Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er melk ekkelt?


Janbanan123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Likevel, det er ikke skadelig å kjøpe kjøtt og korn i butikk.

 

Å drikke melk er ikke naturlig for andre enn nyfødte innen egen art!"

 

Hvor er sammenhengen mellom disse setningene? Du har ikke vist at kjøtt og korn er mer naturlig enn melk, og heller ikke begrunnet hvorfor det er viktig at ting er naturlig. Datamaskiner er neppe veldig naturlig, jeg er likevel storfornøyd. Du får heller beklage om jeg ikke bryr meg om din synsing om hva som er skadelig eller ikke.

Det er ingen sammenheng. Den første er svar på ditt spørsmål:" Er det naturlig å drepe dyr, slakte de, tilberede kjøttet og sende det til et kjøpesenter? Er det naturlig å plante frø, vente månedsvis til de har vokst nok, høste, renske, koke etc.?"

 

Å drikke melk er derimot ikke naturlig, selv om så store mengder konsumeres at en kunne tro det.  Jeg er ganske sikker på at å drikke kumelk er unaturlig, men tror i tillegg at det kan være farlig.

 

Hva data maskiner har med dette å gjøre forstår jeg ikke - så det er antagelig filosofisk ment - og da detter jeg av med en gang..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Du har allerede sagt at det ikke er naturlig å drikke melk, jeg spør hva som er naturlig. Er det naturlig å drepe dyr, slakte de, tilberede kjøttet og sende det til et kjøpesenter? Er det naturlig å plante frø, vente månedsvis til de har vokst nok, høste, renske, koke etc.?

 

Videre spør jeg hvorfor det er relevant om ting er naturlige eller ikke.

Om det er naturlig og spise kjøtt og ting som gror i jorda? Ja. Og det ser man eksempler på i hele dyreriket.

 

En kjøttspiser har ett fordøyelsesystem som er laget for og fordøye kjøtt. En plantespiser har ett fordøyelsesystem som er laget for og fordøye planter. En omnivor spiser og fordøyer både og. Men, ingen voksne dyr har ett fordøyelsesystem som er laget for og drikke/fordøye melk hele livet. For og fordøye/spalte melk er man avhengig av ett spesiell type enzym. Dette enzymet forsvinner etter barnestadiet, når man går over til annen kost, og fast føde. Unntaket er jo som kjent, en liten del av verdens befolkning som alikevel greier og innta melk. Man sier gjerne at det har oppstått en "mutasjon".

 

Relevansen er jo i om melk er bra for oss. Og om man kan se sammenhenger mellom og innta noe som man vanligvis ikke skal innta, og hvilken helseeffekter dette har.

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

Veldig interessant diskusjon når argumentene er basert på "tror" og "kanskje".

I mangel på bevis, kan jeg ikke annet enn tro og synse. Jeg har lett mye på internet og funnet lignende, men ingenting jeg kan henvise til her. Skulle gjerne ha gjort det, men vet at da dreier plutselig alt om troverdigheten til referansene.

 

Jeg kommer tilbake når f.eks Harward medical eller The Lancet tar opp tema.

Lenke til kommentar

Det er ingen sammenheng. Den første er svar på ditt spørsmål:" Er det naturlig å drepe dyr, slakte de, tilberede kjøttet og sende det til et kjøpesenter? Er det naturlig å plante frø, vente månedsvis til de har vokst nok, høste, renske, koke etc.?"

 

Å drikke melk er derimot ikke naturlig, selv om så store mengder konsumeres at en kunne tro det.  Jeg er ganske sikker på at å drikke kumelk er unaturlig, men tror i tillegg at det kan være farlig.

 

Hva data maskiner har med dette å gjøre forstår jeg ikke - så det er antagelig filosofisk ment - og da detter jeg av med en gang..

Hvordan er det et svar på mitt spørsmål? Jeg spurte om det var naturlig, ikke om det er skadelig. Du svarer med en påstand om at det ikke er skadelig, hvor er relevansen? Om du mener det er naturlig fordi det ikke er skadelig, så må du vise at melk er skadelig.

Lenke til kommentar

Om det er naturlig og spise kjøtt og ting som gror i jorda? Ja. Og det ser man eksempler på i hele dyreriket.

 

En kjøttspiser har ett fordøyelsesystem som er laget for og fordøye kjøtt. En plantespiser har ett fordøyelsesystem som er laget for og fordøye planter. En omnivor spiser og fordøyer både og. Men, ingen voksne dyr har ett fordøyelsesystem som er laget for og drikke/fordøye melk hele livet. For og fordøye/spalte melk er man avhengig av ett spesiell type enzym. Dette enzymet forsvinner etter barnestadiet, når man går over til annen kost, og fast føde. Unntaket er jo som kjent, en liten del av verdens befolkning som alikevel greier og innta melk. Man sier gjerne at det har oppstått en "mutasjon".

