Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er melk ekkelt?


Janbanan123

Anbefalte innlegg

Hva skal man drikke da? Alt er jo "farlig" unntatt vann.

 

Vann er kjempefarlig i veldig store mengder. Drikker du for mye vann uten å kompensere med salt f.eks så lekker vannet gjennom blodbarrieren i hjernen og dreper deg. Heldigvis er det bare sykdomstilstander og ecstacy og enkelte andre ting som gjør at folk drikker for mye vann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men dere som ikke drikker melk, hva er det dere erstatter det med? Det nytter ikke å si "ikke drikk det" uten å ha noen erstatning.

 

Hva er det du mener skal erstattes? Mennesker og andre dyr har levd i millioner av år uten melk. Kalsium er et mineral som finnes i jorda. Det kommer ikke ifra kyr. Maten til kyr tilsettes kalsium og mye annet rart.

 

Jeg gjør det veldig enkelt: Jeg tar en blodprøve hvert 1-2 år også supplementerer jeg det som er lavt. Kalsiumnivåene mine er faktisk høye, og jeg bruker da ingen meieriprodukter. Ei heller tar jeg noe kalsiumtilskudd.

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar
Smak/funksjon fåes i mange andre forskjellige typer.

Bare si meg hva så skal jeg bytte til det. Definitivt ikke havremelk, soyamelk, eller rismelk, som er det de har på dagligvare. Kokosmelk kan brukes i noen få typer matlaging.

 

Havregryn med ___x___ som inneholder lysin og smaker som melk? Bring it on.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

 

I dag er sannheten kommet fram og beinskjørhet er mest prevalent i land der det drikkes mye melk.

Er det ein korrelasjon eller kausalitet?

 

Korrelasjonsundersøkelser. Det trenger ikke å være en årsakssammenheng.

 

Årsaker som vi vet om

* Gener

* Lite d-vitamin

* Fysisk inaktivitet

* Lavt antall barn fødes per kvinne (graviditet styrker skjelettet)

* Høy levealder

* Sekundær osteoporose (osteoporose som skyldes bivirkninger av medisiner, sykdommer som anoreksi, etc)

 

Trenger man egentlig putte inn melk når man har så mange dokumenterte årsaker?

 

Men dere som ikke drikker melk, hva er det dere erstatter det med? Det nytter ikke å si "ikke drikk det" uten å ha noen erstatning.

 

 

 

jeg like soyamelk, jeg pleier å kjøpe den soya sjokolade melken.

Lenke til kommentar

 

 

Smak/funksjon fåes i mange andre forskjellige typer.

Bare si meg hva så skal jeg bytte til det. Definitivt ikke havremelk, soyamelk, eller rismelk, som er det de har på dagligvare. Kokosmelk kan brukes i noen få typer matlaging.

 

Havregryn med ___x___ som inneholder lysin og smaker som melk? Bring it on.

 

 

Gir ikke havregryn praktisk talt samme blodsukkerstigning som rent sukker?

Lenke til kommentar

 

Hva er det du mener skal erstattes?
Smaken, B12 og lysin.

 

 

B12 får du f.eks ved å supplementere med en boks Red Bull iblant, lysin finnes i kjøtt, bønner og linser. At melk ikke er essensielt å få i seg burde være åpenbart all den tid kun en liten del av jordens befolkning er laktosetolerante.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at melk er essensielt å få i seg, men at det ikke kan erstattes i forhold til kombinasjonen av næringsinnhold og bruksområder (du hoppet over ordet "og"). Hverken Red Bull, kjøtt, bønner eller linser kan erstatte melk der melk brukes. Jeg må legge om kostholdet veldig fundamentalt for å unngå melk, og det ser jeg ingen grunn til ettersom det ikke er bevist at det er skadelig.

 

Størstedelen av jordens befolkning spiser det de har. I Norge har vi et valg. Jeg ser ikke noen grunn til å ikke spise det jeg liker når det gir meg næringsstoffene jeg trenger. Jeg liker ikke bønner og linser.

 

Tian Sørhaug: Når vi har råd til å ha det godt, hvorfor skal vi ha det jævlig da?

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke masai-folket som lever på en diett som hovedsakelig består av geiteblod og geitemelk?

 

Jeg syns det er synd å skremme folk fra å drikke melk, spise bananer, karbohydrater etc. etc.

 

Maten er en viktig ingrediens for å kunne ha et godt liv. Maten er noe av det som gir livet mening.

 

"Pussen" i melk er et konstruert begrep, uten rot i vitenskapen. Mat er mat.

Lenke til kommentar

Du har allerede sagt at det ikke er naturlig å drikke melk, jeg spør hva som er naturlig. Er det naturlig å drepe dyr, slakte de, tilberede kjøttet og sende det til et kjøpesenter? Er det naturlig å plante frø, vente månedsvis til de har vokst nok, høste, renske, koke etc.?

 

Videre spør jeg hvorfor det er relevant om ting er naturlige eller ikke.

Lenke til kommentar

Du har allerede sagt at det ikke er naturlig å drikke melk, jeg spør hva som er naturlig. Er det naturlig å drepe dyr, slakte de, tilberede kjøttet og sende det til et kjøpesenter? Er det naturlig å plante frø, vente månedsvis til de har vokst nok, høste, renske, koke etc.?

 

Videre spør jeg hvorfor det er relevant om ting er naturlige eller ikke.

Nei, det er ikke naturlig, men landbrukssubsidier og mangel på jegere gjør det nødvendig. Derimot er det å vente på modning nødvendig, og derfor naturlig inne planteriket.

 

Likevel, det er ikke skadelig å kjøpe kjøtt og korn i butikk.

 

Å drikke melk er ikke naturlig for andre enn nyfødte innen egen art!

 

Jeg synser vilt og venerisk, tar dette rett ut fra luften og hevder: "Innen 10 år erklæres melk, fra andre arter, like skadelig som tobakk for voksne mennesker".  

 
Lenke til kommentar

"Likevel, det er ikke skadelig å kjøpe kjøtt og korn i butikk.

 

Å drikke melk er ikke naturlig for andre enn nyfødte innen egen art!"

 

Hvor er sammenhengen mellom disse setningene? Du har ikke vist at kjøtt og korn er mer naturlig enn melk, og heller ikke begrunnet hvorfor det er viktig at ting er naturlig. Datamaskiner er neppe veldig naturlig, jeg er likevel storfornøyd. Du får heller beklage om jeg ikke bryr meg om din synsing om hva som er skadelig eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...