Gå til innhold

IT relatert utdanning uten krav om realfag?

Anbefalte innlegg

Hei!

Går på VG2 nå og har null interesse for realfag og valgte da de samfunnsfaglige fagene. Som du sikkert har forstått så går jeg da på studieforberedende linje. Jeg har lenge hatt interessen for alt relatert med data og forøvrig koding. Har ofte noen små prosjekter der jeg leker rundt med koder, men for det meste videreutvikler jeg og implementerer andre ting basert på de kodene som allerede eksisterer da jeg ikke er kompetent nok til å lage ting fra bunn av. Jeg har en viss forståelse for hvordan koding fungerer, men kjenner da ikke til mange av språkene og trenger som regel litt hjelp. Driver for eksempel å setter opp websider (er ekstremt lite kreativ og bruker ferdig css templates), legger inn for eksempel et bruker system som allerede er kodet og implementerer det samt videreutvikler og legger til funksjoner og gud vet hva. Basice ting med andre ord, selvlært. Har litt kunnskap innen MySQL også for øvrig. 

Er også nysgjerrig og tukler rundt med Windows systemer samt at jeg har drivet en spill server (opp til flere ganger, forskjellige servere) på Windows VPSer og lignende. Har også laget websider som nevnt og har kunnskap om bruk av FTP, basic koding, domain, bruk av webhost og lignende. Når det kommer til sikkerhet og den biten er jeg inkompetent.  Forstår meg på Windows systemer, har en tendens til å klare å løse problemer og hjelpe til dersom folk har problemer med PCen. Har ikke så mye kunnskap innen spesifikasjoner og det området der, men det "innvendige" i PCen, altså Windows systemet.

Alt er selvlært, noe forstår jeg mindre enn annet og kan som sagt ikke lage ting fra bunn av. Matematikk er kanskje min svakeste side, og andre realfag som kjemi, fysikk og lignende har jeg heller ingen interesse for. Problemet nå til dags er vel at de fleste dataingeniør og andre former for IT relaterte utdannelser krever at du har disse fagene. Og der er jo problemet mitt. Jeg har et greit snitt på VGS, så det er ikke problemet. Men det er disse realfagene og matten. Har noen peiling på en utdannelse der man kan få bruk for dataferdigheter eventuelt koding hvor man også tjener relativt greit, og som man kan utdanne seg til UTEN matte og realfag? Har søkt litt rundt. 

Fyller straks 18 år og har litt tid på å finne meg en videre utdanning, men dette er noe jeg liker og har interesse for. Er verken kreativt, og har som nevnt flere ganger ingen interesse for real fag (har heller ikke valgt realfag) og heller ikke matte. Får generell studiekompetanse etter endt utdanning på VGS. 

Kanskje et rart spørsmål, men er disse utdanningene gratis? Har ikke lyst på studiegjeld resten av livet mitt heller :D

Endret av nujuruzatmailziru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studerer du offentlig er det "gratis". Du må betale en semesteravgift. Den varierer litt fra studiested til studiested etter hva jeg husker, men den jeg betaler er 500 og noe kr. Bøker osv må regne med å kjøpe også, men det er ikke alltid de er nødvendig. Du kan alltids kjøpe brukte bøker. Studielån er greit uansett. Du betaler ikke rente på det så lenge du studerer og dermed så kan du spare det du ikke bruker og betale det tilbake når du er ferdig å studere.

Etter er lite søk fant jeg dette studiet hos HiOA. SOm du sikkert allerede er klar over så har de fleste IT-studier krav om realfag. Diskret matematikk er en gjenganger her. Jeg har aldri hatt det, men i korte trekk forstår jeg slik at det er "programmeringsmatte", høhø. Selve forskjellen mellom IT-studier som krever realfag og ikke kan jeg ikke si noe om da jeg ikke studerer eller har studert noen av dem selv. Det får andre svare på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Studerer du offentlig er det "gratis". Du må betale en semesteravgift. Den varierer litt fra studiested til studiested etter hva jeg husker, men den jeg betaler er 500 og noe kr. Bøker osv må regne med å kjøpe også, men det er ikke alltid de er nødvendig. Du kan alltids kjøpe brukte bøker. Studielån er greit uansett. Du betaler ikke rente på det så lenge du studerer og dermed så kan du spare det du ikke bruker og betale det tilbake når du er ferdig å studere.

Etter er lite søk fant jeg dette studiet hos HiOA. SOm du sikkert allerede er klar over så har de fleste IT-studier krav om realfag. Diskret matematikk er en gjenganger her. Jeg har aldri hatt det, men i korte trekk forstår jeg slik at det er "programmeringsmatte", høhø. Selve forskjellen mellom IT-studier som krever realfag og ikke kan jeg ikke si noe om da jeg ikke studerer eller har studert noen av dem selv. Det får andre svare på.

Interessant :D Takker! <3 andre tips selv om den chris93 kom med var midt i blinken? :D

Lenke til kommentar

Chris93 er innpå mye bra her. De IT studiene som ikke har krav om realfag har som oftest et eller flere innføringsfag der du blir kjent med den nødvendige matematikken du trenger. Har du interesse for IT er dette overkommelig. De studiene med krav om realfag kan du si går mer i dybden av realfagsområdet (Matematiske metoder, statistikk, algoritmer osv.). Her må du nesten se på studieplanen til de ulike studiene om hva de tilbyr. Etter et kjapt søk fant jeg dette studiet hos HSN som kun krever generell studiekompetanse f.eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Chris93 er innpå mye bra her. De IT studiene som ikke har krav om realfag har som oftest et eller flere innføringsfag der du blir kjent med den nødvendige matematikken du trenger. Har du interesse for IT er dette overkommelig. De studiene med krav om realfag kan du si går mer i dybden av realfagsområdet (Matematiske metoder, statistikk, algoritmer osv.). Her må du nesten se på studieplanen til de ulike studiene om hva de tilbyr. Etter et kjapt søk fant jeg dette studiet hos HSN som kun krever generell studiekompetanse f.eks.

Studiet gir et godt fundament innenfor teknologi, med vekt på programmering, systemutvikling og database.

Herlig! 

Den førstnevnte ser ut til å være litt mer generell der dem går inn på litt av hvert, men ikke så veldig mye inn på programmering og systemutvikling. Jeg vil jo ha muligheten til å kunne drive med analysering, testing, PC support generelt ved siden av programmering. Den første er mer praktisk med tanke på lokasjon. 

Men det står også på HSN sine sider (bachelor i IT og informasjonssystemer) at: .. studiet gjør det kvalifisert for å jobbe med program og systemutvikling, drift, brukerstøtte og opplæring. Vil det si da at du får mer ut av dette studiet ovenfor det andre? Brukerstøtte vil det da si muligheten til å drive med kundeservice?

Og hvordan er det med jobb? Blir det sett ned på med tanke på de som har det samme studiet bare på en skole der kravet inkluderer r matte og fysikk? Antar jeg kommer til å kontakte dem for morrohetensskyld å sjekke hva de selv sier :D

"Ordinær kvote: 40,5"

"Førstegangskvote: Alle" 

Altså snittet er ikke høyt, og det er kun 45 plasser. Litt rart.. trodde det var populært

Og dersom jeg trykker Vestfold fremfor Ringerike (HSN sine sider) så kommer jeg til Bachelor i informasjonssystemer og IT ledelse, og ikke Bachelor i IT og informasjonssystemer? Er det samme greia bare annet navn? Altså ser at det står IT ledelse, men er det ikke så stort fokus på IT? mer på ledelse? Forvirra 

Endret av nujuruzatmailziru
Lenke til kommentar

Har også bachelorstudiet i Informatikk: design, bruk, interaksjon ved UiO, som kun krever generell studiekompetanse. Her er det mye fokus hvordan brukerne bruker programmer og IT-systemer, og man lærer programmering for å gjøre disse løsningene mer brukervennlige og intuitive. Det er en utdanning det må kunne sies det vil være stort behov for fremover, selv om IT-bransjen kanskje ikke har det som sin "favorittretning"...

http://www.uio.no/studier/program/inf-design/hva-lerer-du/

Endret av k-ryeng
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har også bachelorstudiet i Informatikk: design, bruk, interaksjon ved UiO, som kun krever generell studiekompetanse. Her er det mye fokus hvordan brukerne bruker programmer og IT-systemer, og man lærer programmering for å gjøre disse løsningene mer brukervennlige og intuitive. Det er en utdanning det må kunne sies det vil være stort behov for fremover, selv om IT-bransjen kanskje ikke har det som sin "favorittretning"...

http://www.uio.no/studier/program/inf-design/hva-lerer-du/

Interessant :) Men er ikke den kreative personen. Kan hende jeg misforstår deres mening med "design" helt, men jeg foretrekker utvikling (koding med forskjellige språk som html, css(design.. ikke veldig fan), php, java og lignende samt bruk av MySQL. I tillegg hadde det vært kult å kunne ha muligheten til å være med å drifte f.eks. drive med support, nettverk og administrering. Alt dette i en bachelor hadde vært <333. 

Lenke til kommentar

Det handler ikke om å lage "pen" design, men fokus på hvordan IT-systemer blir brukervennlige. Det handler mer om kunnskap om hvordan folk/brukere tenker, ser og "problemløser" når de kommer til et IT-system de ikke er vant til å bruke, og lage løsninger som er intiutive i bruk, fremfor å "motarbeide" brukeren... Så det er nok ikke "kreativ design" slik du tenker på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det handler ikke om å lage "pen" design, men fokus på hvordan IT-systemer blir brukervennlige. Det handler mer om kunnskap om hvordan folk/brukere tenker, ser og "problemløser" når de kommer til et IT-system de ikke er vant til å bruke, og lage løsninger som er intiutive i bruk, fremfor å "motarbeide" brukeren... Så det er nok ikke "kreativ design" slik du tenker på.

Daså, takker! :)

Lenke til kommentar
Vil det si da at du får mer ut av dette studiet ovenfor det andre? Brukerstøtte vil det da si muligheten til å drive med kundeservice?

Hvilket studiet du får mest utav er ikke godt å si. Der må du nesten velge ut i fra dine egne preferanser og ønsker. Alle IT studier er egentlig litt "potet", du lærer det helt grunnleggende innenfor ulike områder. Noen grunner til dette er at fagfeltet er omfattende og teknologiene som blir brukt er stadig i endring. Når du kommer ut i jobb vil du bli spisset. Hvis du driver med brukerstøtte så vil du være et kontaktpunkt for kunde hvis de trenger hjelp. Du kan sikkert kalle det kundeservice :)

Og hvordan er det med jobb? Blir det sett ned på med tanke på de som har det samme studiet bare på en skole der kravet inkluderer r matte og fysikk?

Nei, vil ikke tro det. Det eneste det kan hindre deg i er å søke Ingeniør stillinger. Har du gjort det bra på skolen og kan programmere så får du jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...