Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er melk ekkelt?


Janbanan123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De mengdene som tilsettes i melk er latterlig lave, og helsemyndighetenes annbefaling angående daglig dose d-vitamin er latterlig lave. Legemiddelindustrien er korrupt.

Etter å ha tatt dobbel dose d-vitamin i et par uker før jul ble jeg totalt svimeslått, og det har enda ikke gitt seg, så jeg synes det er bra at grensen er på 20 mikrogram.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Tror nok det er noe annet som har svimeslått deg Emancipate.

 

Jeg er oppe i 60 - 80 mg pr dag, altså hele 6 -8 ganger mer enn hva norske helsemyndigheter "annbefaler".. sliter med og få opp og holde verdiene oppe.

Lenke til kommentar

D-vitamin er jo ett fettløselig vitamin, så det er jo helt bortkastet uten fettet, med mindre de vil skryte av det på kartongen da :)

Hva mener du? Hvis du rører ut et fettløslig stoff i melk vil det løse seg i melkefettet opp til du når maksimal metning. Jeg vet ikke hva maks-konsentrasjonen av vit D i fett er, men jeg tviler på at naturlig melkefett allerede er helt mettet med det.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

 

D-vitamin er jo ett fettløselig vitamin, så det er jo helt bortkastet uten fettet, med mindre de vil skryte av det på kartongen da :)

 

Hva mener du? Hvis du rører ut et fettløslig stoff i melk vil det løse seg i melkefettet opp til du når maksimal metning. Jeg vet ikke hva maks-konsentrasjonen av vit D i fett er, men jeg tviler på at naturlig melkefett allerede er helt mettet med det.

Det vil si at det må fett til for at det skal tas opp i kroppen.

Lenke til kommentar

Det er veldig lite av enkeltvarer ein ha. Me må ha ein del næringsstoff, men enkeltvarer er ikkje så viktige at ein ikkje kan unngå dei. Noko som kanskje liknar på eit unntak er kjøt, der me får B12. Veganarar må difor ta det som tilskot.

Veldig enig i det første du sa, men dette med at kjøtt likner et unntak kan vel nyanseres litt: Det er bare fordi B12 produseres av mikrober som kua/dyret får i seg når den eter graset/annen føde. Moderne planteføde er gjerne så rein og steril at det ikke er nok av dette. Nå er jeg ikke kategorisk motstander av å innta animalske produkter, men det ser ut til at menneskekroppen er avhengig av å måtte innta animalske produkter. Nesten alle næringsstoffer kommer fra planter nederst i næringskjeden (med unntak av B12 som er et produkt mikrober lager), og mens reine kjøttetere har flere næringsstoffer de må få gjennom andre dyr (for eksempel omdanner de ikke betakaroten til vitamin A, så det må spise et dyr som gjør det) ser ikke dette ut til å gjelde mennesker. Vi er blant de mest fleksible når det gjelder mat, men hvor mye av hva som er sunt og ikke blir jo en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar

No har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men ville bare si at jeg har en gutt på 13år, som har slitt litt med vekten, og når vi gjorde tiltak, fikk vi beskjed av legen å kutte ut melk, da det er mye sukker i melken og melk er ikke noe man må ha.

Legen din har peiling. Lettmelk inneholder flere kalorier enn Cola.

 

Drikk vann, så sparer du penger, bidrar til mindre lidelse både for egen kropp og andre dyr.

Lenke til kommentar

 

No har ikke jeg lest gjennom hele tråden, men ville bare si at jeg har en gutt på 13år, som har slitt litt med vekten, og når vi gjorde tiltak, fikk vi beskjed av legen å kutte ut melk, da det er mye sukker i melken og melk er ikke noe man må ha.

Legen din har peiling. Lettmelk inneholder flere kalorier enn Cola.

 

Drikk vann, så sparer du penger, bidrar til mindre lidelse både for egen kropp og andre dyr.

 

Drikk vann sier du. Det gjelder ikke alle. Fx kan du ikke si det til en person med anorexia, eller til en med et høyt stoffskifte. Du kan godt si det til en person som er overvektig eller som har lett for å legge på seg.

Altså du kan ikke gå ut å gi et generelt råd om å drikke vann i stedet for melk på grunnlag av kalori-innhold. Mange mennesker trenger kaloriene og næringen i fx melk (eller ost, fløte, youghurt etc)

Men mange ville hatt godt av å drikke mere vann, det er det ingen tvil om. Men bare vann? Aldri. For som en sa tidligere i tråden, vann er farlig i for store mengder.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Herregud er jo ikke farlig og drikke kun vann! Det som er farlig er hvis man drikker så store mengder at man kan bli vannforgiftet, men det er jo ikke normalt. Mange som lever kun på vann.

Lenke til kommentar

Drikk vann sier du. Det gjelder ikke alle. Fx kan du ikke si det til en person med anorexia, eller til en med et høyt stoffskifte. Du kan godt si det til en person som er overvektig eller som har lett for å legge på seg.

Altså du kan ikke gå ut å gi et generelt råd om å drikke vann i stedet for melk på grunnlag av kalori-innhold. Mange mennesker trenger kaloriene og næringen i fx melk (eller ost, fløte, youghurt etc)

Men mange ville hatt godt av å drikke mere vann, det er det ingen tvil om. Men bare vann? Aldri. For som en sa tidligere i tråden, vann er farlig i for store mengder.

Jaha, det du sier er altså at i starten av livet så suger man melk av sin mor, og når dette opphører så TRENGER man å gå over til å suge på puppene til kua resten av livet? Er det ingenting med dette som skurrer for deg? Er du så indoktrinert at du ikke ser hvor absurd det er?
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

 

Herregud er jo ikke farlig og drikke kun vann! Det som er farlig er hvis man drikker så store mengder at man kan bli vannforgiftet, men det er jo ikke normalt. Mange som lever kun på vann.

Mange som lever på kun vann?

Hva slags liv er det?

Hva slags spørsmål er det? Hva man drikker gir forutsetninger om man lever et bra liv eller ikke?

Lenke til kommentar

 

 

Herregud er jo ikke farlig og drikke kun vann! Det som er farlig er hvis man drikker så store mengder at man kan bli vannforgiftet, men det er jo ikke normalt. Mange som lever kun på vann.

Mange som lever på kun vann?

Hva slags liv er det?

Hva slags spørsmål er det? Hva man drikker gir forutsetninger om man lever et bra liv eller ikke?

 

For meg ja.

 

Greit nok at noen ikke liker melk, eller ikke tåler melk, men la nå de av oss som elsker melk få lov til å drikke melk uten å bli uglesett.

 

Bedre å være død enn å bare drikke vann, mener nå jeg. Men det er meg.

Lenke til kommentar

 

 

Ingen andre dyr drikker andre arters melk, (bortsett hvis mennesket selv gir dem det), så hvorfor i gidde å drikke melk?

Og du ble utdannet biolog når?
 

 

Trenger man å være utdannet biolog?

Hvilke andre dyr gjør det i såfall? Meget mulig jeg har oversett de hittil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...