Peter1978 Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Hei, Håper noen kunne gi meg noen tips her. For mange år siden tok jeg over en gård fra mine foreldre som var nesten konkurs og etter nesten to år ble jeg slått konkurs av skattekontoret. Jeg var veldig ung på den tiden og hadde ikke mye greier på hvordan ting fungerteJ Men dette var for ca. 14 år siden og etter dette begynte jeg å jobbe og skattekontoret gjorde ikke noe mer med denne saken så vidt jeg vet. Siste gang jeg så noe av denne saken var da de tok ca. 20000,- som jeg hadde betalt for mye i skatt ett år - dette var for 10 år siden. Jeg fikk da en jobb i utlandet og flyttet fra Norge og har ikke hørt noe mer fra noen om denne saken. Det som er problemet er at jeg har lyst til å flytte hjem igjen og lurer på om hva vil skje når jeg dukker opp i Norge igjen og begynner å jobbe der. Har dette kravet foreldet etter så langt tid uten at de har tatt kontakt med meg? Er det noen smart måte å finne ut om dette kravet er gjellende som ikke vil føre til at skattekontoret begynner å se på det igjen? Takk for eventuell hjelpJ Mvh Peter Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Utgangspunktet er at skattekrav foreldes på samme måte som andre krav, men foreldelsesfristen løper fra utgangen av ligningsåret, jf. skattebetalingsloven § 12-1 første og annet ledd. Det skal svært lite til for skattemyndighetene å avbryte foreldelse. Det er nok at de har berammet en forretning om utleggspant eller satt frem begjæring om tvangsinndrivelse i fremmed stat, jf. foreldelsesloven § 17 nr. 2 og 3. Har de gjort dette en eller annen gang i løpet av de siste ti år er kravet ikke foreldet. Virkningen av avbrutt foreldelse varer i utgangspunktet i ti år etter berammelse, jf. foreldelsesloven § 21 nr. 3. Skritt skattemyndighetene foretar seg mot deg i utlandet får samme virkning, jf. foreldelsesloven § 23. Den enkleste måten å finne ut av dette på er å se på din siste selvangivelse. Dersom skatteoppkreveren mener at du er skyldig skattegjeld skal gjelden være innberettet til skattemyndighetene, og den vil dukke opp på den forhåndsutfylte selvangivelsen. Merk at hvis du ikke har fylt ut selvangivelse for de ti årene du har vært utflyttet er det ikke utenkelig at du risikerer en ikke ubetydelig størrelse tilleggsskatt. En nylig avgjørelse i Oslo tingrett fastslår at tilleggsskatt kan beregnes av den inntekten som skulle vært innrapportert på selvangivelsen før nedsettelse som følge av skatteavtale eller utenlandsopphold. Lenke til kommentar
Peter1978 Skrevet 29. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2016 Hei, Takk for ditt svar. Jeg har lest en del om dette og lurer på om jeg ikke ville ha blitt kontaktet dersom de hadde berammet en forretning om utleggspant eller satt frem begjæring om tvangsinndrivelse i fremmed stat. Ville jeg da ikke ha fått et brev i posten eller noe? Jeg leverer selvfølgelig ikke selv angivelse mer, jeg har jo ikke bodd i Norge i over 10 år og har ikke vært tilbake mer enn kanskje 20 dager i løpet av denne tiden, jeg eier ingenting i Norge og har ingen intekter der fra. Så vidt jeg husker er det 3 år etter utflytting fra Norge at du skal levere selvangivelse, men det kan være at jeg husker feil her:). Mvh. Peter Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Som regel, ja. Forutsatt at de vet hvor du er. I praksis, at du har ajourholdt folkeregisteret med dine nye adresser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå