Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er melk ekkelt?


Janbanan123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si noe sikkert om melk er heldig eller uheldig for mennesker. Jeg gjorde en times research med googles vitenskaps-search funksjon (https://scholar.google.no/), og fant motsigende artikler hele veien igjennom. Det er BRED uenighet blant forskere og vitenskapsmenn om det kan være skadelig for deg eller ikke. Svært vanskelig å formulere en konklusjon før de fleste rapportene peker i en gitt retning.

 

Er melk ekkelt? Nei, ville ikke sagt det, melken i Norge er bra behandlet i forhold til f.eks. i Amerika, så en del av de antatte negative effektene blir forhindret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Mandelmelk har jeg aldri sett i butikken. Det må også være veldig lite bærekraftig med tanke på hvor mye mandler som skal til for å lage en liter melk. Tenk hvor mye korn/potet man kunne dyrket på samme område.

Med den tankegangen burde vi alle være vegeterianere, og fø opp kjøttdyr er enormt ressurskrevende, ressurser som heller kunne gitt oss mye mer dyrket korn/frø/grønnsaker osv.

 

Mandelmelk er også lett og lage selv forresten.

Lenke til kommentar

Med den tankegangen burde vi alle være vegeterianere, og fø opp kjøttdyr er enormt ressurskrevende, ressurser som heller kunne gitt oss mye mer dyrket korn/frø/grønnsaker osv.

 

Tja, man får nå ganske mye mer enn kun kjøtt fra en ku. Man kan vel enkelt tenke seg til et par bruksområder innenfor både mat, drikke og bruksvarer. For eksempel i såpe, insulin for diabetikere og lim. Listen av hva man bruker dyrene man slakter til er lang, og jeg tror ikke det til syvende å sist har så mye å si om jeg begynner på en lang liste her nå. Jeg sier ikke at mandler er ubrukelig til noe som helst annet enn å lage mandelmelk, for jeg elsker marsipankake, men nei. Vi bruker disse dyrene til laaaaaaaaangt mer enn å bare spise dem, så selv om vi hadde sluttet å spise dem ville det fortsatt vært et behov for å fø dem opp. Så å si at ressursene man bruker på dem kunne heller gitt oss mer dyrket korn er en sannhet med komplikasjoner. For ikke å snakke om hele den diskusjonen om kjøttspising, og om det er naturlig og/eller nødvendig. Men det trenger vi kanskje ikke ta opp igjen?

 

Insekter er forresten en veldig mye mer bærekraftig kilde til proteiner og næring enn "tradisjonelt sett" (for oss vestlige) vanlige kilder. Men det er jo ekkelt ...

Lenke til kommentar

Tja, man får nå ganske mye mer enn kun kjøtt fra en ku. Man kan vel enkelt tenke seg til et par bruksområder innenfor både mat, drikke og bruksvarer. For eksempel i såpe, insulin for diabetikere og lim. Listen av hva man bruker dyrene man slakter til er lang, og jeg tror ikke det til syvende å sist har så mye å si om jeg begynner på en lang liste her nå.Jeg sier ikke at mandler er ubrukelig til noe som helst annet enn å lage mandelmelk, for jeg elsker marsipankake, men nei. Vi bruker disse dyrene til laaaaaaaaangt mer enn å bare spise dem, så selv om vi hadde sluttet å spise dem ville det fortsatt vært et behov for å fø dem opp. Så å si at ressursene man bruker på dem kunne heller gitt oss mer dyrket korn er en sannhet med komplikasjoner. For ikke å snakke om hele den diskusjonen om kjøttspising, og om det er naturlig og/eller nødvendig. Men det trenger vi kanskje ikke ta opp igjen?

Insekter er forresten en veldig mye mer bærekraftig kilde til proteiner og næring enn "tradisjonelt sett" (for oss vestlige) vanlige kilder. Men det er jo ekkelt ...

