Gå til innhold

Riktig teknikk for benkpress? (Uenigheter på nett)

Ravnen

Anbefalte innlegg

Et par av artiklene jeg har lest har vært uenig i grepsbredden på benkpress, og hvor langt ned du skal senke stangen. Noen sier at grepsbredden SKAL være slik at langefinger ligger på markeringen på stanga, og du må senke den helt ned til bryste. Andre mener at litt over skulderbredde funker best, ettersom det er der du er sterkest, og at avhengig av kroppsbygningen din kan man levne noen cm mellom stanga og brystkassa.

Jeg klarer rett og slett ikke progressere i benkpress. Jeg har hatt rundt 37.5 kg de siste øktene, men da har grepet vært på markeringene. Jeg følte jeg fikk løftet mer og hadde bedre kontroll når grepet var litt over skulderbredde. Derimot vil jeg ikke løfte "feil", hvis det ender i mindre resultater. Jeg prøver å øke vekten litt hver økt (ca 2.5 kg) har har lyktes i alle andre baseøvelser enn benk. Hvordan benker dere? Hva regner dere som den "rette" teknikken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale å variere grepet på forskjellige økter mellom smalt grep (smalbenk) og "vanlig" grep, noe som for meg er litt bredere enn skulderbredde. Smalbenk krever mer av triceps, mens vanlig benkpress treffer brystet mer.

Forøvrig er det å øke så mye som 2.5 kg i benkpress hver økt i overkant optimistisk. Prøv heller å ha som mål å gå opp 2.5 kg i måneden. Husk også å variere på tunge og lette økter. 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Når det kommer til form er nok det bare noe du må eksperimentere med selv, finnes mye god informasjon der ute som kan hjelpe deg med å finne det som passer best for deg, men det fungere neppe å kopiere andres måter 100%. Typiske ting man ser igjen hos mange som løfter tungt i benken er hvertfall bredt grep og spenn i rygg, som hjelper til med at man må flytte stanga kortere fra brystet og opp, pusteteknikk, få satt opp bena skikkelig slik at man ligger stødig, og at man får spent skulderbladene sammen.

Nå vet jeg ikke hvordan du er bygd, men i og med at du står fast på 37.5kg så tror jeg nok det er mer feil med formen din enn bare grepet, hvordan spenner du opp resten av kroppen før du løfter f.eks?

Jeg sliter selv litt med benken for tiden, og tror at jeg muligens må ha inn noe mer volume i øktene om jeg skal få noe mer progresjon.

Til slutt, hvis du er glad i å lese, så finner du masse god informasjon her: http://stronglifts.com/bench-press/ Ellers har det hjulpet meg mye ved å se videoer av folk som løfter.

Lenke til kommentar

Jeg har antagelig mest tungtveiende erfaring her. Har tatt 190kg i benk. Har aldri variert grepsbredden, har alltid kjørt med en håndsbredde fra indre serrateringskant på stanga.

Har 23 reps på 120, 33 reps på 100 og 3x3 på 175kr.

Nb. Dette er lenge siden, den gang jeg dreiv aktivt og dreiv eget gym. Er en gammel krok idag som kun kjører high reps for å unngå ledd/scene og muskelskader.

Kroppen tåler ikke det den en gang gjorde. :eek:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...