Gå til innhold

Gjentakende DNS-feil på hjemmenettverk - hvordan feilsøke?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har i flere år slitt med DNS-feil på hjemmenettverket. Feilen kan oppstå flere ganger om dagen eller det kan gå flere dager mellom hver gang det skjer. Restart av modem/router fikser problemet når det oppstår. I tiden problemene har vært har jeg byttet både modem og router en gang hver. Har nå en Jensen AirLink 59300 og et modem fra HomeNet. 

Mistenker at feilen enten ligger på en av maskinene på nettverket eller med ISP (HomeNet). HomeNet påstår at alt er brillefint fra deres side. Så, hvordan finne årsaken? Er lite lysten på å kjøpe enda en ny router bare for å finne ut at problemene er der ennå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv bruker jeg en Fortigate som brannmur. For DNS/DHCP bruker jeg en OpenBSD boks hvor jeg har isc-dhcp og Bind for de formålene. Brannmuren er ikke det svake leddet hva gjelder throughput, den klarer 1.5 Gbps. Veldig nyttig da jeg har satt NAS på et eget VLAN som ikke har lov til å snakke ut på internet.

Edit: har også satt opp Google sine DNS-servere som forward på min lokale DNS-server (bruker DNS lokalt til navneoppslag), ikke min ISP.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

kjøp asus rt-ac88u om du har råd.. hvis ikke kjøp en ac68u

Her er slagplanen. 

Over dette finner man denne 

https://www.komplett.no/product/844901/datautstyr/nettverksprodukter/routere/asus-rt-ac3200-gigabit-router

Så denne 

https://www.komplett.no/product/866320/datautstyr/nettverksprodukter/routere/asus-rt-ac5300-wireless-tri-band-router

Har 4 av de 2 over, og de leverer sinnsykt, det er bare gode routere nevnt i denne postens totale innhold.

Noen har AC på slutten i navnet, noe man ikke trenger i dag om man ikke har AC-utstyr, men kun N. 

Men hvem vet hva man kjøper seg i morgen som vil ha AC-wifi 

Med beam-jalla opplegg, så finner routeren ut hvor du befinner deg og retter signalene dit for en boost. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå hatt ny Asus-router i bruk i en ukes tid. Ingen problemer. Jensen skal senkes i fjorden uten seremoni, eventuelt legges ut på Facebook kjøp og salg... :)

Det er en grusom handling i seg selv å prøve å dytte jensen produkter på uvitende.

Senk den på fjorden du!

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...