Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er melk ekkelt?


Janbanan123

Anbefalte innlegg

 

 

Man må ikke spise 76 kg rødt kjøtt (2013) i året per innbygger for å få nok animalske produkter til å lage lim og andre "må ha" produkter. Ikke får man proteinmangel heller. Selv om det er den nye innbilte folkesykdommen. Mange velger hvertfall å hive i seg proteindrikker og kyllingfilet i haugevis når de har løftet litt vekter eller jogget en times tid på gymmen.

Jeg tror nok de fleste som trener og har nogenlunde godt peiling på det ikke "hiver" i seg 200-300ml (ca. 30g protein) proteindrikke fordi de tror at det er ytterst nødvendig. Så klart går det an å få i seg nok proteiner hvis man spiser riktig, men det er mye lettere med proteinpulver i en travel hverdag. Man får jo også mye mer ut av treningen jo fortere man får i seg næring.

Tja, har de peiling? Er det lettere? Og får man mer ut av det? Jeg velger å linke til en artikkel hos forskning.no og et interessant innslag fra Forbrukerinspektørene på NRK.
Sier ikke at proteinpulver er noe magisk altså. Synes ikke at den artikkelen der var veldig utfyllende eller fullstendig.

Man får nok ikke større muskler av proteinpulver, det er det bare treningen som kan gjøre, men det handler om restitusjon. Trener man flere ganger i uka så kan det hjelpe.

Tung styrketrening altså, tunge vekter med få repetisjoner.

 

Sikkert mange som fint hadde klart seg uten, men for meg fungerer det bra som et slags mellommåltid etter treningen da jeg ikke alltid har mulighet til å få i meg ordentlig mat før etter flere timer. I tillegg så smaker det jævla godt :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger man å være utdannet biolog?

Hvilke andre dyr gjør det i såfall? Meget mulig jeg har oversett de hittil :)

Hvis ikke man er utdannet biolog så kan man si masse tull om naturen i ren ignoranse.

 

Jeg tenkte på katter som melker fugler og lignende. Så har du maur da, som melker lus, men ikke i definisjonen om melk må være fra pattedyr.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Forsker ved Harvard slår alarm om farlige mengder hormoner i melk

 

Melk og melkeprodukter som ost og youghurt viser seg å være fulle av østrogener fra gravide kuer og linkes nå til hormonrelaterte krefttyper som bryst-, prostata-, og testikkelkreft.

 

Linken mellom kreft og hormoner, og da spesielt østrogen, har vært en store bekymring bland forskere over lengre tid.

 

Melkeprodukter er i tillegg meget syre- og slimdannende som kan vanskeliggjøre både fordøyelse og næringsopptak og føre til flere generelle helseplager over tid.

 

http://blogg.super-nature.no/forsker-ved-harvard-slar-alarm-om-farlige-mengder-hormoner-i-melk

 

 

 

 

http://fredheim.org/2014/04/igf-1-og-kreft/

 

IGF-1s rolle i kreftforskning har vakt stor interesse, og det foreligger en mengde data som viser at høye IGF-1 verdier gir økt risiko for kreft. Hva er årsaken til det og hva påvirker IGF hos mennesker?

 

IGF- 1 er et veksthormon som ligner på insulin – heretter kalt IGF. Med veksthormon menes et stoff som stimulerer cellevekst i kroppen. Når du er barn og skal vokse og utvikle deg, er dette hormonet veldig viktig. I tilfeller der IGF ikke virker som det skal i barndommen, stanser veksten og barnet utvikler dvergisme. Men i voksen alder skal vi ikke vokse, og trenger derfor ikke dette hormonet lenger på samme måte som da vi var barn. Høye IGF verdier kan tvert i mot får negative konsekvenser. Siden det er et veksthormon som stimulerer cellevekst, betyr dette at også kreftceller og svulster stimuleres til vekst.

 

Melk- og meieriprodukter forbindes med større risiko for ulike krefttyper – særlig kreft i forplantningsorganene. Man har spesielt sett klare sammenhenger mellom melkeprodukter og bryst- og prostatakreft. Denne sammenhengen mener man blant annet skyldes økningen av IGF. Melk stimulerer kraftig IGF faktoren, siden melk i utgangspunktet er noe som skal gi vekst.

 

Forskere er overbevist om at høyt IGF-1 nivå øker risiko for kreft, særlig bryst-og prostatakreft.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ofte er jo det to temaer som henger nært sammen! Men ja vi snakker selvsakt om hva som er bra for kroppen, men man kan jo også snakke om det er naturlig for oss. Nei det er ikke bra, nei det er heller ikke naturlig. Hva er det dere ikke skjønner med det??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...