Gå til innhold

Norsk barneskoleelev fikk støt – nå kaller Apple tilbake iPad- og Mac-ladere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La meg sitere Zork ordrett:

Poenget er at det eneste Appleproduktet man garantert eier om man ønsker å bytte denne laderen, er laderen.

Her ber altså Apple om serienummer på andre produkter som man ikke nødvendigvis eier, for å få lov å bytte det man har.

Det er fullstendig meningsløst.

Har man serienummeret til det produktet man eier som laderen fulgte med får man bytte ved at Apple sender ut en ny dings uten mer styr.

Har man et annet serienummer fra Apple og taster inn dette får man tydeligvis også et adapter. Fin ekstraservice til de som har mista originaldingsen og/eller vil lure til seg en plugg.

Har man ikke noe serienummer men bare en lader kan man ta kontakt med Apple, Eplehuset eller andre serviceverksted og bytte over disk uten noe mer styr.

Vil man ikke dra til Eplehuset kan man kontakte dem på mail eller Facebook og så sender de ut adapter.

Så det er ikke noen form for krav om serienummer utover at man må taste det inn om Apple skal sende en plugg i posten etter et par klikk på nettsiden. Det eneste jeg kan se som hadde vært enda enklere for brukerne her hadde vært om Apple laget en side der det sto "hvor mange plugger vil du ha?" og sendte ut helt uten noen form for verifisering.

Det som sies om at man må ha serienummer på noe man ikke eier for å få bytte er uansett ikke riktig.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Da har de ikke database og vil bare verifisere at du faktisk har kjøpt noe fra dem. Høres ut som en god og kundevennlig løsning for meg.

Jeg vet ikke om det virkelig er så viktig for deg å forsvare Apple eller du bare troller... om du faktisk gikk gjennom prosessen så fikk du med deg at du etterpå likefullt måtte logge inn med apple-id'en din.

Mao logget du inn på kontoen hvor apple har kontroll på alt du har kjøpt fra dem og dermed fremstår det å måtte gi et vilkårlig serienummer som enda mer meningsløst.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Mao logget du inn på kontoen hvor apple har kontroll på alt du har kjøpt fra dem og dermed fremstår det å måtte gi et vilkårlig serienummer som enda mer meningsløst.

Gitt at du aldri har handlet Apple-produkter andre steder enn Apple Store, ja.

Når et firma må gå ut med informasjon om tilbakekalling av produkter, så reagerer folk veldig forskjellig på informasjonen og metoden som er beskrevet for å få erstattet produktet. Noen blir redde og tror - gjerne helt uten grunn - at de har et livsfarlig produkt i huset, andre forstår ikke hvorfor de må oppgi informasjon om X for å få det erstatningsproduktet de har krav på, og stiller seg spørrende og motvillige til hele opplegget, gjerne på grensen til mistenksomhet.

Det er ingenting av det Apple har skrevet som tyder på at ladere kjøpt separat er berørt av denne saken.

Lenke til kommentar

Enda flere laderproblemer? Er vel ca ett år siden de hadde problemer med iphone laderne? Ser at min ipad lader er berørt, så må dra å bytte den.

Det var en hendelse i Norge i juni i fjor som vel "adresseres" av dette tilbakekallingsprogrammet.

(Ref. originalartikkelen i post #1)

Lenke til kommentar

Gitt at du aldri har handlet Apple-produkter andre steder enn Apple Store, ja.

Det er ingenting av det Apple har skrevet som tyder på at ladere kjøpt separat er berørt av denne saken.

Hvorvidt en har handlet apple-produkter andre steder har liten relevans for hva som diskuteres i innlegget du svarer på. Uavhengig av alt så er det fullstendig meningsløst å måtte oppgi et serienummer som ikke har noe med delen som skal byttes å gjøre.

Og jo, det er rimelig mye som tyder på at ladere kjøpt separat kan være berørt - ikke minst sitatet:

Laderne det gjelder ble solgt med Mac og enkelte iOS-enheter mellom 2003 og 2015, og de følger også med Apple World Travel Adapter Kit. 

som står i artikkelen vi debatterer under, eller: 

These wall plug adapters shipped from 2003 to 2015 with Mac and certain iOS devices, and were also included in the Apple World Travel Adapter Kit.

som det står på Apple sine sider om du stoler mer på de... 

