lawiet Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Hei jeg bare lurte på om noen kunne fortelle meg hvordan jeg kommer fram til sikring størrelsen til styre strømmen. Jeg vet at man må se på kontaktorene og andre utsyr der, men på kontaktoren så står det vanligvis spenningen og KW. må jeg regne det til strøm? Kan ikke noen her gi meg en simpel eksempel på det her please? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 B4 eller B6 bør være et brukbart valg, hvis ikke anlegget er for stort. Det er ikke så lett å beregne eksakt hvor stor styrestrømmen blir, men du kan forsøke med en B4 eller en B6, og så måle hvor mye strøm som går ved hjelp av et tangamperemeter. Hvis det stemmer sånn noenlunde med 4 eller 6 ampere, så bør det være ok. Styrestrøm er ikke alltid så lett å beregne, det går litt på erfaring. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Kommer mye an på hvor store kontaktorer og hvor mange som skal styres... Store kontaktorer krever større startstrøm.. Men på mindre anlegg holder det med 4 eller 6 amp som han skriver. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Har aldri brukt noe tid på å tenke på størrelsen på sikring til styrestrøm. Er det korte avstander og du har brukt 0,75mm^2, så er 6A greit. Har du derimot brytere etc. med lang kabel bør man tenke på kortslutting og jordsluttingstrømmer. Er det svært mange kontaktorer, må du kanskje bruke flere kurser, heller det enn å bruke tykkere ledning. Jeg ville normalt ikke brukt over 6A. Et annet spørsmål er jo hvor vidt styrestrømmen kommer fra 400/230V trafo. Sikring på primærsiden bør være stor nok til at strømmen inn kan slåes av og på uten at sikringen går. Og er det ikke 230V styrespenning, må alt vurdere på nytt. Men jeg har ikke vært med på å bruke dette på noe anlegg med mange kontaktorer. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 (endret) Hvis det dreier seg om et automatiserert anlegg etter NEK-EN-60204-1 så er vel maksimalt tillatt verdi på styrestrømmen 277V. (9.1.2, side 52.) Det vil vel i praksis si 230V pluss eventuet 24V DC/AC. For anlegg med maks 2 kontaktorer (min tolkning) så bruker man vel da 2 faser for IT anlegg og L+N for TN. For større anlegg kreves skilletrafo. (Litt uklar den bestemmelsen/anbefalingen om skilletrafo.) (9.1.1 - Side 52.) Edit: Fant en gammel diskusjonstråd om temaet "skilletrafo". Mener ellers at kravet om skilletrafo for litt større anlegg skyldes langt mindre jordfeilstrøm og bedre driftssikkerhet. https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Styrestroemstrafo2 Edit2. Litt off-topic fordi jeg missforstå innlegget over, men jeg lar nå bare kommentaren stå.(Selv om den var/er litt "feil") Endret 27. januar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
lawiet Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 Hvis man har IT-nett bør man bruke jordfeilbryter? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Det kommer vel litt an på hva slags anlegg man er på. Når det gjelder alt som har med elektriske installasjoner i boliger, så er det i henhold til bolignormen (i NEK400:2014) et krav om at alle kurssikringer ut i fra et fordelingsskap skal ha jordfeilvern enten det er snakk om IT eller TN. Hvis det er snakk om en styrestrømskrets i en installasjon på en "maskin" så vil det vel ikke være særlig vanlig å bruke noen jordfeilbryter. Der i mot så vil det være vanlig å bruke en skilletrafo, og da blir jo jordfeilstrømmen minimal. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 @arne22, det var mere 24V (AC og DC) - 42VAC - 48VAC og 110VAC jeg tenkte på. En kortslutning på en føler langt borte, må løse ut sikringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå