mikael8924 Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Hei!Jeg sitter helt fast på en oppgave som gjelder operasjonsforsterker:Signalspenningen Uinn = 1 mV. Hvor stor må R være dersom Uut skal variere mellom 10 og 100 mV? Jeg har forstått det slik at R gjør at signalet Uut blir "forhøyet" og varierer mellom to positive spenninger, men forstår ikke hvordan man skal regne ut R. Noen som sitter på noe kunnskap om dette? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 (endret) Det du har her er en inverterende forsterker. Forsterkningen er da gitt ved forholdet mellom motstanden fra den inverterende inngangen til utgangen, altså 10k + R i ditt tilfelle, og motstanden mellom signalet og den inverterende inngangen, altså 1k i ditt tilfelle: Her ser vi at når R = 0 så får vi at forsterkningen G = 10. Du må finne R slik at når potensiometeret har maksimalt utslag så blir G = 100. Du får altså en ligning å løse edit: I stedet for å løse ligningen kan du jo også prøve å tenke ut hva R må være for at brøken skal bli 100! Endret 28. januar 2016 av Jaffe Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Hei. Fremgangsmåten blir som følger / problemstillingene du må løse: Hva blir forsterkninga? Hvordan snu formel for å beregne forsterkninga? Lenke til kommentar
mikael8924 Skrevet 30. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2016 Takk for svarene, dette var det jeg kom fram til: Ser det greit ut? Eller er jeg helt på bærtur? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Spørsmålet var jo verdien på potmeteret. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Takk for svarene, dette var det jeg kom fram til: Svar.png Ser det greit ut? Eller er jeg helt på bærtur? Helt riktig Potmeteret må ha verdi 90k, som du viser i utregningen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå