PROuser Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Ser på et produkt på Dustin.. Det er en stor maskin, som normalt koster 50-100 000 kr. Den står nå til 4 kr, og som bestillingsvare. Frakt kommer opp med 899+mva, så tydelig at den er stor og tung.. Hvilke rettigheter har jeg om jeg bestiller i dag og betaler med kort? Kan de bare endre prisen eller slette ordren? Eller må de selge til den prisen? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 I verste fall får du pengene tilbake, løp og kjøp!!!! At ting er feilpriset skal gå i kundens favør stort sett, men hvis det er snakk om 50.000,- så tror jeg butikken får medhold hos forbrukerrådet hvis det blir en tvist. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 "Med mindre det foreligger en særskilt avtale gjelder prisene slik de er angitt på Dustins hjemmesider." Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Det har tidligere vært flere som har fått produkter til absurde priser grunnet feil. Noe av argumentet er at diverse nettbutikker ofte har meget gode tilbud, så det kan virke reelt å få en laptop for en hundrelapp. Om det er reelt å få en stormaskin for 50k-100k til 4 kroner? Det faller vel litt som du selv sier. "Åpenbart en feil." Av nysjerrighet, hva for en maskin er det? 1 Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 (endret) Jeg skrev feil, det var 45 kr+mva.. Men åpenbart feil.. (Var en C5235I....) Endret 28. januar 2016 av PROuser Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Det er i utgangspunktet berre å bestille, men nettbutikken er ikkje bunden av avtalen før du har fått tilsendt ordrebekreftelsen. Om nettbutikken har ein policy på å sende automatisk ordrebekreftelse utan manuell gjennomgang så er det for nettbutikkens risiko, det er ordrebekreftelsen som er siste delen av inngåelse om bindande avtale om kjøp. Men i tillegg så vil avtaleloven være aktuell: § 32. Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse. Så dersom vara er feilprisa, og prisen er slik at den som fikk tilbudet forstod eller måtte ha forstått at det var feil, så er ikkje avtalen lenger bindande. I dette tilfellet så vil du nok vanskelig vinne fram med at du hadde grunn til å forvente å få produktet til denne prisen. Praksisen på området er litt vanskelig sidan det blant anna blir påpeikt at dagens praksis med "lokketilbud" og liknande i enkelte bransjer gjer at det er vanskeligare for ein forbruker å sjå at prisen må være feil. Mobiltelefonar f.eks. blir stadig vekk annonsert med ein pris på 1 kr. Det var dette Telenor brente seg på då dei solgte iPad til 1 kr. (Sjølv om det der også var andre forhold som kompliserte saken). Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Hvis det dreier seg om en slik, så er nok 45 kroner en helt passe pris ettersom blekkpatronene koster 45.000,- http://www.canon.no/for_work/products/office_print_copy_solutions/office_colour_printers/ir_adv_c5235i/ Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 29. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2016 (endret) Hvis det dreier seg om en slik, så er nok 45 kroner en helt passe pris ettersom blekkpatronene koster 45.000,- http://www.canon.no/for_work/products/office_print_copy_solutions/office_colour_printers/ir_adv_c5235i/ Jepp, gjelder slik en.. Har nettopp bestilt og betalt med kort.. Blekk var litt dyrt hos noen andre.... Endret 29. januar 2016 av PROuser Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Selv om det kommer automatisk ordrebekreftelse gjør nok avtl. § 32 at denne avtalen ikke er bindende for butikken. 1 Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 29. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2016 Ordren står nå som bekreftet og betalt, samt restnotert.. Den er trukket fra konto.. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Bestilte 10 stk. selv, blir spennende å se, men regner vel med hva som kommer til å skje. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Om de ikke merker noe er jo saken grei. Men har vært slike saker i media før hvor varer har vært feilpriset. Da ble det konklusjonen at butikken ikke hadde noen plikt til å selge varer som var klart feilpriset. Noen butikker velger riktignok å gjøre det likevel som en kundeservice. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 29. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2016 Bestilte 10 stk. selv, blir spennende å se, men regner vel med hva som kommer til å skje. Skulle bare bestilt 1.. Da er risikoen mindre for at de oppdager det hvis det meste går automatisk.. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 (endret) Bestilte 10 stk. selv, blir spennende å se, men regner vel med hva som kommer til å skje. Skulle bare bestilt 1.. Da er risikoen mindre for at de oppdager det hvis det meste går automatisk.. Jeg satser på alt eller ingenting! Nei, du har nok rett, men skal bli morsomt å se hva som skjer uansett. Jeg har også fått bekreftelse og varene har blitt restnotert, uten at jeg vet hva det betyr? Endret 29. januar 2016 av ITtraktor Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 29. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2016 Restnotert er at det ikke er lagervare, og blir bestilt og sendt fra annen bedrift. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 norske nettbutikker er reservert mot feilprising.... du kommer ingen vei, 100% garantert. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 norske nettbutikker er reservert mot feilprising.... du kommer ingen vei, 100% garantert. Fullt så enkelt er det overhodet ikke, den vurderingen er skjønnsmessig og subjektiv basert på hva kjøperen burde forstått. Men i denne situasjonen har du nok rett, priser på 1 promille av det vanlige, uten noen spesielle vilkår, er det vanskelig å argumentere for at man trodde var riktig. 6 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 norske nettbutikker er reservert mot feilprising.... du kommer ingen vei, 100% garantert. Fullt så enkelt er det overhodet ikke, den vurderingen er skjønnsmessig og subjektiv basert på hva kjøperen burde forstått. Men i denne situasjonen har du nok rett, priser på 1 promille av det vanlige, uten noen spesielle vilkår, er det vanskelig å argumentere for at man trodde var riktig. systemet er selvregulerende da situasjoner hvor prisen er skjønnsmessig for lav (1 promille o.l) er dekket av loven og hvor produkter i en lavere prisklasse nektes ekspedert av butikken og det er forbrukeren selv som må ta saken om å få gjennomføre kjøpet, noe som innebærer en omfattende juridisk prosess som tar tid og penger... noe de fleste ikke orker/finner økonomisk lønnsomt uansett. Så for 99% av feilprising vil butikken komme unna med det svært enkelt. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 norske nettbutikker er reservert mot feilprising.... du kommer ingen vei, 100% garantert. Fullt så enkelt er det overhodet ikke, den vurderingen er skjønnsmessig og subjektiv basert på hva kjøperen burde forstått. Men i denne situasjonen har du nok rett, priser på 1 promille av det vanlige, uten noen spesielle vilkår, er det vanskelig å argumentere for at man trodde var riktig. systemet er selvregulerende da situasjoner hvor prisen er skjønnsmessig for lav (1 promille o.l) er dekket av loven og hvor produkter i en lavere prisklasse nektes ekspedert av butikken og det er forbrukeren selv som må ta saken om å få gjennomføre kjøpet, noe som innebærer en omfattende juridisk prosess som tar tid og penger... noe de fleste ikke orker/finner økonomisk lønnsomt uansett. Så for 99% av feilprising vil butikken komme unna med det svært enkelt. Så du starter med at man er reservert mot feilprisining og basta bom thats it. Når det ikke lenger holder, så bygger du logikken din på at selger/kjøper forholdet er selvregulerende ved at butikkene skyver ansvaret for egne feil på kundene, og håper de ikke går til sak? Og omfattede juridisk prosess? really....du har forbrukerrådet og FTU, de er gratis. Vil du være skikkelig kjip kan du gå via forliksrådet - heller ikke noe "omfattende juridisk prosess" 1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. januar 2016 Del Skrevet 30. januar 2016 Bare drit i det. Hva er greia med at man begynner å snakke om "rettigheter" når man åpenbart er ute etter å rævkjøre noen? Feilprising skjer! Hvorfor skal man være en drittsekk og forsøke å snike til seg noe urettmessig?? 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå