Gå til innhold

Bør Nadia Murat vinne Nobelprisen?

13 stemmer

1. 1. Bør Nadia Murad vinne Nobelprisen?

• Ja
      5
    • Nei
      8

Anbefalte innlegg

http://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/holmas-mener-is-offer-fortjener-fredsprisen/3423186077.html

Jeg leste dette og det virker som om vi kan ha en ny Malala-sak her. Denne jenta er opprinnelig en yazidi, som er et folkeslag fra Nord-Irak (Kurdistan-regionen) og som inkorporer gammel arisk soldyrking (Zoroaster) med kristendom/jødedom. Dette ser vi på at de kaller seg selv Daasin (derivert fra diocese). De blir av radikale jihadister sett på som djeveldyrkere og det er lovlig å drepe dem, noe lignende som for alevitter (det var en gammel ottomansk fatwa som tillot dette for alevitter og som fortsatt gjelder).

http://www.bbc.com/news/blogs-magazine-monitor-28686607

Les mer om yazidiene der.

Sommeren 2014 ble Sinjar-området angrepet av ISIS. Tusenvis av yazidier ble drept og mange tusen (omtrent 3500) kvinner ble bortført og holdt som sex-slaver av ISIS. Disse kvinnene ble gjengvoldtatt i hundretalls av gangen og solgt som gods mellom forskjellige ISIS-medlemmer.

Nadia Murat er fra byen Kocho og hun var vitne til at jenter så unge som 9 år gamle ble gjeng-voldtatte av disse bødlene fra ISIS. Hun har talt foran FN og er et bilde på alle de jentene som har blitt sex-trafikkert i verden i dag. Hele hennes familie ble, i tillegg til alt hun opplevde, drept av ISIS.

Hun har blitt nominert til Nobel-prisen av nasjonalstaten Irak, og hun har også støtte fra forskjellige kurdiske grupper rundt om i verden. I tillegg til folk som Heiki Holmås, Abdulfattah Sissi (presidenten i Egypt) og andre. Nadia Murad viser oss hvordan vi kan leve videre etter svært traumatiske opplevelser og tragedier.

Bør hun gies Nobel-prisen for å rette fokus på et stort problem med kvinner som holdes som sex-slaver?  

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tja, om man leser hva Alfred skrev;

och en del åt den, som har verkat mest eller bäst för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående arméer samt bildande och spridande af fredskongresser.

så neppe.

...men har jeg personlig vært imot flere av disse "snill & plaget person" prisene som har blitt delt ut opp igjennom.

Dog, dama fortjener all mulig kred. jeg håper hun får det godt herfra og ut livet. Men ikke glem at slike handlinger skjer flere steder i verden og langt fra alle blir forært nyhetens interesse. ISIS negativitet passer fint inn i dagens politiske holdninger i vesten.

Lenke til kommentar

Tja, om man leser hva Alfred skrev;

och en del åt den, som har verkat mest eller bäst för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående arméer samt bildande och spridande af fredskongresser.

så neppe.

...men har jeg personlig vært imot flere av disse "snill & plaget person" prisene som har blitt delt ut opp igjennom.

Dog, dama fortjener all mulig kred. jeg håper hun får det godt herfra og ut livet. Men ikke glem at slike handlinger skjer flere steder i verden og langt fra alle blir forært nyhetens interesse. ISIS negativitet passer fint inn i dagens politiske holdninger i vesten.

Jeg skjønner hva du mener. Fredrik Heffermehl har vel påpekt dette ganske bra i flere avisartikler.

Men nå har faktisk verdenssamfunnet forandret seg og det skiftet du viser til med annerledes utdelinger av Nobels fredpris, har allerede skjedd. Jeg baserte meg ut i fra det paradigme-skiftet. Nobelprisen må adaptere seg til den forandringen med en verden hvor det skjer færre mellomnasjonale konflikter og færre stående hærer for å fortsatt være relevant.

