AnonymDiskusjon Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Jeg er på utkikk etter bolig i byen sammen med min kjæreste, tenker å kjøpe hus eller leilighet. Hun studerer i byen, jeg jobber her 100%. Min far har ikke så god helse lenger, så jeg har overtatt familiegården for ikke lenge siden. Her har jeg bo- og driveplikt, men min far tar det daglige dyreholdet og jeg tar det meste av de resterende, tyngre oppgavene i helger og ferie. Huset på gården er min primærbolig, og regner med det ikke er så lett å komme unna. Åpningen vil vel i så tilfelle være at det ikke er relevant jobb i hjemtraktene for en siving og at jeg da må pendle over en time hver vei til jobb - 1,5 ved bruk av kollektivtrafikk. Hvordan vil dette bli når jeg og kjæresten flytter sammen i byen og kjøper bolig sammen, men jeg har bolig med boplikt fra før? Vår nye bopel blir jo på sett og vis både primærbolig og sekundærbolig. Vil jeg måtte skatte for halve boligverdien som sekundærbolig og hun skatte for den andre halvparten som primærbolig? Og hvordan blir det ved et evt salg senere? Vil det være mulig for oss å bli samboere (i byen) siden jeg har bosted på gården? Anonymous poster hash: 6d8eb...fa3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Noen ganger kan det være billigere å bo utenom byen og ihvertfall mye bedre enn å ta opp lån på millioner, men ikke at de besvarer det du spurte om Må også påregne transport for din kjæreste Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Primærbolig er alltid den boligen der du har din faste bopel per 31. desember i inntektsåret. Hvis du og din samboer flytter ut 1. februar 2016 vil din primærbolig i 2016 være deres nye hus. Et gårdsbruk som sådan er ikke "boligeiendom". Gårdsbruk er næringseiendom (landbrukseiendom) og lignes som sådan, dvs. at eiendommens ligningsverdi er 80 % av beregnet utleieverdi, jf. skatteloven § 4-10 fjerde ledd. Man kan imidlertid kreve nedsettelse av ligningsverdien for den delen av ligningsverdien som faller på våningshuset og naturlig arrondert tomt tilhørende dette. Samboerskap er uavhengig av boplikt. Boplikt betyr ikke at du ikke har lov til å flytte fra gården i det hele tatt, det betyr bare at hvis du flytter fra gården så kan myndighetene tvangsselge gården til noen som vil bo der. 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 1. februar 2016 Del Skrevet 1. februar 2016 Samboerskap er uavhengig av boplikt. Boplikt betyr ikke at du ikke har lov til å flytte fra gården i det hele tatt, det betyr bare at hvis du flytter fra gården så kan myndighetene tvangsselge gården til noen som vil bo der. Stjeler tråden litt. Hvordan fungerer tvangsalg hvis det er odel på eiendomen? Hvor vanlig er det at de velger å tvangselge gårdsbruket hvis den blir leid ut av en person som har boplikt der? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Odelsgårder kan tvangsselges som annen eiendom, men ved tvangssalg mister ikke tidligere eier odelsretten uten videre. Hvis det er en odelsberettiget som bryter boplikten kan andre med odelsrett (selv om de har dårligere rett) kreve eiendommen på odel. Den som måtte akseptere odel (den som ble saksøkt med krav om å frastå eiendommen) kan også kreve eiendommen tilbakeført til seg. Brudd på en personlig boplikt er et vesentlig brudd på boplikten, og vil derfor føre til konsesjonsplikt. Får man ikke konsesjon eller søker man ikke konsesjon vil det som oftest føre til tvangssalg, se Landbruksdepartementets rundskriv M-2/2009 pkt. 12. Det er fylkesmannsembetet i ditt fylke som fører disse sakene, og de har oversikt over praksis for din kommune / kommunen landbrukseiendommen ligger i. 1 Lenke til kommentar
Nippaav Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Hei! Stå registret med to adresser. Du med din hjemme gard. Hun med ny bobel. Få adv. til å sette opp en fordelings kontrakt ved salg av bobelen. Du kan da trekke av mye på sjølvmeldingen pga pendlerbolig i byen og bopelen på hjemnmegarden (reiserekningen), og allikevel oppretholde boplikten. Boplikten gjelder i 5. år. Men tror at regjeringen muligens har tatt den ut nå i vinter når priskontroillen ble justert på landbrukseiendommer. Lykke til! Endret 1. mars 2016 av Nippaav Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå