Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nettbutikk har åpenbart feil pris på vare, hvilke rettigheter?


PROuser

Anbefalte innlegg

Ser på et produkt på Dustin.. Det er en stor maskin, som normalt koster 50-100 000 kr. Den står nå til 4 kr, og som bestillingsvare. Frakt kommer opp med 899+mva, så tydelig at den er stor og tung.. 

Hvilke rettigheter har jeg om jeg bestiller i dag og betaler med kort?

 

Kan de bare endre prisen eller slette ordren? Eller må de selge til den prisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har tidligere vært flere som har fått produkter til absurde priser grunnet feil. Noe av argumentet er at diverse nettbutikker ofte har meget gode tilbud, så det kan virke reelt å få en laptop for en hundrelapp.

 

Om det er reelt å få en stormaskin for 50k-100k til 4 kroner? Det faller vel litt som du selv sier. "Åpenbart en feil."

 

Av nysjerrighet, hva for en maskin er det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet berre å bestille, men nettbutikken er ikkje bunden av avtalen før du har fått tilsendt ordrebekreftelsen.

Om nettbutikken har ein policy på å sende automatisk ordrebekreftelse utan manuell gjennomgang så er det for nettbutikkens risiko, det er ordrebekreftelsen som er siste delen av inngåelse om bindande avtale om kjøp.

 

Men i tillegg så vil avtaleloven være aktuell:

 

 

§ 32. Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse.

 

Så dersom vara er feilprisa, og prisen er slik at den som fikk tilbudet forstod eller måtte ha forstått at det var feil, så er ikkje avtalen lenger bindande.

 

I dette tilfellet så vil du nok vanskelig vinne fram med at du hadde grunn til å forvente å få produktet til denne prisen.

 

Praksisen på området er litt vanskelig sidan det blant anna blir påpeikt at dagens praksis med "lokketilbud" og liknande i enkelte bransjer gjer at det er vanskeligare for ein forbruker å sjå at prisen må være feil.

Mobiltelefonar f.eks. blir stadig vekk annonsert med ein pris på 1 kr. Det var dette Telenor brente seg på då dei solgte iPad til 1 kr. (Sjølv om det der også var andre forhold som kompliserte saken).

Lenke til kommentar

Om de ikke merker noe er jo saken grei. Men har vært slike saker i media før hvor varer har vært feilpriset. Da ble det konklusjonen at butikken ikke hadde noen plikt til å selge varer som var klart feilpriset. Noen butikker velger riktignok å gjøre det likevel som en kundeservice.

Lenke til kommentar

 

Bestilte 10 stk. selv, blir spennende å se, men regner vel med hva som kommer til å skje.

Skulle bare bestilt 1.. Da er risikoen mindre for at de oppdager det hvis det meste går automatisk.. :p

 

 

Jeg satser på alt eller ingenting! Nei, du har nok rett, men skal bli morsomt å se hva som skjer uansett. Jeg har også fått bekreftelse og varene har blitt restnotert, uten at jeg vet hva det betyr? 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

norske nettbutikker er reservert mot feilprising.... du kommer ingen vei, 100% garantert. 

Fullt så enkelt er det overhodet ikke, den vurderingen er skjønnsmessig og subjektiv basert på hva kjøperen burde forstått. Men i denne situasjonen har du nok rett, priser på 1 promille av det vanlige, uten noen spesielle vilkår, er det vanskelig å argumentere for at man trodde var riktig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

norske nettbutikker er reservert mot feilprising.... du kommer ingen vei, 100% garantert. 

Fullt så enkelt er det overhodet ikke, den vurderingen er skjønnsmessig og subjektiv basert på hva kjøperen burde forstått. Men i denne situasjonen har du nok rett, priser på 1 promille av det vanlige, uten noen spesielle vilkår, er det vanskelig å argumentere for at man trodde var riktig.

 

systemet er selvregulerende da situasjoner hvor prisen er skjønnsmessig for lav (1 promille o.l) er dekket av loven og hvor produkter i en lavere prisklasse nektes ekspedert av butikken og det er forbrukeren selv som må ta saken om å få gjennomføre kjøpet, noe som innebærer en omfattende juridisk prosess som tar tid og penger... noe de fleste ikke orker/finner økonomisk lønnsomt uansett. Så for 99% av feilprising vil butikken komme unna med det svært enkelt. 

Lenke til kommentar

 

 

norske nettbutikker er reservert mot feilprising.... du kommer ingen vei, 100% garantert. 

Fullt så enkelt er det overhodet ikke, den vurderingen er skjønnsmessig og subjektiv basert på hva kjøperen burde forstått. Men i denne situasjonen har du nok rett, priser på 1 promille av det vanlige, uten noen spesielle vilkår, er det vanskelig å argumentere for at man trodde var riktig.

 

systemet er selvregulerende da situasjoner hvor prisen er skjønnsmessig for lav (1 promille o.l) er dekket av loven og hvor produkter i en lavere prisklasse nektes ekspedert av butikken og det er forbrukeren selv som må ta saken om å få gjennomføre kjøpet, noe som innebærer en omfattende juridisk prosess som tar tid og penger... noe de fleste ikke orker/finner økonomisk lønnsomt uansett. Så for 99% av feilprising vil butikken komme unna med det svært enkelt. 

 

 

Så du starter med at man er reservert mot feilprisining og basta bom thats it. Når det ikke lenger holder, så bygger du logikken din på at selger/kjøper forholdet er selvregulerende ved at butikkene skyver ansvaret for egne feil på kundene, og håper de ikke går til sak? Og omfattede juridisk prosess? really....du har forbrukerrådet og FTU, de er gratis. Vil du være skikkelig kjip kan du gå via forliksrådet - heller ikke noe "omfattende juridisk prosess"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...