Ut i fra de siste prisene, så vil jeg si at Nadia Murad (jeg ser ut til å ha stavet navnet hennes feil, komisk nok) er en aktuell vinner. Kvinner som blir holdt som sex-slaver er et stort problem i verden og spesielt i den muslimske verden, hvor man har et syn på seksuelle forhold basert på perioden før den seksuelle revolusjonen i vesten. Et eksempel på dette er at det i følge det tyrkiske politiet er 300.000 kvinner som blir holdt som sex-slaver i landet. Og Tyrkia er et forholdsvis avansert muslimsk land.

@Belphegor: det er selvsagt Nobels fredpris det er snakk om.

Lenke til kommentar

Bør hun gies Nobel-prisen for å rette fokus på et stort problem med kvinner som holdes som sex-slaver?  

Er det noen politisk gevinst å hente for norske politikere?

Er hun svart? President av USA? Etc?

Rettferdiggjøring av en videre konflikt med ISIS er kanskje det viktigste argumentet, hvis man skal tenke helt kynisk rundt det.

I tillegg kan fremmedfiendtlige (anti-muslimer) bruke dette til å fortsette sin kampanje mot radikale muslimer. Og det er som kjent ganske mange av dem her i landet. Da tenker jeg på fremmedfiendtlige altså! 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener. Fredrik Heffermehl har vel påpekt dette ganske bra i flere avisartikler.

Men nå har faktisk verdenssamfunnet forandret seg og det skiftet du viser til med annerledes utdelinger av Nobels fredpris, har allerede skjedd. Jeg baserte meg ut i fra det paradigme-skiftet. Nobelprisen må adaptere seg til den forandringen med en verden hvor det skjer færre mellomnasjonale konflikter og færre stående hærer for å fortsatt være relevant.

På hvilken måte har verdenssamfunnet forandret seg?

Innad i vesten har krigstilstandene gått nedover kun fordi Soviet kollapset.

Eksternt for vesten er det mye fin bombing. F.eks https://en.wikipedia.org/wiki/NATO#Military_operations På den listen er vel alt untatt Ocean Shield direkte krigføring?

Utenfor vesten er det mye fin krig. Også borgerkrig.

Jeg ser på ingne måte er verdenssamfunnet har forandret seg. Bare at vi er i en fase hvor vi har "fred" i Europa, sånn bortsett fra Ukraina f.eks

Lenke til kommentar

Kanskje hun ikke opererer på høyt nok nivå til å motta fredsprisen, men hun er vel 10x bedre alternativ enn en amerikansk president som nettopp har blitt valgt. Så ja, hun kan gjerne få den, så slipper vi å oppleve at forrædere som Merkel får den i hvert fall.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke hun bør få fredsprisen.

Hun er nok et utrolig sterkt menneske siden hun klarer å redegjøre for noe av ISIS sine brutale gjerninger, deriblant massevoldtekter/sexslaveri av yezidi-kvinner. Det er kraftige vitneutsagn hun kommer med, og de gjør inntrykk. Likevel så mener jeg ikke at hun fortjener fredsprisen. Det går liksom litt ut over rollen til en slik pris. Det er tross alt en fredspris, og ikke sympatipris. 

Håper likevel ikke hun går i glemmeboken, og at verden klarer å holde fokus på yezidienes lidelser, og ISIS sin brutalitet. Det trengs.

Lenke til kommentar

Jeg registrerer at det er noen som mener at hun ikke fortjener prisen, men husk at disse hendelsene (masse-overgrepene) er fortsatt krigsrelaterte. Å gi prisen til en slik sak vil rette et viktig fokus på dette enorme problemet. De andre kanskje litt tvilsomme prisene som Jimmy Carter, Al Gore, Barack Obama, EU og så videre var ikke direkte krigsrelaterte. Voldtekt er et viktig aspekt av moderne krigsføring i mange verdensdeler.

Slik jeg tenker, så bør denne prisen deles på flere parter hvor denne problematikken er gjeldende. I følge denne rapporten fra FN:

http://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/s_2015_203.pdf

så er en nasjon som Kongo veldig aktuell. I fjor ble minst 12000 kvinner utsatt for seksuelle overgrep fra soldater. I linkene nedenfor ser vi flere eksempler på dette:

http://www.theguardian.com/world/2013/apr/11/congo-rapes-g8-soldier

http://www.aljazeera.com/indepth/features/2015/09/scars-rape-dr-congo-150913101349553.html

Et annet område som kan tas med er Darfur, hvor det har vært konflikt mellom afrikanske animister og Al-Bashirs regime. Man kan da enten velge ut kvinner som symboler eller organisasjoner som jobber med denne problematikken fra disse landene.

Lenke til kommentar

Er det noen politisk gevinst å hente for norske politikere?

Er hun svart? President av USA? Etc?

Denne nydelige jenta er blitt voldtatt av muslimer som følger muhammeds eksempel, så tvilsomt om hun får Nobels fredspris -det vil jo sette et negativt fokus på islam - og det ønsker ikke sosialistene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke hun bør få fredsprisen.

Hun er nok et utrolig sterkt menneske siden hun klarer å redegjøre for noe av ISIS sine brutale gjerninger, deriblant massevoldtekter/sexslaveri av yezidi-kvinner. Det er kraftige vitneutsagn hun kommer med, og de gjør inntrykk. Likevel så mener jeg ikke at hun fortjener fredsprisen. Det går liksom litt ut over rollen til en slik pris. Det er tross alt en fredspris, og ikke sympatipris. 

Håper likevel ikke hun går i glemmeboken, og at verden klarer å holde fokus på yezidienes lidelser, og ISIS sin brutalitet. Det trengs.

Det vi også på tenke på, er at hun sier at det også var vestlige muslimer som begikk overgrep. Mange av disse er kanskje tilbake i sine"hjemland" i Europa i dag, og voldtar ikke-muslimske barn, jenter og kvinner her. For de ser på oss alle som fritt vilt.

Verden burde starte en massiv krig mot islam, slik at man klare rå bekjempe denne ondskapen. Det lyktes mot nazismen, og det bør lykkes mot islam også. Å teppebombe byer som Mekka etc. kan jo være en start for å knuse ondskapen.

Lenke til kommentar

Denne nydelige jenta er blitt voldtatt av muslimer som følger muhammeds eksempel, så tvilsomt om hun får Nobels fredspris -det vil jo sette et negativt fokus på islam - og det ønsker ikke sosialistene.

Nå er jeg forvirret. Gikk ikke fjorårets pris til fire organisasjoner som kjemper for demokratisering av Tunisia, et land der nesten alle er muslimer? Vant ikke Malala i 2014? Kjemper ikke hun mot kvinneundertrykking i muslimske Pakistan, og satt ikke dette Pakistan og Taliban i et dårlig lys? Var ikke Tawakkol Karman en av de som mottok prisen i 2013?

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har vi fått fastslått fra krigsforbryterdomstolen at voldtekt er et våpen i krig på lik linje med andre våpen som miner (arbeidet for nedrustning av miner fikk prisen i 1997), atomvåpen og mer konvensjonelt:

http://www.nrk.no/urix/historisk-dom-i-haag-_-domt-for-a-bruke-voldtekt-som-vapen-1.12866586

Det gjør da at man legitimt kan utdele denne prisen til organisasjoner som arbeider mot voldtekt av kvinner i krig, i henhold til Nobels testament i håp at det kan føre til mer nedrustning. 

I tillegg så vil jeg legge til noen flere eksempler på hvor stor denne problematikken egentlig er:

- I Tyskland ble over 2 millioner kvinner voldtatt av sovjetiske soldater som straff for deres deltagelse i den andre verdenskrig

- I Jugoslavia la Tito inn en formell protest til Stalin over de sovjetiske soldaters opptreden overfor kvinner i landet. Stalins svar var: "guttene hadde reist langt og måtte få lov til ha det litt morro".

Med en pris til de jeg nevnte ovenfor, så kan vi rette fokus på denne store problematikken med voldtekt som våpen mot sivilbefolkninger for å straffe dem. 

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...