AnonymDiskusjon Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Hei har en del spørsmål. Takk for svar 1) har en lærer i utgangspunktet lov til å bruke fysisk makt av elev? holde fast osv? 2) Har en billetør på en buss lov å holde noen igjenn, dersom de ikkje har billet? (Altså med makt) 3) Hvor langt kan man handle i nødverge? 4) Er det lov og nekte en elev å gå på do i timen? Disse eg kom på i farta, takk for svar Anonymous poster hash: 58d4d...d6a Lenke til kommentar
Mavaro Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 1) Man har ikke lov å bruke makt mot elev (med mindre det isåfall er i selvforsvar(?)) 2) Jeg tror billetøren skal ringe politiet hvis jeg ikke tar helt feil.. 3) 4) Man har ikke lov å nekte en elev å gå på do i timen med mindre det blir altfor altfor mye, men da skal dem vell følge det opp til foreldre som igjen må/burde ta kontakt med lege Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 (endret) 1. hva har eleven gjort? knust rute? etc.. kan i tilfelle holde igjen, men ikke voldelig, men er eleven voldelig så kommer det under selvforsvar så den er litt på kanten 2. ja, går under tyveri, alle kan holde igjen personer, men kun politi kan arrestere 3. til døden skiller deg ad 4. selfølgelig er det lov å nekte en elev å gå på do, men de fleste lærere viser skjønn På barneskole har det ikke så mye å si da karakterer ikke gjelder før ungdomsskolen.. Endret 29. januar 2016 av Dubious Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 1) Det er vel mest av alt et spørsmål om situasjonen. Jeg antar det finnes forskrifter og interne regler i skoleverket som i utgangspunktet forbyr læreren å gjøre dette. Men om eleven er voldelig og angriper læreren eller andre elever må han jo få lov til å stanse det angrepet.2) Tja. Billettkontrollør har hjemmel i yrkestransportloven til å holde igjen en som ikke har billett. Tilbakeholdsretten i yrkestransportloven er ganske begrenset, og direkte kontakt er i utgangspunktet ikke hjemlet. Det en billettkontrollør kan gjøre er å stå i veien for deg. Du har ingen rett til å tvinge deg forbi med fysisk makt, og om du prøver på det eskalerer du selv situasjonen, og kontrolløren kan bruke noe mer makt. Makten som brukes må i så fall stå i forhold til situasjonen.3) Så langt man er nødt til å gå, kort oppsummert. Nødverge forutsetter at det er en situasjon der du utsettes for et ulovlig angrep, og at den fysiske makten du bruker brukes for å stanse angrepet. Når du handler for å gjengjelde angrepet eller å straffe angriperen er det ikke lenger nødverge. 4) Læreren bestemmer jo i klassen, og kan nok true med konsekvenser som anmerkninger og nedsatt ordenskarakter, eventuelt stryk på eksamen eller tentamen, dersom en elev går på do uten lov. Jeg kan ikke forestille meg at han kan hindre eleven fysisk. 2 Lenke til kommentar
JussRelatertBot Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 1) Det er vel mest av alt et spørsmål om situasjonen. Jeg antar det finnes forskrifter og interne regler i skoleverket som i utgangspunktet forbyr læreren å gjøre dette. Men om eleven er voldelig og angriper læreren eller andre elever må han jo få lov til å stanse det angrepet. 2) Tja. Billettkontrollør har hjemmel i yrkestransportloven til å holde igjen en som ikke har billett. Tilbakeholdsretten i yrkestransportloven er ganske begrenset, og direkte kontakt er i utgangspunktet ikke hjemlet. Det en billettkontrollør kan gjøre er å stå i veien for deg. Du har ingen rett til å tvinge deg forbi med fysisk makt, og om du prøver på det eskalerer du selv situasjonen, og kontrolløren kan bruke noe mer makt. Makten som brukes må i så fall stå i forhold til situasjonen. 3) Så langt man er nødt til å gå, kort oppsummert. Nødverge forutsetter at det er en situasjon der du utsettes for et ulovlig angrep, og at den fysiske makten du bruker brukes for å stanse angrepet. Når du handler for å gjengjelde angrepet eller å straffe angriperen er det ikke lenger nødverge. 4) Læreren bestemmer jo i klassen, og kan nok true med konsekvenser som anmerkninger og nedsatt ordenskarakter, eventuelt stryk på eksamen eller tentamen, dersom en elev går på do uten lov. Jeg kan ikke forestille meg at han kan hindre eleven fysisk. Takk alle sammen Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Noen gir mer utfyllende svar enn andre Lenke til kommentar
Mavaro Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Så læreren kan holde igjen eleven å gå på do helt til h*n ikke har klart å holde seg lenger? Isåfall er det helt idiotisk synes jeg, ihvertfall på barneskole og sånn..tror det er viktigere at læreren er mer striks på ungdomsskole og oppover når elevene kanskje burde vite litt bedre å kanskje gå på do før timen starter osv, med mindre dem har en sykdom for eksempel.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 (endret) Så læreren kan holde igjen eleven å gå på do helt til h*n ikke har klart å holde seg lenger? Isåfall er det helt idiotisk synes jeg, ihvertfall på barneskole og sånn..tror det er viktigere at læreren er mer striks på ungdomsskole og oppover når elevene kanskje burde vite litt bedre å kanskje gå på do før timen starter osv, med mindre dem har en sykdom for eksempel.. Derfor går det mye i skjønn Tviler på at noen lærere er så ekle.. Endret 29. januar 2016 av Dubious Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 I kjønn? Du mener at læreren gjør forskjell på gutter og jenter? Eller at det kommer an på om læreren er mann eller dame? Hva har kjønn med saken å gjøre? Lenke til kommentar
Mavaro Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Kjønn har vell ikke noe å si? Må man må man..uansett om man er gutt eller jente vell? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 I kjønn? Du mener at læreren gjør forskjell på gutter og jenter? Eller at det kommer an på om læreren er mann eller dame? Hva har kjønn med saken å gjøre? Kjønn har vell ikke noe å si? Må man må man..uansett om man er gutt eller jente vell? Å utøve et skjønn eller å skjønne har i jussen med en vurdering å gjøre. Ser i samme farten at jeg har glemt "S" Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Nå er dette jævlig lenge siden men still. En elev i klassen reiste seg og fikk beskjed av læreren: SITT NED! - Nei, jeg må på do sa eleven. NEI! så tok læreren tak og skubbet til ham så han fløy over flere pulter og slo seg kraftig. Eleven i klassen reiste seg opp og gav læreren et saftig slag midt i ansiktet. Resultat: eleven utvist. Vi snakker ikke om mer enn 10-15 år siden her men synes likevel det var feil at eleven ble utvist her. Det fikk ingen konsekvenser for læreren. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Uenig. Elevens reaksjon må møtes med en tydelig reaksjon. Det sagt burde læreren ha fått klar beskjed om at elever som virkelig må på toalettet må få gå på toalettet. Men det er vanskelig å mene noe bestemt. Jeg kjenner ikke forholdet mellom elev og lærer. Jeg har kjent mange elever opp gjennom mine skoleår som fint kunne finne på å få seg dobbelt friminutt med en "dopause". Det kan jo ha vært en slik dynamikk som spilte inn. Men generelt skal ikke elever trenge å pisse i buksa. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. januar 2016 Del Skrevet 29. januar 2016 Nå er dette jævlig lenge siden men still. En elev i klassen reiste seg og fikk beskjed av læreren: SITT NED! - Nei, jeg må på do sa eleven. NEI! så tok læreren tak og skubbet til ham så han fløy over flere pulter og slo seg kraftig. Eleven i klassen reiste seg opp og gav læreren et saftig slag midt i ansiktet. Resultat: eleven utvist. Vi snakker ikke om mer enn 10-15 år siden her men synes likevel det var feil at eleven ble utvist her. Det fikk ingen konsekvenser for læreren. Ikke at det er rett det som skjedde, men i sånne saker så bør en henvende seg direkte til rektor (og ikke slå tilbake) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå