Gå til innhold

Beregne månedskostnader knyttet til å eie

olebrum123

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen kjappe spørsmål knyttet til det å kjøpe egen leilighet. Setter opp et eksempel:

Salgssum: 2.500.000

Fellesgjeld: 150.000

Totalpris: 2.650.000

Felleskostnader: 3000

Rente: 2,15 % nominell

EK: 400.000

Her er spørsmålet mitt: Når jeg skal regne månedlige utgifter til banklånet, skal jeg da kun legge inn salgssummen?

Fellesgjelden blir jo stort sett betalt ned gjennom felleskostnader, så da blir fellesgjelden regnet med to ganger om jeg tar med fellesgjelden.

Mitt regnestykke i utgifter pr. måned blir da slik med et lån på kr. 2.100.000 (400 K i EK):

Månedlige utgifter renter og avdrag til bank: ca. 8000 kr

Felleskostnader: 3000

Totalt 11.000 kr.

Stemmer dette, eller må jeg ta kr. 2.650.000 - 400 000= 2.250.000 for å regne ut kostnader på lånet?

Hvilke andre kostnader må jeg regne med kommer oppå der igjen? Tv, internett, forsikringer osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å regne ut månedlige bokostnader må du ta med følgend poster:

Renter + avdrag på lån kr 2,1 mill kr (ved 2,1 % rente og 25 år blir det ca 9 000, ved 30 år ca 8 000)

Fellesutgifter på kr  3 000 pr mnd.

Eventuelt strøm, TV, Internett og forsikringer. Men dette er ofte kostnader man har selv om man leier.

Kostnader fellesgjeld ligger i fellesutgifter.

Lenke til kommentar

Renter + avdrag på lån kr 2,1 mill kr (ved 2,1 % rente og 25 år blir det ca 9 000, ved 30 år ca 8 000)

Eventuelt strøm, TV, Internett og forsikringer. Men dette er ofte kostnader man har selv om man leier.

Takk for svar!

På noen leiligheter ser jeg at leiligheten har en fellesgjeld, og også en formue.

Når jeg leser hva felleskostnadene dekker, står det ingenting om nedbetaling av fellesgjeld.

Er det slik at dette ikke alltid står, eller har leiligheten egentlig ikke gjeld, siden den har en formue?

Lenke til kommentar

Felleskostnadene skal dekke nedbetaling av fellesgjeld. Dersom de ikke innbefatter nedbetaling av fellesgjeld, dvs det reelle beløpet man skal betale viser seg å være større enn oppgitt av mekler/i annonse, så har faktisk mekler brutt bransjenormene.

Det har vært en god del triksing med dette gjennom tidene.

Når det er opplyst i annonsen om leielighetens formue - ja da regner jeg med at det er informasjon om ligningsverdi, dvs hvilken formuesverdi leiligheten har i selvangivelsen. Dersom salgsum er 2.5 mill og fellesgjeld er 0,15 mill burde den være ca 800 - 900 000.

Lenke til kommentar

Husk å ta med at det pr i dag er vanvittig lav rente og det vill ikke være slik for alltid. Så du bør legge inn en mye høyere rente for å sjekke om du "klarer" det. Dette vill banken gjøre når du spør om lån for å se om du har lønn nok til å dekke det. Det samme med felleskostnader 

Lenke til kommentar

Hvilke andre kostnader må jeg regne med kommer oppå der igjen? Tv, internett, forsikringer osv?

Mange steder er tv og et enkelt internettabonnement inkludert i fellesutgifter, det avhenger av leiligheten. Noe forsikring er også ofte inkludert, typisk må du selv forsikre innbo, men ikke selve leiligheten, men dette avhenger av typen leilighet.

[flisespikking] Og avdrag på lån er strengt tatt ikke en kostnad, det er sparing, men i det daglige merker du ikke forskjellen..[/flisespikking]

Lenke til kommentar

Du kan også ta høyde for rentefradrag på lån. 

Er vel 25% fradrag på rentekostnader nå, så da får du penger igjen på skatten neste år dersom du ikke legger det inn i skattekortet. 

Skal du være virkelig pirkete på budsjettet må du også legge inn en 50-lapp pr mnd i termingebyr til banken :)

Lenke til kommentar

Takk for svar!

På noen leiligheter ser jeg at leiligheten har en fellesgjeld, og også en formue.

Når jeg leser hva felleskostnadene dekker, står det ingenting om nedbetaling av fellesgjeld.

Er det slik at dette ikke alltid står, eller har leiligheten egentlig ikke gjeld, siden den har en formue?

Både fellesgjeld og formue vil som regel si at sameiet/borettslaget har lån, men også har en "sparekonto" som står i pluss. Nedbetaling av fellesgjeld skjer alltid over fellesutgifter, det er ikke slik at du vil få en ekstraregning på felleslån som overraskelse.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Både fellesgjeld og formue vil som regel si at sameiet/borettslaget har lån, men også har en "sparekonto" som står i pluss. Nedbetaling av fellesgjeld skjer alltid over fellesutgifter, det er ikke slik at du vil få en ekstraregning på felleslån som overraskelse.

Så da er det kun salgspris jeg skal forholde meg til når jeg skal beregne de månedlige kostnadene på lånet, siden fellesgjelden blir bakt inn i felleskostnadene.

Hvilke typer forsikringer MÅ man ha, og hvilke burde man ha? Banken har nevnt et par, men det er vanskelig  vite hva som er høyst nødvendig og hva de bare prøver å prakke på meg.

Lenke til kommentar

Du MÅ egentlig ikke ha noen som helst forsikring. Det er jo ekstremt kjiipt hvis det brenner, naboens vannkran lekker, tyver på besøk eller fly og astronauter som faller fra himmelen osv.

Men husforsikring følger som regel med felleskostnader. Innbo bør du ha. Reiseforsikring er et absolutt, og de får man ofte fra arbeidsgiver. Alternativt jobben til samboer.

Ellers vokser behov for forsikring utover i livet. Er du alene i livet er det ikke kritisk, men med kone, barn, hund og drivhus i hagen bør man seriøst vurdere ulykkesforsikring, gjeldsforsikring og litt ekstra.

Lenke til kommentar

Som nevnt er forsikring på bygningsmassen inkl. i fellesutgifter, da det er en felles forsikring - det du trenger utover det er innbo - den er ikke påbudt ved lov, men det er idioti å ikke ha, og den er billig. Reiseforsikring er som nevnt også noe man ikke bør ta seg råd til å droppe, den dekker langt mer enn de fleste er klar over, bare du går over dørstokken.

Utover disse er resten av tilgjengelige forsikringer fullstendig valgfrie og styres av individuelle behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...