Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ta R2 uten R1?

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Det er lenge siden jeg gikk på vgs nå, men jeg hadde såkalt S-matte og programfag innenfor samfunnsfag, språk og økonomi. Nå lurer jeg litt på om jeg skal begynne med studier innen realfag som krever mer realfag enn hva jeg har på vitnemålet mitt fra før. Planen er å ta en privatisteksamen denne våren og så forhåpentligvis begynne med studier til høsten. Siden jeg har for lite tid til å kunne ta to realfag på ett halvår (driver med studier ved siden av), tenkte jeg at jeg skulle ta R2.

Jeg har altså hatt S1 og S2 fra før, men med litt rustne karakterer må jeg innrømme. Har uansett forstått det slik at S1+S2 dekker R1, så jeg skulle i teorien ikke trenge å ta opp R1 også. Lurer likevel på om dette er et håpløst prosjekt? Klarer jeg å ta R2 på et halvt år ved siden av studier uten å ha hatt R1? Må vite at jeg ikke har altfor mye tid til å jobbe med matten ved siden av alt det andre jeg driver med, men nå er vel målet først og fremst å få karakter. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tatt fysikk 1 og R1 som privatist, og det stemmer nok gankse bra at S1 + S2 dekker R1 pluss/minus noe. Jeg tror nok at det skal gå bra. Kanskje ikke "veldig bra", men med en del jobbing så får du det helt sikkert til. Jeg hadde kun P matte da jeg tok R1, og jeg må si det gikk litt seigt i starten, ettersom jeg ikke hadde 1T som R1 bygger på. 

Mitt beste råd til deg, last ned masse tidligere eksamensoppgaver herfra: http://matematikk.net/side/Eksamensoppgaver

Det som kostet meg ALT for mye tid og krefter var det å prøve å gå igjennom hele boka kapittel for kapittel. Hvis du kikker på tidligere eksamensoppgaver, vil du se at eksamnene alltid omfatter samme problemstillinger på de samme punktene. Det vil si at du helt sikkert vil få mye flere oppgaver fra ett bestemt kapittel enn fra et annet kapittel. For eksempel; dersom hver eksamen inneholder 4 oppgaver fra kapittel 3, og kun èn oppgave fra kapittel 7 så vil det falle seg veldig naturlig å prioritere alt innenfor kapittel 3 og heller kanskje bare droppe hele kapittel 7 (på grunn av at du kun har 6 mnd å lære et helt semester med realfagsmatte)

En liten edit; S1 og S2 gir også samme kompetanse på vitnemålet som R1 dersom du ikke var klar over det. Så du trenger altså ikke ta R1 i tillegg for å komme inn på studier som krever spesiell studiekompetanse med fysikk 1, R1 og R2

Endret av TLande
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har tatt fysikk 1 og R1 som privatist, og det stemmer nok gankse bra at S1 + S2 dekker R1 pluss/minus noe. Jeg tror nok at det skal gå bra. Kanskje ikke "veldig bra", men med en del jobbing så får du det helt sikkert til. Jeg hadde kun P matte da jeg tok R1, og jeg må si det gikk litt seigt i starten, ettersom jeg ikke hadde 1T som R1 bygger på. 

Mitt beste råd til deg, last ned masse tidligere eksamensoppgaver herfra: http://matematikk.net/side/Eksamensoppgaver

Det som kostet meg ALT for mye tid og krefter var det å prøve å gå igjennom hele boka kapittel for kapittel. Hvis du kikker på tidligere eksamensoppgaver, vil du se at eksamnene alltid omfatter samme problemstillinger på de samme punktene. Det vil si at du helt sikkert vil få mye flere oppgaver fra ett bestemt kapittel enn fra et annet kapittel. For eksempel; dersom hver eksamen inneholder 4 oppgaver fra kapittel 3, og kun èn oppgave fra kapittel 7 så vil det falle seg veldig naturlig å prioritere alt innenfor kapittel 3 enn 7.

Takk for raskt og opplysende svar! :)

Da tror jeg at jeg skal stole på at S1+S2 danner et greit nok grunnlag foreløpig, så får jeg heller lese meg opp på ting som jeg sliter med fra tidligere pensum.

Ja, jeg er redd det kommer til å gå ganske seigt i starten for meg også. Har ikke rørt mye tall de siste årene, i hvert fall ikke som i en skolesetting. Uansett er det godt å høre at du tror det lar seg gjøre. Kan jeg spørre deg et annet spørsmål forresten, tok du de fagene du nevner uten å få undervisning? Hvordan opplevde du det i så fall?

Gode poenger du har om prioritering av kapitler. Skal absolutt undersøke tidligere eksamensoppgaver nøye hvis jeg begir meg ut på dette her, da prioritering nok kommer til å bli essensielt for å få dette gjort.

Endret av Aspirin
Lenke til kommentar

Svaret på om jeg fikk undervisning må nesten være både ja og nei. Jeg betalte 30 000kr for å få et halvår med undervisning på akademiet privatistskole i drammen. Vi hadde to timer undervisning i uka, noe som er utrolig lite, og derfor ble også tempoet på timene utrolig høyt. Jeg hadde ikke sjans til å holde følge, og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke lærte noenting i de timene... Eneste de timene var godt for var kanskje det å opprettholde en slags rutine :hmm:

Lenke til kommentar

Svaret på om jeg fikk undervisning må nesten være både ja og nei. Jeg betalte 30 000kr for å få et halvår med undervisning på akademiet privatistskole i drammen. Vi hadde to timer undervisning i uka, noe som er utrolig lite, og derfor ble også tempoet på timene utrolig høyt. Jeg hadde ikke sjans til å holde følge, og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke lærte noenting i de timene... Eneste de timene var godt for var kanskje det å opprettholde en slags rutine :hmm:

Skjønner. Får håpe at jeg klarer å holde meg selv i nakken nok til å opprettholde en rutine på dette her da. Jeg har hørt om folk som har hatt tilsvarende opplevelser med disse privatskolene rundt omkring forresten, så du er nok ikke alene. Personlig er det noe jeg umulig kan ta meg råd til nå, men det hadde kanskje vært aktuelt om jeg ikke hadde alt dette andre å drive med. Bare det å ta eksamen koster jo meg 1000 kr, som var mer enn jeg hadde forventet i grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...