 

Jeg er ikke kjent med annet enn at det er kun i harde såper at man bruker animalske produkter, i flytende såper bruker man vegetabilske oljer. Det er flytende såper som er vanligst nå til dags og de er til og med mer hygieniske når de kan oppbevares på flasker og tuber. Det finnes og vegetabilske harde såper, men da bruker man kokosnøtt- eller palmefett.

 

Insulin høstes ikke lenger fra store mengder innvoller, det lages i laboratorier ved bruk av bakterier eller gjær.

 

Jeg er ikke godt nok kjent med det utvalget av lim til at jeg kan si om det finnes fullverdige veganske alternativer til alle typer lim, men det finnes en del.

 

Man må ikke spise 76 kg rødt kjøtt (2013) i året per innbygger for å få nok animalske produkter til å lage lim og andre "må ha" produkter. Ikke får man proteinmangel heller. Selv om det er den nye innbilte folkesykdommen. Mange velger hvertfall å hive i seg proteindrikker og kyllingfilet i haugevis når de har løftet litt vekter eller jogget en times tid på gymmen.

 

Personlig syns jeg godt at det kunne vært bedre tilgjengelighet til alternative proteinkilder. Insekter er ganske vanskelig å få tak i kommersielt, men slettes ikke en ille å bruke i matlaging. Folk flest er veldig skjøre i vårt samfunn, ting blir fort ekle fordi de ikke er vandt med å se det.

Endret av Flying
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man må ikke spise 76 kg rødt kjøtt (2013) i året per innbygger for å få nok animalske produkter til å lage lim og andre "må ha" produkter. Ikke får man proteinmangel heller. Selv om det er den nye innbilte folkesykdommen. Mange velger hvertfall å hive i seg proteindrikker og kyllingfilet i haugevis når de har løftet litt vekter eller jogget en times tid på gymmen.

 

Jeg tror nok de fleste som trener og har nogenlunde godt peiling på det ikke "hiver" i seg 200-300ml (ca. 30g protein) proteindrikke fordi de tror at det er ytterst nødvendig. Så klart går det an å få i seg nok proteiner hvis man spiser riktig, men det er mye lettere med proteinpulver i en travel hverdag. Man får jo også mye mer ut av treningen jo fortere man får i seg næring.

Lenke til kommentar

 

Prøver å drikke så lite melk som mulig uansett. Voksne mennesker har ingen nytte av melk fremfor andre produkter med tilsvarende næringstoffer.

Men nå er næringstoffene i melk så hvorfor ikke få det inn med melk?

Selv drikker jeg flere glass hver dag.

 

Fordi det også fremmer betennelse i kroppen f.eks. Eller øker risikoen for kreft og tidligere død.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

http://www.funksjonellmedisin.no/anti-inflammatorisk-diett

 

"Mange som sliter med autoimmunitet og betennelsestilstander i kroppen har hatt god nytte av å spise på som kan være gunstig for å dempe betennelser. Prinsippene bak dette innebærer å unngå gluten (hvete, spelt, rug og bygg), melkeprodukter, sukker og høy glykemisk stivelse."

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

 

Man må ikke spise 76 kg rødt kjøtt (2013) i året per innbygger for å få nok animalske produkter til å lage lim og andre "må ha" produkter. Ikke får man proteinmangel heller. Selv om det er den nye innbilte folkesykdommen. Mange velger hvertfall å hive i seg proteindrikker og kyllingfilet i haugevis når de har løftet litt vekter eller jogget en times tid på gymmen.

 

Jeg tror nok de fleste som trener og har nogenlunde godt peiling på det ikke "hiver" i seg 200-300ml (ca. 30g protein) proteindrikke fordi de tror at det er ytterst nødvendig. Så klart går det an å få i seg nok proteiner hvis man spiser riktig, men det er mye lettere med proteinpulver i en travel hverdag. Man får jo også mye mer ut av treningen jo fortere man får i seg næring.

 

Tja, har de peiling? Er det lettere? Og får man mer ut av det? Jeg velger å linke til en artikkel hos forskning.no og et interessant innslag fra Forbrukerinspektørene på NRK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...