Gå til innhold

Valg av nettbrett


petrine_91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vil nok oppleve batteritiden på Samsungbrettene som en del kortere enn på en iPad.

iPad har omtrent 2 timer lengre batteritid, men så koster de også dobbelt så mye for dårligere ytelse/kapasitet

Har heller ikke kommet noen ny versjon siden 2014 så begynner å dra på årene, så en betaler egentlig for gammelt skrot

Lenke til kommentar

Har Galaxy Tab og funker greit til sitt bruk

Ikke sett mye filmer på den, men søsters har samme typen og for henne har jeg lagt in hundrevis av filmer for at sønnen skulle ha noe å se på på lange kjøreturer etc. (på minnebrikke)

Bare å kopiere fra PC til minnebrikke, putte kort i nettbrett og spille av med vlc, selv en treåring klarer å starte filmene selv

 

Aldri prøvd iPad så kan ikke sammenligne

Lenke til kommentar

Har Galaxy Tab og funker greit til sitt bruk

Ikke sett mye filmer på den, men søsters har samme typen og for henne har jeg lagt in hundrevis av filmer for at sønnen skulle ha noe å se på på lange kjøreturer etc. (på minnebrikke)

Bare å kopiere fra PC til minnebrikke, putte kort i nettbrett og spille av med vlc, selv en treåring klarer å starte filmene selv

 

Aldri prøvd iPad så kan ikke sammenligne

 

Ok, så det er nesten like greit å kjøpe ett nett med ikke så mye minne innebygd og heller kjøpe ett større (32GB eller 64GB) minnekort som jeg kan legge inn filmer på? Eller det blir kanskje hipp som happ? :p

Lenke til kommentar

Ja, det må inn via iTunes. Jeg synes det er en positiv ting, men så har jeg brukt iTunes siden før iPhone og iPad dukket opp, så det har vel blitt en vane.

 

Jeg har ikke Windows PC selv, men jeg forestiller meg at den vil samarbeide bedre med et Androidbrett enn Macen min gjør.

 

Bare vær klar over at det er utrolig mye variasjon i Androidbrettene. Og jeg kan dessverre ikke anbefale noen for deg, da jeg selv aldri har funnet et jeg har vært fornøyd med. Har hatt Samsung, Nexus, Lenovo og flere, men aldri blitt helt fornøyd. Har alltid endt opp med en iPad igjen.

 

Nei, det må ikke inn via iTunes, musikk og film kan føres over via FTP-server.

Lenke til kommentar

 

Sikkert kjekt med Windows 10 også, med tanke på å se filmer osv. Men har minipc fra før da, så det blir jo noe alla det samme bare den ikke er like liten.

Hvordan er batteritid osv? Lagring? Styrer man den også ved å trykke med fingeren osv?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du har mini-PC eller laptop fra før, blir, som du selv er inne på, en transformer litt av det samme. Med mindre du har tenkt å skrive mye når du bruker nettbrettet, vil jeg heller anbefale et vanlig nettbrett (uten tastatur) til den type bruk du beskriver i 1. post. Jeg har prøvd mange løsninger med nettbrett og keyboard, men ender alltid opp med å bruke laptop når jeg skal skrive mye. Når jeg skal surfe eller se film, er et nettbrett best.

Lenke til kommentar

 

 

Sikkert kjekt med Windows 10 også, med tanke på å se filmer osv. Men har minipc fra før da, så det blir jo noe alla det samme bare den ikke er like liten.

Hvordan er batteritid osv? Lagring? Styrer man den også ved å trykke med fingeren osv?

 

Batteritiden er rundt 12t, avhengig av bruk. Med kontinuerlig surfing over WiFi oppnår du rundt 9t og ved videoavspilling fra intern lagring (uten WiFi) oppnår du rundt 15t. Det er touchscreen som betjenes med fingrene. Du trenger ikke å ha med tastaturet i det hele tatt. Nettbrettet har micro-HDMI for tilkobling til TV og micro-SD for ekstra lagringsplass. Kvalitetsintrykket er meget godt.

Lenke til kommentar

Dersom du har mini-PC eller laptop fra før, blir, som du selv er inne på, en transformer litt av det samme. Med mindre du har tenkt å skrive mye når du bruker nettbrettet, vil jeg heller anbefale et vanlig nettbrett (uten tastatur) til den type bruk du beskriver i 1. post. Jeg har prøvd mange løsninger med nettbrett og keyboard, men ender alltid opp med å bruke laptop når jeg skal skrive mye. Når jeg skal surfe eller se film, er et nettbrett best.

Transformer Book er et fullverdig "vanlig" nettbrett, med god batteritid og solid byggekvalitet. All "elektronikk" ligger i "nettbrettet", så tastaturet kan du legge igjen hjemme. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg er klar over det, men hvorfor velge et nettbrett med tastatur når man ikke har bruk for det? 

 

Dersom man ønsker å bruke apper, og ikke Windows-programmer, er utvalget i Store mye dårligere enn i Play/iTunes. En annen ting er at nettbrett med Windows ofte har så mye svakere HW enn en PC at det vil oppleves som tregt, mye tregere enn en iPad eller Android-tablet i samme prisklass.

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/854097/pc-nettbrett/nettbrett/nettbrett/lenovo-tab-2-a10-70-101-midnatt-blaa

 

Hva med dette? Har det mye å si at det har litt gammelt OS? For hørte det at det 4.4 var fra 2013 eller noe så det fikk ikke de nyeste oppdateringene. Men har det mye å si til mitt bruk?

KitKat (4.4) fungerer helt fint. Nettbrettet skal også få Lollipop oppgradering, men den versjonen som foreløpig er ute er full av feil. Det anbefales derfor å ikke oppgradere enda. 

 

Har du vurdert 7" nettbrett? Mye enklere å ha med på tur. Dette er veldig bra til prisen https://www.komplett.no/product/854797/pc-nettbrett/nettbrett/nettbrett/lenovo-tab-2-a7-10-7-svart

Lenke til kommentar

 

https://www.komplett.no/product/854097/pc-nettbrett/nettbrett/nettbrett/lenovo-tab-2-a10-70-101-midnatt-blaa

 

Hva med dette? Har det mye å si at det har litt gammelt OS? For hørte det at det 4.4 var fra 2013 eller noe så det fikk ikke de nyeste oppdateringene. Men har det mye å si til mitt bruk?

KitKat (4.4) fungerer helt fint. Nettbrettet skal også få Lollipop oppgradering, men den versjonen som foreløpig er ute er full av feil. Det anbefales derfor å ikke oppgradere enda. 

 

Har du vurdert 7" nettbrett? Mye enklere å ha med på tur. Dette er veldig bra til prisen https://www.komplett.no/product/854797/pc-nettbrett/nettbrett/nettbrett/lenovo-tab-2-a7-10-7-svart

 

 

Okei, ja fant ut at det nettbrettet kunne oppgraderes til lollipop. Syntes det virka egentlig ganske bra jeg? Til å se film osv hvertfall med Full HD og alt.

Blir ikke 7" litt lite? jeg vil gjerne ha ett på størrelse med vanlig samsung/ipad nettbrett og det er vel 10"?

Lenke til kommentar

Jeg er klar over det, men hvorfor velge et nettbrett med tastatur når man ikke har bruk for det? 

 

Dersom man ønsker å bruke apper, og ikke Windows-programmer, er utvalget i Store mye dårligere enn i Play/iTunes. En annen ting er at nettbrett med Windows ofte har så mye svakere HW enn en PC at det vil oppleves som tregt, mye tregere enn en iPad eller Android-tablet i samme prisklass.

Du finner ikke et Windows nettbrett med god batteritid uten at tastaturet følger med. Denne modellen er ikke treg, og fordi det kjører full Windows har du stort sett alle muligheter. Hvorfor bruke apper når det finnes bedre fullverdige programmer? Alt styres dog av behovet. Har selv 7" android nettbrett, 10.1" Transformer Book og 11.6" Transformer Book. Alle har forskjellig bruksområder de er sterke på. Surfing og video/musikk klarer alle greit nok. Personlig vil jeg aldri kjøpe android større enn 8". Skal jeg først dra på noe større, så vil jeg ikke ha begrensninger på OS. Hadde jeg vært hunnkjønn som stadig drar med seg håndveske rundt om kring, så hadde det kanskje stilt seg annerledes. 7" går som regel fint i en av jakkelommene.

Lenke til kommentar

Blir ikke 7" litt lite? jeg vil gjerne ha ett på størrelse med vanlig samsung/ipad nettbrett og det er vel 10"?

Jeg synes 7" er perfekt på tur. Ta deg en tur på Elkjøp/Lefdal/Expert og sjekk selv. Full HD er unødvendig på alt under 13.3" spør du meg. Ikke at det skader, men høyere oppløsning krever mer av maskinvaren. Brettet bruker derfor også som regel mere strøm. 

 

Edit:

Lenovo 7" til kr 499 kommer på lager hos Elkjøp og Lefdal igjen om vel en uke http://www.elkjop.no/product/data/ipad-og-nettbrett/LE59434759/lenovo-tab2-a7-10-7-nettbrett-sort

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

 

Blir ikke 7" litt lite? jeg vil gjerne ha ett på størrelse med vanlig samsung/ipad nettbrett og det er vel 10"?

Jeg synes 7" er perfekt på tur. Ta deg en tur på Elkjøp/Lefdal/Expert og sjekk selv. Full HD er unødvendig på alt under 13.3" spør du meg. Ikke at det skader, men høyere oppløsning krever mer av maskinvaren. Brettet bruker derfor også som regel mere strøm. 

 

 

Hm, okei.. Kan dra å se på ett ja, men er jo kjedeig å ha liten skjerm når man skal bruke det til å se på film. Er ikke så lett der her :p

 

Er det stor forskjell på 1GB og 2GB RAM? For så ett annet Lenovobrett som ikke hadde full HD, men det hadde bare 1GB RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...