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Enda flere laderproblemer? Er vel ca ett år siden de hadde problemer med iphone laderne? Ser at min ipad lader er berørt, så må dra å bytte den.

Det var en hendelse i Norge i juni i fjor som vel "adresseres" av dette tilbakekallingsprogrammet.

(Ref. originalartikkelen i post #1)

Hva har det med saken å gjøre? Det er jo tydelig det er et problem, ellers hadde de jo ikke tilbakekalt dem.

Lenke til kommentar

Serienummeret er et problem, i det at det er et helt unødvendig irritasjonsmoment. La oss si jeg drar på Eplehuset med strømadapteren min. Jeg får da beskjed om at fordi jeg ikke husker serienummeret på min MBA og ikke tok den med så de kunne sjekket det, får jeg ikke byttet strømadapterpluggen. Eller hvis jeg har to adaptere fordi jeg kjøpte én ekstra for å ha i reserve, kan jeg risikere å få beskjed om at de bare kan bytte den ene. Hvis jeg er medlem av en Apple-familie der alle i husholdningen har én eller flere enheter kan jeg fint bli nødt til å sjekke serienummeret på f.eks. 7 laptop/nettbrett, og så må ansatte på Eplehuset/Apple også kaste bort masse tid på å registrere hver enkelt av dem, fordi de står selvfølgelig på forskjellige navn.

Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt slik at man bare kan bytte inn gamle strømplugger direkte, uten masse papirarbeid og tull?

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Serienummeret er et problem, i det at det er et helt unødvendig irritasjonsmoment. La oss si jeg drar på Eplehuset med strømadapteren min. Jeg får da beskjed om at fordi jeg ikke husker serienummeret på min MBA og ikke tok den med så de kunne sjekket det, får jeg ikke byttet strømadapterpluggen. Eller hvis jeg har to adaptere fordi jeg kjøpte én ekstra for å ha i reserve, kan jeg risikere å få beskjed om at de bare kan bytte den ene. Hvis jeg er medlem av en Apple-familie der alle i husholdningen har én eller flere enheter kan jeg fint bli nødt til å sjekke serienummeret på f.eks. 7 laptop/nettbrett, og så må ansatte på Eplehuset/Apple også kaste bort masse tid på å registrere hver enkelt av dem, fordi de står selvfølgelig på forskjellige navn.

Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt slik at man bare kan bytte inn gamle strømplugger direkte, uten masse papirarbeid og tull?

Du kan bytte strømplugger direkte, bare å møte opp hos Eplehuset og bytte. Serienummer trengs kun om du vil bestille direkte i skjema på nettsiden til Apple og ikke vil kontakte support.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Serienummeret er et problem, i det at det er et helt unødvendig irritasjonsmoment.

Hvorfor gidder du å irritere deg over ikke-eksisterende problemer?

Det å taste inn serienummer er en av mange muligheter for innbytte - en løsning hvor du kjapt ordner alt på nettet og får tilsendt en ny en uten å sende inn din gamle.

Men det er jo akkurat slik det er! Serienummer-løsningen er bare en ekstraservice for at du skal kunne gjøre det kjapt og enkelt hvis du har serienummeret fortsatt.

Men hvis du drar til eplehuset, trenger du selvsagt ikke serienummeret, bare å ta med den gamle laderen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var innom Eplehuset for å bytte 2 stk i dag, og det var null problem - da det ble ledig i serviceskranken dobbeltsjekket han at begge var av typen som skulle byttes, gikk på bakrommet for å hente to nye og jeg var ute av butikken ett minutt etter at jeg hadde sagt hei.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig ødeleggende for diskusjonen og antakelsene å komme inn her med fakta.

Noe forvirret her - hvilken del av diskusjonen her blir påvirket av at de som er heldige nok til å bo i nærheten av ett av landets 21 Eplehus kan stikke innom der og få byttet denne laderen? 

Det meste av diskusjon her har da gått på de som ønsker å/må bruke online-mulighetene?

Endret av Zork
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...