Gå til innhold

Nytt skjermkort!


unknown01

Anbefalte innlegg

hei! Er blitt noen år siden jeg sist skrudde pc, og har virkelig ikke holdt meg oppdatert... så derfor har jeg noen spm i den forbindelsen.... 

 

my specs; 

 

4x 2,8ghz i5

8gb 

amd hd 7850 - 2gb

500w

 

 

veeel, først og fremst så føler jeg selv det er på skjermkortet det flasker seg litt, men hva mener du?

 

isåfall, regner med alle kort idag bruker pci port (?) så man trenger vel ikke tenke over om man kjøper nvidia eller amd?  

og igjen, hvem ville du valgt?

 

 

Har spilt litt Ark - surival evolved, men der kommer Amd for kort, dvs det er elendig støttet. Men generelt er det kun gameing pc brukes til... 

 

 

På forhånd, tusen takk for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk Zotac 770 Amp edition i gave for 2 år siden.. Det koster fanden meg det samme den dag i dag.. Så prisene har stagnert noe voldsomt i det siste på skjermkortfronten... Mye av grunnen er en kjedlig kronekurs og litt tilbakeholden framgang i CPU/GPU fronten.. Mye av den samme teknologien de siste årene.. Og alt det nye er svindyrt...

 

Ellers har jeg personlig en stor flaskehals på ett enda eldre HK og en gammel AMD prosessor og DDR2 minne..  Men skjermkortet hjalp mye på :) Oppgraderte fra AMD 4870 jeg da ;)

Lenke til kommentar

Jeg fikk Zotac 770 Amp edition i gave for 2 år siden.. Det koster fanden meg det samme den dag i dag.. Så prisene har stagnert noe voldsomt i det siste på skjermkortfronten... Mye av grunnen er en kjedlig kronekurs og litt tilbakeholden framgang i CPU/GPU fronten.. Mye av den samme teknologien de siste årene.. Og alt det nye er svindyrt...

 

Ellers har jeg personlig en stor flaskehals på ett enda eldre HK og en gammel AMD prosessor og DDR2 minne..  Men skjermkortet hjalp mye på :) Oppgraderte fra AMD 4870 jeg da ;)

okeai, litt digg å vite at det stagnerer litt også på gpu fronten da, ettersom mitt er lansert i 2012 og dermed ikke utdatert med en gang! skal ikke klage på grafikken jeg opplever heller (ikke at jeg er såååå innmari opptatt av grafikk ved spill ( er av gamle typen som spilte monkey island og simon ;) )) 

 

så er vel heller et luksus problem forsåvidt, at jeg har penger til rådighet og lyst å bli mind blown igjen når jeg starter et spill... :) 

 

og dette fører meg til enda et spm. Er det hensiktsmessig å prøve å over-klokke gpu en ?  eller er det akkurat det samme som å kaste det, ser at amd har ganske grei bruker vennlighet for klokking nå.. men iogmed at jeg ikke har noe spess kjøling :/

 

anyhow; takk for svar... ska ta en kikk på specs til Zotac 770 Amp :)  ser ved et kjapt overblikk at ditt kort gruser mitt :O :D 

trodde det bare handlet om mengden ram på gpu også  jeg. 

Lenke til kommentar

Overklokking av GPU er ikke spesielt hensiktsmessig utover å dra ett ekstra par FPS, men som eksemplet med det skjermkortet jeg har som er 770 AMP, så har det høyere verdier en ett standar 780 skjermkort.. Noe som gjør at på mange av testene vil også overgå storebroren 780 standar versjon.. Ellers er det også rykter om at 770 skjermkortene er nedklokket versjoner av 780 som ikke klarte en stresstest som 780.. En meget fornuftig og vanlig måte for skjermkortprodusenten å kvitte seg med "defekte" kjerner som ikke holder kvaliteten den er satt til..

 

Istedet for å kaste såkalte defekte produkter, nedgraderer de produktet og legger inn firmware som gjør de til ett annet produkt, selv om det er egentlig langt bedre...

Lenke til kommentar

Hei og god helg! :)blinc

sjekket ut GTX 970 mot mitt via http://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-HD-7850-vs-Nvidia-GTX-970/2182vs2577 og det ser jo ut til å gi en ganske kraftig økning.. men etter å sjekke pris på komplett, så ser jeg det ligger fra 2900,- til 4300,- diverse editions.. hvem av dem tenkte du først på ? 

