, forstår det, gjør en bra jobb, kommer jeg til å "trives" uansett. Jeg har jobbet som selger i møbelbutikk, i dagligvare, klesbransjen, oversatt filmer, vært fotograf på deltid. Ikke noe som jeg spesielt kan tenke meg som at jeg elsker å drive med, men noe som jeg trivde å gjøre siden jeg gjorde en god jobb, og gjorde det beste ut av det. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 (endret) Lektor? Grei lønn, masse ferie og høyt trygghetsnivå siden behovet følger befolkningskurven (mer eller mindre). At det er lett å få seg jobb ved flytting er heller ikke feil. Endret 29. januar 2016 av Isbilen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Lektor? Grei lønn, masse ferie og høyt trygghetsnivå siden behovet følger befolkningskurven (mer eller mindre). At det er lett å få seg jobb ved flytting er heller ikke feil. Bare husk at det kan være mye ubetalt overtid i form av retting osv. Vokst opp med en "adjunkt med opprykk"(mor) og det var mange lange kvelder uten særlig god lønn. Nå tjener vell en lektor noe mer, men regner med de har en del merarbeid de også Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Begge mine foreldre er lærere, så det der vet jeg alt om. Er enig i at alt ekstraarbeidet blir mye for en adjunkt med opprykk hvis man ser på lønna, men lektorer tjener en god del mer. Dessuten tror jeg det er bedre å undervise på videregående, særlig på ålreite allmennskoler. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Generell studiekompetanse, hva er det nå for tiden? VGS uten matte, fysikk og kjemi? Hvor mye studier ser du foran deg? Ingen vits for oss å foreslå masse rart du uansett ikke har mulighet til å komme inn på eller interesse for. Er du praktisk anlagt og liker fysisk jobb, eller er du papirrotte som foretrekker cellekontor og kunder på en telefonsamtales avstand? Lenke til kommentar
mushi Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Jeg har ikke noe lyst til å betale for utdanningen min, så det blir enten vanlig høgskole eller universitet, ikke noe BI opplegg. Takler du 2-300 overtidstimer i året kan kanskje revisor være noe. Der dekker de fleste store selskaper masterutdannelsen din og du får lønn under utdanning. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Er vel vanskelig å bli revisor uten realfagskompetanse. Lenke til kommentar
Roedthaarogfregner Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 (endret) . Endret 3. august 2018 av Roedthaarogfregner Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Begge mine foreldre er lærere, så det der vet jeg alt om. Er enig i at alt ekstraarbeidet blir mye for en adjunkt med opprykk hvis man ser på lønna, men lektorer tjener en god del mer. Dessuten tror jeg det er bedre å undervise på videregående, særlig på ålreite allmennskoler. Min mor har kun jobbet på en skole, ett privat topp idrettsgymnas på Vestlandet, så lønna har ikke verdt så gal selv om hun ikke er lektor. Men ift arbeidsmengden er det egentlig ganske lite, jeg som jobber i industrien tjener en gooood del mer om jeg legger igjen like mange timer på kveld og i helger for å si det slik Men hun er nå assisterende rektor eller noe slikt og følger standard timer og normal ferie, mye bedre og lønna er også mye bedre Lenke til kommentar
mushi Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Er vel vanskelig å bli revisor uten realfagskompetanse. Du trenger ikke være spesielt god i matematikk for å bli revisor. Har selv denne utdannelsen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Neida, men du må ha det på vitnemålet. Og det har så vidt jeg forsto ikke trådstarter. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Neida, men du må ha det på vitnemålet. Og det har så vidt jeg forsto ikke trådstarter. Det står at han har generell studiekompetanse? Da er vel opptakskravene i boks. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Trodde man måtte ha fordypning i matte, men mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Man skal ikke kimse av revisorer. Det er noen dyktige skattejurister i samarbeid med superlure revisorer som har klart å snike seg rundt skattesystemet og sørget for at Facebook som konsern betaler mindre skatt enn en generell Narvesen-kiosk Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Generell studiekompetanse, hva er det nå for tiden? VGS uten matte, fysikk og kjemi? Hvor mye studier ser du foran deg? Ingen vits for oss å foreslå masse rart du uansett ikke har mulighet til å komme inn på eller interesse for. Er du praktisk anlagt og liker fysisk jobb, eller er du papirrotte som foretrekker cellekontor og kunder på en telefonsamtales avstand? Jeg ser for meg "normal" mengde med studier. At jeg i det minste kan få i meg søvn, og ikke måtte døgne for å lese (som f.eks medisinstudier, men det kan jeg ikke komme inn på uansett). Det er faktisk stor vits å kunne få innblikk og forslag om "masse rart". Det er mye som kun trenger GENS, og jeg kan håndtere det meste. Lektor og revisor har jeg selv sett på, og de krever kun GENS, ikke noe ekstra matte. Så det var jo selvfølgelig en fin anbefaling. Hensikten med denne tråden er for meg å kunne prøve å finne ut ulike studier som jeg kan prioritere ved søknaden, og finne ut hvem som er mest sikkert på jobbmarkedet og som er ettertraktet (med relativt god lønn). Så når du spør om fysisk jobb, eller papirrotte, så kan jeg håndtere begge, dog at jeg hadde foretrukket en papirjobb ovenfor f.eks tømrer (hvis det er dette du tenkte med fysisk). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå