Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er melk ekkelt?


Janbanan123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis kroppen vår er laget for å prosessere melk, så er det da like naturlig aom noe annet. At det er folkegrupper som ikke har gener til å takle det like bra endrer heller ikke på dette.

 

Og det er ganske så mange ting vi mennesker gjør som er forskjellig ellers fra dyreverdenen. En del kan og vil nok være grunn til vår suksess. Så det er nok heller dyra som burde "lære" seg å dra nytte av andre dyr. Og der er vi ikke alene. Det er mange dyr som drar nytte av mennesket, bare på annet vis. :)

 

Og av andre dyr for den saks skyld.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

At noe er naturlig er verken garanti for at det er sunt eller usunt. En kan kanskje rasjonelt hevde at mennesket på grunn av evolusjon er best tilpassa å spise enkelte ting mer enn andre. Problemet er at det er vanskelig å få et komplett bilde av absolutt alle mennesker som noen gang har levd. Det som virker noenlunde sikkert er at meieriprodukter kun har vært viktig for europeere de siste 10 000 år, en relativt kort tid. Funksjonen til melk er i hovedsak den samme uavhengig av art: Å gi dyret akkurat den sammensetninga av næringsstoffer det trenger for å fungere og vokse i den farta det skal. For å vokse er det viktig å tilføre nok kalorier, og kalver vokser jævlig mye fortere enn mennesker. Det virker altså som en veldig god idé for å sikre overlevelsen å drikke melk, men for mange folk er nok (hel)melk mange kalorier de sikkert ikke trenger.

 

De beste indikatorene på hva som er sunt og ikke er nok likevel kontrollerte eksperimenter på mennesker, eventuelt andre studier med et fornuftig design. Jeg skulle gjerne tråla direkte etter gode studier for å vurdere dette direkte, men det har jeg ikke tid til, og dessverre krever mange av disse nettstedene til tidsskrifter penger for å få lest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men en ting er sikkert, melk er altfor billig. At det koster mindre enn brus, juice, ja til og med mindre enn vann, det er en skam. Og at en stor del av melkekyrne står inne hele året, er ikke bra. (selv om jeg kanskje syns mere synd på hjemløse katter som går ute hele året..)

Jeg syns 30 kroner literen hadde vært passende. Og det selv om jeg drikker en liter om dagen ca.

 

edit. hjernen er alene i natten, men heldigvis er det melk i kjøleskapet.

Endret av dis
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

1. Ja, melk er ekkelt. Og ja, melk inneholder både puss, blod, immunmateriale, proteiner, kolesterol og mye annet rart som ikke er bra for menneskers helse.

 

2. Nei du får ikke blåsyreforgiftning av cyanocobalamin.

3. Nei, du trenger ikke drikke melk for å få i deg B12.

4. Evolusjon har å gjøre med tilpasning og overlevelse. Den lureste og mest hensiktsmessige tilpasningen vi kunne gjøre som art per i dag er å kutte ut det aller meste av den animalien vi spiser.

Lenke til kommentar

1a) Ekkelt er en helt personlig ting. Hvis jeg synes planter som har fått naturgjødsel er ekkelt, så betyr det ... akkurat ingenting.

1b) Ja, det er små mengder av dette - mer i enkelte andre land enn Norge. Nei, det er ikke farlig - fordøyelsessystemet er effektivt på å uskadeliggjøre smittestoffer; kolesterol i kosten har vist seg å ha liten sammenheng med kolesterol i blodet, og jeg skjønner ikke helt hvorfor du lister opp proteiner som om det var et problem.

2) Sant nok, det er ufarlig i riktige mengder.

3) Neida, det finnes andre løsninger (det kan være litt tiltak om du er veganer, men det blir et annet problem)

4) Miljøvernmessig hadde ikke skadet. Helsemessig er det alt for unyansert.

Endret av Djn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...