Gå til innhold

Valg av nettbrett


petrine_91

Anbefalte innlegg

Hei! Skal kjøpe mitt første nettbrett og trenger litt hjelp til hva jeg skal velge av operativsystem ihvertfall.. Står jo mellom Ipad, andoroid eller windows nettbrett.

Kommer til å bruke det mest til å se på film når jeg flyr og vanlig, dagligdags surfing.
 

Hvilke av operativsystemene er enklest å bruke når det kommer til å få lagt inn filmer på det og å avspille filmer fra Netflix, popcorntime, viaplay osv? Ipad er vel i hvertfall litt kronglete å få lagt inn filer på?

 

Er det stor forskjell i bildekvalitet og batteritid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Dette kommer litt an på hva slags datamaskin du har til å legge filmene inn på det eventuelle nettbrettet.

 

iPad er i mine øyne det beste alternativet når du skal ta i betraktning skjerm, batteritid og byggekvalitet. Men du må bruke iTunes for å overføre filene. 

 

Kjøper du et Androidbrett er det veldig varierende kvalitet. Noen av dem er rett og slett noe skikkelig dritt. men det kan være enklere å legge inn filmer. Hvis du bruker Windows PC. Bruker du Mac er det like greit å gå for iPad, for Androidbrett samarbeider ikke like godt med Mac som de gjør med Windows PC.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Ja, det må inn via iTunes. Jeg synes det er en positiv ting, men så har jeg brukt iTunes siden før iPhone og iPad dukket opp, så det har vel blitt en vane.

 

Jeg har ikke Windows PC selv, men jeg forestiller meg at den vil samarbeide bedre med et Androidbrett enn Macen min gjør.

 

Bare vær klar over at det er utrolig mye variasjon i Androidbrettene. Og jeg kan dessverre ikke anbefale noen for deg, da jeg selv aldri har funnet et jeg har vært fornøyd med. Har hatt Samsung, Nexus, Lenovo og flere, men aldri blitt helt fornøyd. Har alltid endt opp med en iPad igjen.

Lenke til kommentar

Ja, det må inn via iTunes. Jeg synes det er en positiv ting, men så har jeg brukt iTunes siden før iPhone og iPad dukket opp, så det har vel blitt en vane.

 

Jeg har ikke Windows PC selv, men jeg forestiller meg at den vil samarbeide bedre med et Androidbrett enn Macen min gjør.

 

Bare vær klar over at det er utrolig mye variasjon i Androidbrettene. Og jeg kan dessverre ikke anbefale noen for deg, da jeg selv aldri har funnet et jeg har vært fornøyd med. Har hatt Samsung, Nexus, Lenovo og flere, men aldri blitt helt fornøyd. Har alltid endt opp med en iPad igjen.

Ok :) men må ikke filene konverteres til ett spesielt format osv for å få lagt de inn i itunes?

Og hvilket program bruker du for å få spilt av filmer osv?

 

Jeg er ikke såå nøye på kvaliteten osv, bare nettbrettet er enkelt å bruke og har bra batteritid

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg bruker alle typer film på min iPad. iPaden kan jo ha appen VLC som kan spille av absolutt alle typer video.

 

Hvis man vil bruke den innebygde filmavspilleren må filmene være i mp4 format. SÅ det er mye greiere å bare bruke VLC(som er gratis) som spiller alt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Det går ikke an å legge til mer intern lagring, det er riktig. Men det finnes eksterne løsninger, som f.eks Leef iBridge som gir deg 16, 32 eller 64 GB mer lagring via ladeporten.

 

Ikke alle Androidbrett støtter minnekort heller, men de fleste gjør det. Husk bare på å ikke kjøpe et for billig minnekort, for da vil nettbrettet oppleves som veldig treigt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Okei :) hva lønner seg mest hvis jeg kjøper Ipad da, å kjøpe en med mye intern lagring eller en med ikke så mye og kjøpre en sånn Leef iBridge?

Hvor mye lagring trenger man vanligvis for å ha en del filmer og serier på den?

 

Du får egentlig plass til ganske mye på en 16 GB, men kanskje satse på en 32 GB for å være helt sikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dagens modell, iPad Air 2 finnes i 16, 64 og 128 GB. Dersom du skal ha med en del serier og filmer blir 16 GB fort altfor lite, så du bør gå for (minst) 64 GB.

Lenke til kommentar

Husk og å tenke på at de fleste Android-brettene (noen unntak) har 16:10 format, mens iPad har 4:3. Dvs når man ser film så blir det mer plass som går bort til svarte felt og mindre effektiv bruk av skjermen på ipad, da de fleste filmer og serier er i formatet 16:9.

 

Til nettsurfing er muligens 4:3 å foretrekke, men personlig synes 16:10 fungerer bra til dette og.

Lenke til kommentar

Husk og å tenke på at de fleste Android-brettene (noen unntak) har 16:10 format, mens iPad har 4:3. Dvs når man ser film så blir det mer plass som går bort til svarte felt og mindre effektiv bruk av skjermen på ipad, da de fleste filmer og serier er i formatet 16:9.

 

Til nettsurfing er muligens 4:3 å foretrekke, men personlig synes 16:10 fungerer bra til dette og.

Så på Android så ser man filmen over hele skjermen, men på ipad er det svart ramme rundt?

Lenke til kommentar

Jeg har både iPad og Android nettbrett og synes iPad er å foretrekke framfor Android for nettbrett. På telefonen foretrekker jeg Android. iTunes kan virke litt komplisert førster gangen når du skal overføre film og musikk, men det finnes masse Youtube videoer som viser deg hvordan du gjør det. Det er egentlig enkelt når du vet hvor du skal klikke, det er bare drag and drop.

 

Det skal sies at jeg foretrekker iPad pga mange forskjellige faktorer i helhet. Hvis film-visning har høyest prioritet tror jeg kanskje jeg ville gått for et Android nettbrett pga 16:9 format og støtte for minnekort.

 

Edit: Hvis du velger Android, pass på å ikke kjøpe de billigste kina merkene, der er det mye rart som fungerer dårlig. Samsung og Sony er ganske trygge valg.

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Ok, tror jeg går fra ett Samsung-brett eller noe da, siden det mest skal brukes til å se film og vanlig surfing på reise.

 

Men trenger man 4G? Det hadde jo vært kjekt og hatt både det og Wifi, men hvordan får man egentlig 4G på nettbrettene? Må man kjøpe ett eget abbonement og få simkort osv? Og betale en sum hver måned for å ha det? For da blir det jo ganske dyrt når man ikke bruker brettet så mye.. Men er jo kjipt og ikke kunne få nett overalt også.

 

Har Samsung nettbrettene bra batteritid? Var på Elkjøp i går og så at det var flere andre Lenovo brett osv som så bra ut, men disse hadde en sånn metall "støtte" for å få brettet til å stå og en tjukkere, "rund" ende liksom. Sikkert kjekt det, men også ganske upraktisk hvis du skal holde i brettet ser jeg for meg da.. Derfor jeg står mest mellom Samsung eller Ipad.

Lenke til kommentar

Ja, det går jo ann :) Så da trenger jeg strengt tatt ikke 4G på nettbrettet..

Det så jo bra ut det Asus brettet, men jeg har Sony telefon nå og savner litt den tilbake/home knappen som man har på Samsung og Iphone. Leste også at batteritiden på den var veldig dårlig, men det kan jo bare være en brukers erfaring..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...