 

Relevansen er jo i om melk er bra for oss. Og om man kan se sammenhenger mellom og innta noe som man vanligvis ikke skal innta, og hvilken helseeffekter dette har.

Kan du finne et eksempel fra dyreriket, bortsett fra mennesker, som tilbereder mat slik vi gjør? Middagen min bestod av 1) pasta, 2) kjøttdeig, 3) tomater, 4) diverse grønnsaker og 5) diverse krydder. Jeg kjenner ikke til noen andre dyrearter som slakter dyr slik vi gjør det, tilbereder ved hjelp av varme etc. Kornåkre er veldig uvanlig, svært få dyrearter gror krydder på balkongen.

 

Relevansen er bare om det er bra for oss om du konkluderer med at ting som ikke er naturlig ikke er bra for oss, og at ting som er naturlig er bra for oss. Jeg kan ikke se hvordan du kan konkludere slik.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I mangel på bevis, kan jeg ikke annet enn tro og synse. Jeg har lett mye på internet og funnet lignende, men ingenting jeg kan henvise til her. Skulle gjerne ha gjort det, men vet at da dreier plutselig alt om troverdigheten til referansene.

 

Hvis du vet at det ikke finnes bevis for det du påstår, hvorfor fortsetter du å tro på det?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Eh okei. Mener jeg har forklart min mening om melk, og hva jeg mener med unaturlig, på en enkel måte. Det når visst alikevel ikke fram til deg, så da legger jeg akkurat den ballen død. Det og diskutere middagen din og om en kenguru kan lage 4-retters middag faller helt utav tema for min del..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

 

I mangel på bevis, kan jeg ikke annet enn tro og synse. Jeg har lett mye på internet og funnet lignende, men ingenting jeg kan henvise til her. Skulle gjerne ha gjort det, men vet at da dreier plutselig alt om troverdigheten til referansene.

Hvis du vet at det ikke finnes bevis for det du påstår, hvorfor fortsetter du å tro på det?

Hva kan man regne som bevis? Det er gjort en hel rekke studier som konkluderer og viser til en klar sammenheng mellom inntak av melk og sykdom. For en hel del er jo dette nok til og ta forhåndsregler og hva er galt med det?

Lenke til kommentar

"Det er ikke naturlig at mennesker drikker melk fra dyr".

La oss si at det er unaturlig, hva er det som gjør at det er relevant for om man ikke bør drikke det/om det er ekkelt/om det er skadelig?

Utover det så savner denne tråden et Atlanterhav av kilder, den fremtstår som en ren konspirasjonstråd p.t.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan kan noen her sitat melk er negativt for skjelettet?

Jeg har iallefall hørt det motsatte, og når jeg var innlagt på avdeling fornspiseforstyrrelser fikk vi servert ett glass melk hver dag, og de kostplanene er jo laget av ernæringsfysiologer..

I forhold til volum inneholder melk veldig mye energi og næringstoffer og er derfor en veldig effektiv måte å få næring inn i en kropp som er rammet av under- eller feilernæring.

 

 

 

I dag er sannheten kommet fram og beinskjørhet er mest prevalent i land der det drikkes mye melk.

Er det ein korrelasjon eller kausalitet?

 

Korrelasjonsundersøkelser. Det trenger ikke å være en årsakssammenheng.

 

Årsaker som vi vet om

* Gener

* Lite d-vitamin

* Fysisk inaktivitet

* Lavt antall barn fødes per kvinne (graviditet styrker skjelettet)

* Høy levealder

* Sekundær osteoporose (osteoporose som skyldes bivirkninger av medisiner, sykdommer som anoreksi, etc)

 

Trenger man egentlig putte inn melk når man har så mange dokumenterte årsaker?

 

Men dere som ikke drikker melk, hva er det dere erstatter det med? Det nytter ikke å si "ikke drikk det" uten å ha noen erstatning.

 

 

Jeg drikker ytterst sjeldent melk. Melk er helt unødvendig i kostholdet mitt. Det inneholder for mye fett og kalorier i forhold til hvor mye det metter. Å drikke et glass melk betyr at jeg må spise mindre mat, mat er mye mer spennende å innta enn flytende væske. Dessuten fordøyer kroppen min melkeproteiner dårlig.

 

 

 

Vann, Fun light med stevia, kaffe og noen ganger te.

Mmm, havregryn med fun light med stevia hørtes deeeilig ut.

 

Ingen av disse inneholder næringsstoffene til melk, de har heller ikke samme bruksområder, og er dermed ikke en erstatning for melk.

Du spurte da virkelig hva man drakk i stedet for melk? Kjører du havregryn med melk i en blender for å kunne drikke det eller noe slik?

Hvis du tenker på grøt så bruker jeg vann i min havregrøt. Jeg syns tilbehør slik som peanøttsmør og dadler er mer spennende enn melk, da får jeg masse smak, konsistens, fett, kalorier og andre nyttige stoffer.

 

 

 

Hva er det du mener skal erstattes?
Smaken, B12 og lysin.

 

Smaken er som baken, og akkurat smaken av babynæring fra storfeets jur kan ikke gjennskapes på en økonomisk måte. Heldigvis er det slik at mennesket har evnen til å like forskjellige smaker, de må kanskje smakes 10  - 20 ganger (hvertfall hos barn, men min erfaring er at voksne akksepterer nye smaker mye raskere - uten at jeg har sett noen forskningsresultater på det siste) før man kan si at man liker dem, men det er ikke uvanlig at man ikke lenger liker den slimete og alt for søte klissesmaken av f.eks. kakao laget av kumelk etter å ha blitt tilvendt kakao på f.eks. soyamelk.

B12 er helt uproblematisk med mindre du er veganer eller syk. Det får du nemlig i egg, sjømat, rødt kjøtt og lever. Lysin er så vanlig at man ikke trenger å tenke på det.

 

Men jeg har ingenting imot de som velger å drikke melk og alle skal selvfølgelig får lov til å gjøre akkurat som de vil, så lenge det er lovlig.

Endret av Flying
Lenke til kommentar

Evolusjonsmessig er nok evnen til å drikke melk også som voksen en absolutt fordel, enten det er sunt eller ikke. Jeg trur neppe at melk er kritisk nødvendig for et sunt kosthold, og heller ikke livsfarlige i moderate mengder (men hva som er en moderat mengde er ikke alltid så lett å fastslå). Flytende kalorier generelt er ikke heldige for folk som sliter med overvekt, og meieriprodukter i fast form er ikke akkurat kalorifattige de heller (ost er f.eks. en omtrentlig 50-50-blanding av fett og protein). Nå viser jeg ikke til noen empiri på området (selv om jeg personlig har lest empirisk evidens for dette og er hellig overbevist om at den finnes), så ta for all del ikke det jeg sier for god fisk, men søk sjøl opp objektiv informasjon (eller så objektiv som mulig) om emnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I mangel på bevis, kan jeg ikke annet enn tro og synse. Jeg har lett mye på internet og funnet lignende, men ingenting jeg kan henvise til her. Skulle gjerne ha gjort det, men vet at da dreier plutselig alt om troverdigheten til referansene.

 

Hvis du vet at det ikke finnes bevis for det du påstår, hvorfor fortsetter du å tro på det?

 

 

Fordi jeg selv bestemmer mine egne kriterier for sannsynlighet. Dersom jeg er i tvil om det samme gjelder for andre, begrenser jeg meg til å synse.

"Det er ikke naturlig at mennesker drikker melk fra dyr".

 

La oss si at det er unaturlig, hva er det som gjør at det er relevant for om man ikke bør drikke det/om det er ekkelt/om det er skadelig?

 

Utover det så savner denne tråden et Atlanterhav av kilder, den fremtstår som en ren konspirasjonstråd p.t.

Uten å kunne dokumentere, så synes det å være en sammenheng mellom fett i melk og hjerte-kar sykdom. Det er i hvert fall en grunn til at produsentene tilbyr  lett, ekstra lett og skumma utgaver. 

Lenke til kommentar

Eg har aldri sett eller høyrt om folk som er so militant negative til mjølk før eg såg denne tråden. Trur eg får byte ut mjølka med alkohol, snop, nugatti eller andre fullstendig naturlege produkt slik at eg kan leve like naturleg som det dyra gjer.

Nordmenn er i stor grad hjernevasket av myndighetene når det gjelder landbruksvarer. Særlig viser dette seg ved den absurde melke-kulturen her til lands.

 

Jeg vil driste meg til å dra det så langt som å si at de som hemningsløst drikker melk må lide av et særdeles sjelelig svik. Prøv å løfte blikket ditt litt, se på alle de kuene som står i en bås med en maskin tilkoblet puppene som suger ut så mye melk som mulig. Tenk deg litt om neste gang du sipper av et glass med hvit melk, at dette er egentlig beregnet på små kalver. Det er så fucked up at det ee vanskelig å beskrive.

 

Jeg er sikker på at hadde staten fortalt melkedrankere at de skulle drikke brystmelk av mammaen sin til de fylte 40 år, så hadde de gjort det også. Det er jo så sunt må vite.

Endret av coffeee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...