Gå til innhold

bygger ITX - Fractal Design Core 500


Anbefalte innlegg

Har holdt på å shoppe deler på demo og salg helt siden black friday og begynner endelig å se slutten. 

Eneste jeg betalte fullpris på så langt er kabinettet. Alt er kjøpt fra komplett.

 

 

Mangler PSU og GPU+mindre ting som vifter og sånt.

Uansett foreløbig deler jeg har kjøpt:

 

Fractal Design Core 500 Mini-ITX Sort                   (650)

Intel Core i5-4690K                                          (1600)

ASUS Z97I-PLUS, Socket-1150 -Demo                  (1000)

Cooler M. Nepton 240M CPU Kjøler -Demo              (550)

Samsung SSD 850 EVO M.2 250GB                       (900)

HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB White-Demo       (690)

Samsung 850 EVO 250GB SSD                              (750)

Samsung 24" LED SyncMaster S24D390H-Demo       (1200)

----------------------------------------------------------------------

                                                                       7350 så langt.

 

Uansett, lurer på om noen har erfaring med å bygge i core 500.

 

Vet at denne  sier at om man har modulær PSU så bør den ikke være lengre enn 16cm. (ikke modulær psu 17cm). Det hvis man har et fullsized GPU(fyren i videoen har en 980).

Jeg hadde orginalt tenkt å kjøpe en EVGA 550/650w g2 PSU, denne er 16,5cm.

Alternativet er en Rm 550/650 i eller x(hørt at den vanlige RM serien ikke var like bra). Disse er vissnok 16cm. er åpen for forslag, jeg hadde orginalt lyst på en SFX PSU men jeg finner ikke noe bra utvalg av disse for "okey" priser i Norge.

 

Jeg har enda ikke egentlig best meg for GPU, men si om jeg vil ha en 980 ti/annet "verstingkort", er da 650w nødvendig for systemet mitt? Eller holder 550w? Jeg kommer jo til å overklokke CPUen før eller siden.(virker teit å ha brukt så mye penger på overclockbart utstyr/kjøling om jeg ikke gjør dette).

 

Jeg håper på å "futureproofe" systemet for å kunne ta alle grafikkort/(ink eventuelt en overklokkbar i7), ink de nye  som sikkert kommer, men jeg antar trenden er at grafikkkortenene bruker mindre W og ikke mer?

 

Et ekstra spørsmål er om noen har peiling på om det er mulig/praktisk å skifte bakvifta for å få plass til f.eks et hybrid kort med vannkjøler? 

 

Jeg har en plan om å ihvertfall se filmer på 4k, og i det minste kunne game på 1440p. Om ikke umiddelbart, så i fremtiden når lommeboka tillater dette.

 

Sorry for rotete post.

Endret av Blåbjørn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Graphics Card Power (W) 250 W

Recommended System Power (W)** 600W or greater

6-pin + 8-pin

 

Nå tar dette i utgangspunktet billig PSU, så det er nok lurt å ha litt mere hvis du skal overklokke for best levetid.

 

Selv om det kan tenkes 250 watt + 88 W = 338 watt. ca under spill. SSD disk og harddisk trekker nok ikke mye strøm samme med ram.

Så beregnet vi å ha litt ekstra 400 watt kanskje vil maskinen din trekke målt med EU strømmåler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mitt tips er custom length eller korte kabler til strømforsyning for luftgjennomstrømming og enklere bygging :)

 

RM serien til corsair støttes av flere selskaper temmelig snart som har slike løsninger.

takker og bukker. må google litt. antar disse kun er standard lengde? https://www.komplett.no/product/777839/datautstyr/casemods/stroemforsyning/corsair-individually-sleeved-cable-green#

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...