Gå til innhold

Tilbakemelding på redigering/game PC (lurt å kjøpe nå?)


Anbefalte innlegg

Denne har ligget på ønskelisten min en god stund. Har en 6 år gammel stasjonær som synger på det siste verset. Jeg har prøvd å vente så lenge som mulig slik at prisene gikk ned, men nå begynner det å stå dårlig til. PCen kommer hovedsakelig til å bli brukt til foto og videoredigering, men også litt spilling når jeg får tid. Det blir i 1920*1080, så en 970/390 vil holde lenge. 

 

Har jeg gjort noen valg som er unødvendige dyre/dumme?
 

https://prisguiden.no/liste/153278

 

Kabinett: Fractal Design Define R5

Hovedkort: Asus X99-A

Prosessor: Intel Core i7-5820K

Kjøler: Noctua NH-D14

Strømforsyning: Corsair RM750

SSD: Samsung 850 EVO 250GB

Ram: Kingston HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB CL15 (4x8GB)

Er det idiotisk å gå for 970/390 nå som pascal står for tur? Jeg har jo klart meg med 2x 6950 helt til nå, så jeg vil jo uansett bli fornøyd med 970/390. 

Er det vits i å vente? Kommer ting til å bli billigere mot sommeren?

Endret av offtopic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste rådet jeg kan gi kjøp brukt så sant det er mulig, finnes ikke noen cpuer nye som er verdt invistering heller ikke skjermkort.

 

PSU\SSD\harddisk, ram så sant det er kan man kjøpe nytt.

kabinett trenger ikke å være så dyrt særlig hvis det blir produsert i kina.

 

Ville lagt litt mere penger i PSU minst 850 watt 80 plus Gold eller platium gjør ikke noe om, det er brukt.

Men ofte er vanskelig å få tak i gode Psuer særlig fra EVGA da de er ganske nye særlig P2 og G2 serien.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slik tenking kan en gå til vanvidd av, om som du sier at din forhenværende er "gammel nok" og på vei til å gi seg må jo dette være en glimrende tid å investere i nytt.

 

På cpu fronten har det eskalert lite på flere generasjoner og du har ikke bruk for allverdens skjermkort etter hva du skriver.

 

Du skriver ikke budsjett men oppsettet du har er bra til sin prisklasse :)

Lenke til kommentar

Slik tenking kan en gå til vanvidd av, om som du sier at din forhenværende er "gammel nok" og på vei til å gi seg må jo dette være en glimrende tid å investere i nytt.

 

På cpu fronten har det eskalert lite på flere generasjoner og du har ikke bruk for allverdens skjermkort etter hva du skriver.

 

Du skriver ikke budsjett men oppsettet du har er bra til sin prisklasse :)

Jeg har ikke noe behov for å hoppe på neste generasjon CPU'er for 5% økning. Det hadde jo vært annerledes dersom prisen hadde gått ned 1000kr. Har sett litt på prisutviklingen på flere deler på prisguide, og det meste har jo gått opp pga kroneprisen. Jeg antar dette ikke vil endre seg nevneverdig med mindre kronen styrker seg (som kan ta år). jaja  :hm: 

 

Smertegrensen ligger på ca 15 000, så tror jeg har de delene jeg trenger :)  Men trenger jeg virkelig 850 watt dersom jeg kjøper en bra 750W forsyning?

 

 

Lenke til kommentar

Dobbler kroneverdien seg så vil antagelig ikke prisene gå ned alikevel, butikkene vil bare tjene mer.

 

Det er en eneste grunn til å tenke på å vente og det er at AMD skal lansere nye CPU'er. Hvis de følger samme prissporet de har gjort de siste årene (alltid egentlig) så kan det hende man får veldig mye for pengene hvis de lanserer noe bra :)

 

Men, det skal nok litt til å slå en 5820K og den kommer til å holde seg godt de nærmeste årene så sant det ikke skjer noe rart. Det du kan gjøre er å beholde de gamle skjermkortene og vente på neste generasjon der, men tviler på at det er noe vits. Nylanseringer skal visst skje i sommer, så tidligst Mai?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...