 

budsjettet; hadde vel tenkt meg rundt 3000 heller, men ofc om man får elendig pris/verdi så er det kansje verdt å uppe det litt? Litt redd for at det skal bli en ny flaske hals mtp ram og cpu da :/ ELLER Psu, tror du 500w min leverer nok for et GTX 970?  

 

 

 

 

Fenrisúlfr

gtx 960 var hvertfall rimelig! :) men om den siden jeg sjekket det opp med stemmer så er det kansje litt "lite" forbedring.. Dvs, ser ut som jeg får en del bedre ytelse om jeg upper med 1000kr bare... ? som du sier så nej, jeg trenger ikke ultra settings.. meeen føler fortsatt at det kunne vært litt gøy å fått litt awsome følelse :/  

Har svært liten peiling på overklokking, men har jo youtube, så alt kan lærers :) men du mener jeg burde heller fokusere på å overklokke cpu`en ?  er dette en treig prossesor igrunn?  og isåfall, har du noen pro-tips for overklokking 101, eventuelt noen gode start "linker" å dele som jeg kan lese meg litt opp på?

 

 

tusen takk for svar folkens! :) 

Lenke til kommentar

Overklokking, enten det er snakk om prosessor, minne og/eller grafikk stiller også strengere kvalitetskrav til både strømforsyning, hovedkort og ikke minst deg som bruker.

Tenker det er noe du bør gjøre grundig research på før du setter igang.

Personlig ville jeg aldri øke ytelsen på eldre hardware, på samme måte som det ikke er fornuftig å montere turbo og lystgass på en bilmotor som har rundet 200K kilometer......

 

Hva sitter du med nå - konkret? Hovedkort? Strømforsyning? Prosessor?

Når vi vet dette samt at vi også nå vet litt om tiltenkt bruk gjør det lettere å gi treffsikre konkrete råd.

Endret av lystfiskern
Lenke til kommentar

Jeg kan jo prøve å svare deg på et par ting :

 

Først og fremst kan det være greit å vite hvor gammel strømforsyningen din er og hvilket merke det er.

Du har et helt greit oppsett til å kunne kjøre det meste på middels , det er mye spennende som vil komme fra både Nvidia og Amd i løpet av året så hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å holde ut litt til , vil garantert hjelpe til på lommeboken om du kjøper et 970 kort senere til en kraftig redusert pris når de nye kortene kommer.

 

Situasjonen rundt DX12 er dessverre enda ikke avklart , det som derimot har vært en gjenganger er at driverne til Nvidia til Windows 10 gir en litt bitter smak i munnen for tiden og at man kan være ganske så uheldig der , men ting ser langt bedre ut der enn for noen måneder siden da  det var nærmest katastrofe tilstand i leieren der. Ser ut som Amd har en fordel der skjermkortene får en markant ytelseløft , men selv med denne økte ytelsen så må man ta en ordentlig sammenligning med Nvidia i forhold til hvilke spill man spiller for å se hva som blir det beste kjøpet.

 

Trenger selvsagt å vite hvor mye du kan bruke på skjermkortet og hvor viktige slike faktorer er for deg :

 

*Støynivå.

*Størrelse på kortet.

*Pris.

*Strømforbruk.

Lenke til kommentar

960 starter på 2500,- og 970 på 3600,-

For versjonene som er påkostet litt og ikke reference 

Kan "spare" 500,- på begge ved å gå for dårligere versjoner

Har selv kjøpt 960 (kommer på Mandag/Tirsdag) noe som er mer enn bra nok for PC#2, men inntil videre skal det erstatte 6950 i PC#1

PC#2 har nå 5770 blower

Lenke til kommentar

Hei og god helg! :)blinc

sjekket ut GTX 970 mot mitt via http://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-HD-7850-vs-Nvidia-GTX-970/2182vs2577 og det ser jo ut til å gi en ganske kraftig økning.. men etter å sjekke pris på komplett, så ser jeg det ligger fra 2900,- til 4300,- diverse editions.. hvem av dem tenkte du først på ? 

 

budsjettet; hadde vel tenkt meg rundt 3000 heller, men ofc om man får elendig pris/verdi så er det kansje verdt å uppe det litt? Litt redd for at det skal bli en ny flaske hals mtp ram og cpu da :/ ELLER Psu, tror du 500w min leverer nok for et GTX 970?  

 

Gtx 970 til 3000kr er imo bedre enn å kjøpe 960.

960 er ganske svakt og kan sammenlignes med 680 som du kan plukke opp brukt for en 1000-lapp. 

Mye bedre å kjøpe brukt for en billig penge enn nye mid/low range imo. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...